Gå til innhold

242r6tt

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

B28/B280 er noe jalla.. dvs møkkamotor.

Motoren ble laget av Peugot, Renault og Volvo i sammarbeid og var også kjent som prv6.

 

Det er _mange_ svakheter med den motoren, bla.a. dårlig designet slik at kam ikke får tilstrekkelig med smøring, som gjør at den blir for tidlig utslitt.

 

B6304f og b6284t er begge alu motorer med diverse ståldeler inni, så jeg tviler sterkt på at en alu v8 kan veie mindre enn 180kg.

Jeg vet man får mer enn 204hk og 290nm ut av en standard v8 på 400kg, men så vil jo v8'eren veie over dobbelt så mye, som igjen gir dårlig veigrep og vil kreve mer effekt for å oppnå samme akselerasjon/deakselerasjon.

 

Når man har en 1100kg's bil, vil 200kg ekstra være 18.2 % mer vekt, som vil kreve 18.2% mer effekt for å få tilsvarende vekt/effekt.

Dvs. man må ha 241hk/342nm på en 400kg motor for å få samme kg/hk, kg/nm. Men man vil fremdeles ha den uønskede vekten fremme.

 

B6304F ENGINE

 

This all new Volvo designed and built 204hp engine is the first of a new family of modular engines. Its compact inline six-cylinder design uses double overhead camshafts and four valves per cylinder. Both the cylinder head and the engine block are aluminum alloy for light weight. By connecting all of the main bearing caps together in one solid lower casting, Volvo engineers have used a technique often found in racing engines to enhance engine strength. Delivering over 200 hp, the new Volvo engine is quiet, efficient, and very responsive to drive. A Bosch Motronic 1.8 engine management system handles fuel injection and ignition functions. The engine is designed to run on unleaded regular and delivers an impressive 18 MPG city, 26 MPG highway according to EPA test procedures.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

B28/B280 er noe jalla.. dvs møkkamotor.

Motoren ble laget av Peugot, Renault og Volvo i sammarbeid og var også kjent som prv6.

 

Det er _mange_ svakheter med den motoren, bla.a. dårlig designet slik at kam ikke får tilstrekkelig med smøring, som gjør at den blir for tidlig utslitt.

 

B6304f og b6284t er begge alu motorer med diverse ståldeler inni, så jeg tviler sterkt på at en alu v8 kan veie mindre enn 180kg.

Jeg vet man får mer enn 204hk og 290nm ut av en standard v8 på 400kg, men så vil jo v8'eren veie over dobbelt så mye, som igjen gir dårlig veigrep og vil kreve mer effekt for å oppnå samme akselerasjon/deakselerasjon.

 

Når man har en 1100kg's bil, vil 200kg ekstra være 18.2 % mer vekt, som vil kreve 18.2% mer effekt for å få tilsvarende vekt/effekt.

Dvs. man må ha 241hk/342nm på en 400kg motor for å få samme kg/hk, kg/nm. Men man vil fremdeles ha den uønskede vekten fremme.

 

 

180kg for en r6 er grisetungt spørr du meg.

 

Og døh en v8 veier ikke 360kg de gammle med jern kasse veide 300+kg

 

Men de nye i hel aluminium med stål foringer veier ikke stort så når du får på Turbo intercooler osv osv veier de temwlig likt tenker jeg finner ikke eksakte tall på de sidene jeg kikka vil du ha kan jeg se om jeg finner.

 

mvh

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.

 

Du kan godt finne spesifikasjoner for meg.

Om en V8 kan veie samme eller mindre som rekke6'en og ha mer effekt, så er det muligens en konkurrent.

 

Men poenget med b6304f er kvaliteten på motoren også.. Den tåler som bare det!

 

Sjekk denne bilen: http://www.volvo-power.net/div/242twinturbo.zip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

hmm.

 

Du kan godt finne spesifikasjoner for meg.

Om en V8 kan veie samme eller mindre som rekke6'en og ha mer effekt, så er det muligens en konkurrent.

 

Men poenget med b6304f er kvaliteten på motoren også.. Den tåler som bare det!

 

Sjekk denne bilen: http://www.volvo-power.net/div/242twinturbo.zip

 

Joa er power i den der.

 

Her er masse linker jeg har på Chevrolet LS1 motor:

 

http://240z.jeromio.com/

 

http://www.chevroletls1.com/index.htm

 

http://www.idavette.net/hib/ls1c.html

 

Finner ikke igjen siden med alle spec på f... å jeg trneger den selv.

 

Men jeg vurderer og bytte ut min sbc med jern topper og automat med en LS1 og T56 manuel jeg regna på vekta og regner med og spare 90-100kg i fronten.

 

Dvs at motoren veier ca 180kg og med turbo se i en av linkene de tar ut mye hk og nm

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hmm.. var ikke så gale dette da:

 

LS1 generates 345hp at 5600 rpm and 350 lbs/ft. torque at 4400 rpm. Maximum engine speed is 6200 rpm

 

Men så er spørsmålet; hva må man gjøre for å få godkjent 345hk i bilen da? Da vet jo biltilsynet at motoren har standard 345hk.

 

*spare penger til 262c bertone og vente til den blir veteran :p *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

vekten av girkassen har jo også mye å si..

M90H veier mindre enn M47 mener jeg å ha lest, siden M90H og M90 er også alu..

 

Bensinforbruk er også en faktor forresten.

 

Bensinforbruk er ingen faktor som jeg bryr meg om da...;)

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tvindal

Hva er forskjellen mellom M90 og M90H....? Monterte forresten XC grill i v70 r'en idag, jette snygt :)

 

 

Forskjellen er utvekslingen på 3 gir. De heter egentlig M90L og M90H (Low og High Range)

 

Sleng ut bilde av V70'n a!

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okaj, ska legge ut bilde ja, må bare shine litt... åsså er det litt mørt om ettermiddagene oppi trøndelagen for tia =/ vet ikke om noe dugelig 240/740 prosjekt tilsalgs da?

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tvindal

okaj, ska legge ut bilde ja, må bare shine litt... åsså er det litt mørt om ettermiddagene oppi trøndelagen for tia =/ vet ikke om noe dugelig 240/740 prosjekt tilsalgs da?

 

Nei, ikke nå...kommer stadig over noe men...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Dabutcher:skal du bygge turbo på 6ern har jeg noe du har bruk for liggende.Har 6stk kraftigere råder+5stk(mangler ett)turbostempler liggende...delene er ikke nye men i bra stand..kjøp ett nytt stempel+nye ringset til de andre og du har blokka klar..finns jo de som har plokka ut 400 hk med orginalrådene også,men så er jo de det som ryker,"når" det ryker...

 

Når det gjelder m90n så vil jeg fraråde den..Har aldrig hatt en m90 på en 6er selv,men en kompis rasa sin boks for en tid tilbake..samt vet av en til som rasa en i en 740t5..visst kommer det ann på bruken,men det er vel ingen som bygger 6er turbo for å kjøre søndagstur?? kjøp heller en god gammel(eller nyere) getrag,som er mye mer holdbar enn m90n..en getrag er også mindre,noe som er kjekt i en 240..Den andre sorte 242 r6turbo som ruller her oppe,har getrag 265 montert...mer holdbar og mindre enn m90n...(jada vet at mange sier m90 også er en getragkasse,men her mener jeg type stor, gammel bmw-getrag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår