Gå til innhold

Hjelp!! Hva er galt? Bilen rykker, og sliter med girskifft

Ranger emnet

Audib5

Anbefalte innlegg

Audi A4 1,8 Automat 96 modell.

Når jeg kjørte bilen nå, så begynnte den å rykke ganske mye i girskiftene.

Kjørte 1 times tid. Feilen ble bare værre.

På vei hjem, så begynnte bilen å slite veldig i girskiftene.

Når bilen står stille, så rykker den til, uansett hvor forsiktigt du prøver å kjøre.

Hvis du trykker gassen litt for mye inn, så fyker den opp på turtallet, uten å skifte gir. dette skjer på alle de 3 første girskiftene.

når du er i fart å slipper gassen litt, så gasser på igjen, så rykker også bilen til.

Skulle kjøre opp bakken, når jeg kom hjem. Da ville ikke bilen opp.

Kom i bunn av bakken uten fart. Da rykket bilen til, å begynnte å spinne, fikk den litt opp. Så stoppet den helt igjen. Når jeg prøvde å gi gass igjen, så ville bilen ikke, det virket som om ingenting slo inn, Den bare rannt bakover..

Rygget ned, å tok litt fart, da greide jeg såvidt å få den opp.

Hva kan vær galt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar.

Var ute for ei stund siden nå. Å testa bilen. Skulle bare kjøre noen få meter fram å rygge bak igjen. Bilen rykket fram (som før), men i revers var den helt død.

Når du trykker inn gassen, så reagerer motoren å allt som det skal, går opp på turtallet, men ingenting kobler inn, bilen står helt stille.

Jeg rygget bilen inn, når jeg kom hjem nå sist (Når problemet oppsto). Da gikk den helt normalt i revers, men nå var den helt død.

Kan det enno være konvertern?

Hvis det er denne. Er det en dyr ting å fikse?

Setter stor pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å krype utenfor mitt kompetanse nivå, for jeg vil tro den opopfører seg helt likt framover som bakover.

Har du prøvd tvangsstyre den i 1-2-3 og så kjøre? Samme problemer?

Som du beskriver det i første post er det akkurat det samme som har skjedd med min Amerikaner (automat) der er det konverter'n som begynner å leke litt på egenhånd.

Når en skal bytte konverter'n så må kassa ut, så er vel det som kvalifiserer til å bli en moderat til større jobb.

Jeg vet ikke hva prisen på en konverter til Audi koster.

Husker for øyeblikket ikke hva Sarpsborg motor skulle ha for en konverter til min amerikaner heller, men innbiller meg det var ca 5500,- for en ny konverter.

Jeg anbefaler å ringe Møller, å be om prisen på en konverter. Så finner du selv ut om du syns dette er for mye eller ok.

Men igjen, det er ikke _garantert_ at det er konvertert som er gåen.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt rundt blandt norske deleforhandlere. Fannt da ut at konverter til denne bilen, koster mellom 7 - 8 tusen.

Så nå at det var endel oljesøl under bilen. Kan det være så "enkelt" som en oljelekasje i girkassen? Det vil vell også skappe problem for konverteren? Den skal vell styre oljeflyten, trykket osv.

Bilen har stått i nedoverbakke over natten nå, kjørte den fram, og prøvde revers igjen. Da var det liv i den igjen, først var den helt død (som før), men når jeg prøvde igjen, så kom den, å kjørte greit bak.

Noen andre, som har noen ideer, om hva som kan være galt? Kan jeg ha rett i at det er oljelekasje?

Hvis jeg får den inn på verksted, er dette ting som lett kan oppdages med tester på vag-com?

Endret av Audib5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen vært på sjekk, på verksted.

Var mye mer en jeg trodde. Var lekasje og lite olje på kassen, men også mye galt inni kassen.

Så da må hele kassen byttes :(

Koster 8500 for en brukt kasse + 6000 for arbeid, oljeskifft, nytt filter osv.

Så 14.500 kr. Kjipt å måtte bruke så mye på det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider