Gå til innhold

Når bytte registerreim

Ranger emnet

lotherington

Anbefalte innlegg

Mekanisk ja - som når vaskemaskinen din sentrifugerer. Men det blir svakere og forsvinner ganske raskt - ikke noe plagsomt når jeg kjører - bare ønsker ikke å risikere noe slitasje.

Er det så lett å justere selve tenningstidspunktet (fordelerinnstillingen) at man bare tar stroboskoplampe mot tenningsmerke på svinghjul (og ikke tar hensyn til noen grader?) - så ser man om tenningen er OK? => da er drivaksel og fordeler OK. (da følger jeg instruksene i Haynes med å ta bort vakum og sette riktig omdreininger).

Så må vel også Kamhjulet (ventilene) være riktig. Bruker jeg stroboskoplampene på kamhjulet også? På plastikken bak hjulet er toppen merket med O T. Selve hjulet er merket med O T og så en prikk ca. 90 grader til høyre (mener jeg å huske). Tipper det er prikken som er tenningsmerket og at denne skal være overens med et merke? - Er det merket som er til høyre på ventildekselet?

Takk for hjelp - beklager at jeg må ha det inn med teskje...

Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av disse 8-ventilers VW motorene pleier � klare seg uten havari om reg-reima ryker.

Om du ser i instruksjonsboka/serviceheftet s� st�r det trolig at reima skal kontrolleres hvert �r, men ikke noe skifteinterval.

Ta av plastdekselet og se n�ye p� reima. Ser den fin ut tror jeg trygt du kan kj�re minst et par �r til uten st�rre bekymring.

Ny p� forumet, men jeg vet at det nesten er umulig � se i hvilken tilstand reima er f�r man tar den ut og "brekker" den "motsatt" vei og sjekker innsiden. Det er da man kan oppdage sprekker og rifter som kansje tilsier at den b�r skiftes.? Derfor er det like greit � skifte den i henhold til anbefalingene fra fabrikk. Ingen enkel operasjon � ta ut hele frontpartiet p� bilen for kun � sjekke reimas tilstand.? Man trenger rett og slett ikke se noen feil p� den p� utsiden f�r den plutselig ryker. En habil mekaniker kansje, men ikke en vanlig legmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider