Gå til innhold

242r6tt

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har planer om å bygge Twinturbo rekke6 inn i en 242..

Motoren blir B6304F med twinturbo (242R6TT).

 

Jeg kommer til å bruke en stund på dette, siden jeg har økonomisk begrensning (går skole).

 

Bilder av bilen: http://www.volvo-power.net/pictures/admins/dabutcher/car/242

 

Den ser daff ut nå ja, men jeg skal ha usa lykter eller 940 lykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Da er vi to...

Jeg setter inn en B6284T fra S80T6 i en 245 -83. Skal få lagt ut noen bilder snart... Gjør nok noe mer enn bare motorbytte da... Stående øhlins-coilover's bak, fourlink, Sellholm/øhlins foran, Gr. A Bakaksel med 1,5grader camber og oljekjøler, 380mm Skiver foran og 305mm bak, bur, lettet og stivet karosseri, dobbelt 2,5" anlegg med totalt fire potter og 4 tretoms DTM rør ut der bak... Prøver å få presset inn en gigantisk radiator og en enorm intercooler foran da, men det blir SINNSYKT trangt!

Lykke til med prosjektet ditt! Bare spør hvis du lurer på noe;)

post-330-13804850325569_thumb.gif

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

Da er vi to...

Jeg setter inn en B6284T fra S80T6 i en 245 -83. Skal få lagt ut noen bilder snart... Gjør nok noe mer enn bare motorbytte da... Stående øhlins-coilover's bak, fourlink, Sellholm/øhlins foran, Gr. A Bakaksel med 1,5grader camber og oljekjøler, 380mm Skiver foran og 305mm bak, bur, lettet og stivet karosseri, dobbelt 2,5" anlegg med totalt fire potter og 4 tretoms DTM rør ut der bak... Prøver å få presset inn en gigantisk radiator og en enorm intercooler foran da, men det blir SINNSYKT trangt!

Lykke til med prosjektet ditt! Bare spør hvis du lurer på noe;)

Hei!

Jeg skal bytte dempere, etc. også..

Kjøper en del avstiving kit's fra http://www.ipdusa.com (anti sway bar, etc.). Regner med å bruke ca. 4000kr for å stive den av.

Skal også senke, etc. Jeg vet ikke hva dempere jeg skal ha, men vil ha noen som begrenser fjær-vandring..

Jeg skal ha "slotted and cross drilled" bremse skiver fra http://www.eurosporttuning.com/

Tenkte også på karbonfiber klosser..

 

Felger tenkte jeg litt på volvo 850 titan felger, må bare få veid dem først. Det er jo slik at total vekt spart på hjulene ganget med ti, tilsvarer vekt man måtte spart på karrosseri for å få samme effekt.. dvs. om man sparer 2.5kg på hver felg, blir det 10kg ganget med 10, som blir 100kg tilsvart spart på karrosseri.

 

Jeg tenkte på å få meg lettere panser og bagasjelokk, men vet ikke hvor man finner slikt. Jeg vil ikke ha noen lettere dører, siden jeg ikke vil ha "besøk" om en bil treffer meg på siden.

 

Jeg har 242, så den er litt lettere enn din :-)

Du bør få deg den alu bakdøren som ble laget i 93? plexi glass ruter hadde også vært kjekt, men jeg vet ikke om noen som lager custom. Jeg vet heller ikke hvor mye man sparer på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok allerede skaffet meg -93bakluke. Den er ikke i aluminium, men i galvanisert stålplate. Kjøpte ny originalrute også, den er ikke sååå tung, har skåret ut all innmat i alle dører og luker (bortsett fra stålbjelkene da...), fjernet baksetene, montert omp stoler (veier bare halvparten av de originale), fjernet store deler av innsiden på dashbordet som bare er døvekt og gjort enormt mange andre vektmodifiseringer, så alt i alt håper jeg å havne på ca. 1000-1100kg. Med ca. 350HK da blir det vel morro vel:D

Driver nå å tilpasser radiator og en enorm intercooler. Flytter fram så langt det går. Radiatoren er fra en ørkenutgave av volvo 940(type ekstra stor), Intercooleren er en nedkappet scania-sak.

Må sveise om torpedoveggen, pga. downpipen fra den bakerste turboen blir så veldig langt bak der(trangt). Originalt sitter det 6 lamdasonder... Nå er det bare en;)

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei.

Jeg er litt sent ute på denne tråden, men samma det ...

Jeg har planer om å lage lik bil som DaButcher (så da er vi tre ;)) .. Men uansett ...

suggen: Har du kjøpt motor'n du snakker om (B6284T)? I så fall, hva måtte du betale for den? Brukt eller ny?

Pga. litt varierende økonomi, så blir vel 242'n min å se på veiene på nesten samme tid som DaButcher sin.

Blir nok morro :D

-Mercedes Benz 190E 2.3 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det blir digg når vi får rekke6 power i 200 seriene våre ja!

Det er jo genialt med rekke6 istedenfor v8, pga vekten på rekke6.

 

B6304F veier 180kg og er bare 2.5" lengre enn en b230.

Jeg vet ikke tilsvarende spesifikasjoner på b6284t.

 

Hva må du betale for den b6284t ?

 

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en ny (ubrukt) b6304f med en ny (ubrukt) m90h. Det kommer på 32.000kr inkl ombyggingsdeler fra http://www.peggi.no

 

Om man ikke kan swappe motor selv, skal han ha 10.000kr for å bygge om. Jeg vet om folk som gjør det billigere da, men da må man jo frakte med motor og gir på feks henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Era

 

Ikke hvis man kaster i en hel alu V8 fra nyeste Camaro da er v8 lettere :D :D :D

 

Era

 

Joda ... Men nå koster vel det også litt penger anntar jeg ...?

Dessuten er det mere en nok power i den motor'n vi har planlagt. OG vi trenger ikke å blande merker (Volvo bil & Volvo motor :)) :D :D

-Mercedes Benz 190E 2.3 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren kjøpte jeg brukt i jønkjøping, sverige. Kosta meg 22000 komplett med litt ledningsmatter, turboer, rør og slanger og frontrør. fikk også med svinghjul til manuell kasse. Så kjøpte jeg en ny M90H fra noen som driver med baneracing i gøteborg, kosta 3500, så den ble jo ikke så dyr.

Nå har jeg også fått sellholm fjærbein med bilstein 400/200 dempere (400N nedover og 200 oppover, mot originalt 25N nedover og oppover....) Høyden kan justeres 20cm, så oppsettet er vel der...

Når det gjelder bremsene har jeg satt på 305mm ventilerte framskiver fra V70R bak, og tenkte å tilpasse originale framcalipere til dem. Foran blir det 380mm skiver fra Movit med 6stemplers calipere fra samme produsent.

Bakakslingen blir en Gr. A aksling jeg har liggende med oljepumpe og oljekjøler. Den er i aluminium og med 1,5grader camber og 0,5mm spissing. uniballs over alt istedenfor foringer, bortsett fra de "store foringene" som er fra superflex. Fourlink og wattlink med justering i alle retninger, slik at jeg kan justere meg fram til det rette festet og at det sitter skikkelig i svingene. Har montert andre drivaksler i bakakslen slik at jeg har original 5bolts mønster istedenfor senterbolt som sitter der originalt. Blir litt lettere å få felger til det da...

Buret er sånn nogenlunde på plass nå, må bare få sveiset inn litt flere rør, sånt som kryss i taket, stivere forover til fjærtårn og litt mere stiving bakover.

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Har virklig sansen for alle prosjektene dine, men det er noe jeg lurer på: Gror det gromdeler til Volvo rundt huset ditt eller?? ;)

Du har jo det grommeste til man kan få til Volvo jo. Hvordan får du råd til det??

 

"Bakakslingen blir en Gr. A aksling jeg har liggende med oljepumpe og oljekjøler. Den er i aluminium og med 1,5grader camber og 0,5mm spissing."

En du BARE har liggende ja! Devil Tøft det!

 

Tør jeg spørre hvor mye du måtte betale for sellholm fjærbeina dine og om du kjøpte det nytt?

 

Når regner du med å bli ferdig ned bilen a? Blir den å se på treff til somme'n?

 

Vennelig hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suggen:

 

Hvordan er det og turbokonverter V6 erne som kom i 700 serien?

 

2.8l med ca.150hk må da være et godt utgangs punkt for twin turbo?:)

Dette kan vel ikke koste alt for mye hvis man f.eks. bruker 2 turboer fra 230et, og lager manifolder og lignende selv??

Men samtidig har jeg hørt at disse motorene ikke er av samme "kvalitet" som rekke firerne.....De er jo et samarbeidsprojekt mellom Peugeot-Renault-Volvo

 

Datte må i vertfall bli billigere enn en motor fra s80 :):)

 

 

Tore

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Trond.S

Heisann!

 

Har virklig sansen for alle prosjektene dine, men det er noe jeg lurer på: Gror det gromdeler til Volvo rundt huset ditt eller?? ;)

Du har jo det grommeste til man kan få til Volvo jo. Hvordan får du råd til det??

 

"Bakakslingen blir en Gr. A aksling jeg har liggende med oljepumpe og oljekjøler. Den er i aluminium og med 1,5grader camber og 0,5mm spissing."

En du BARE har liggende ja! Devil Tøft det!

 

Tør jeg spørre hvor mye du måtte betale for sellholm fjærbeina dine og om du kjøpte det nytt?

 

Når regner du med å bli ferdig ned bilen a? Blir den å se på treff til somme'n?

 

Vennelig hilsen Trond

 

 

Bakakslelen kommer fra en gr.A bil jeg kjøpte for fire år siden. Det var en bil som hadde rullet i svenskerally, for så å skli på taket inn i en transformatorboks eller stolpe eller no sånt, så karroseriet var temmelig "vridd". Stod bare på tre hjul etterpå, det siste hjulet var i luften.... Har hele bilen liggende i deler enda, i tilfelle jeg skulle komme over en pen 242 en gang, og finne ut at jeg skulle bygge original gr. a bil igjen...

Fjærbeina bytta jeg til meg mot en stroker 15"

Skal kjøpe stående fjærbein bak også, er mye mere muligheter da... Forresten, turboene ble bytta ut i modellen større, fra turbonetics. Kulelagra spesialgreier. Skal få tatt flere bilder snart. Moro å se at det begynner å ta litt form...:D

post-330-13804850483517_thumb.gif

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Speeder

Suggen:

 

Hvordan er det og turbokonverter V6 erne som kom i 700 serien?

 

2.8l med ca.150hk må da være et godt utgangs punkt for twin turbo?:)

Dette kan vel ikke koste alt for mye hvis man f.eks. bruker 2 turboer fra 230et, og lager manifolder og lignende selv??

Men samtidig har jeg hørt at disse motorene ikke er av samme "kvalitet" som rekke firerne.....De er jo et samarbeidsprojekt mellom Peugeot-Renault-Volvo

 

Datte må i vertfall bli billigere enn en motor fra s80 :):)

 

 

Tore

 

Turbokonvertering av de motorene der tror jeg er ganske håpløst... Kvaliteten er så som så på dem...

Har rigtignok sett en dragster med en sånn V6 med twinturbo og bortimot 800HK!!! Tror neppe det er noe driftsikkert. For det første er det løse, våte sylinderforinger i den, og for det andre er det så tynne vegger på sylinderne at det kan brenne hull i dem, slik at det blir en liten trykkoker ut av hele motoren...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår