Gå til innhold

Lyst på walkie talkie, men hvilken?

Ranger emnet

Precious

Anbefalte innlegg

Hei

Meg og noen kamerater har tenkt å kjøpe oss kortsambands walkie talkier, men de fleste jeg finner rekker kun 3-4km og jeg vil gjerne opp i 10km.

Noen som har noen forslag?

Eller erfaringer med et spesiell type?

Trenger ikke lenger en 10km da prisen sikkert blir mye annerledes.

Takk på forhånd.

mvh

Roy aka Precious

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

det ligger vel i den konsesjonen de går under at sende effekten ikke overstiger så så mange mW å da er der begrensninger på 2-3 km fri sikt.. har sjøl et sett jeg kjøpte på elkjøp (er ikke stolt nei) å de holder veldig bra på 1-2 km avstand med hindre å fri sikt er ikke 2-3km noe problem.. men til 500 flis så er de veldig bra..

men skal du ha 10km rekkevidde trenger du konsesjon da det da er snakk om betydlig høyere sende effekt

(alt dette har me internasjonale standarder å gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke konsesjon til walkie talkie som opererer på 27Mhz og 40MHz båndet.

Kjøp deg en bærbar med minimum 4watt ugangseffekt. Da kan du sende over flere mil uten problemer står det ikke fjell i veien.

Slike apparat selges mange steder i norge. Zodiac har f.eks mange stilige apparat. 1500-3500 pr stk må du regne med for et brukbart apparat.

Du kan også kjøpe en stasjonær. De er som regel billigere.

Jaktlag, securitas osv bruker UHF radioer. Bedre lydkvalitet på dem men de er litt dyrere.

Gode walkie talkie har squelch, dvs bakgrunnsstøy blir dempet, så du kun hører talen. Ulempen er at du må trykke inn en knapp for å kommunisere og to kan ikke snakke samtidig.

Har forresten hørt at nye mobiltelefoner skal få innebygget walkie talkie.. skulle vært gjort for lenge siden.

Sjekk gule sider, så kommer forhandlere opp en etter en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider