Gå til innhold

Hjelp: Komponent/Coax - Peugeot 307 SW

Ranger emnet

7string

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Min første tråd på forumet. Jeg har prøvd noen søkekriterier uten å få noen veldig relevante treff, så jeg starter denne med god samvittighet. :cool:

Jeg bygger litt anlegg i en Peugeot 307 SW. Har nå kommet dit hvor jeg skal bytte ut høyttalerne i dører foran og bak. Min utfordring er følgende:

Både foran og bak sitter det 6,5" høyttalere. Men foran sitter det også diskanter i dash'n innunder frontruta. Bak jobber de i dørene alene uten ekstra diskanter. Jeg kommer ikke til å begi meg ut på noe demontering av dash, så jeg ser for meg å bytte ut kun dør-elementet foran. Vil jeg her være tjent med å bytte til en høyttaler ment for komponentsett? Vil isåfall bruke eksisterende delefilter og diskant. Og når det gjelder bak, så regner jeg med det vil være fornuftig og sette inn en 3-veis coax iogmed at det ikke sitter diskanter der?

Jeg gidder ikke ta meg bryet med å sage nye hull til nye diskanter foran, og bruker ekstisterende ledninger både foran og bak. Dette skal bare byttes ut for at de høyttalerne som sitter der i dag ikke skal ødelegge for lyden i resten av bilen. (Fikk følgende beskjed av en tekniker på Bertel O. Steen: Bytt ut de som sitter der, de er rævva..:blah:) Jeg har montert inn en 12" sub og et sett 6x9" (i kasser) i bagasjen, og disse drives av hver sin forsterker. Så det jeg spør om i denne tråden blir for å komplettere lydbildet i kjerra.

Håper det var mulig å skjønne hva som er utfordringer her hehe, ikke så enkelt å forklare. Takker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville byttet ut de i døra med nye mellomtoneelementer, og de i dashbordet med rene diskanter. Diskanter til ettermontering er som oftest ganske små,så jeg vil tro du får plass til disse under de originale dekslene der. Bak ville jeg brukt koaksialelementer (2 eller 3-veis)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Yoshii:

Jeg mente hvordan løse det best mulig ja. merke skal jeg alltids finne fram til :)

JChE:

Jeg har ikke tatt av dørtrekket enda, så jeg vet ikke hvor delefilteret sitter originalt. Men i og med at det er diskant i dash'n og mellomtone i døra, så skulle'n vel tru at det sitter et filter en eller annen plass. Jeg har et komponentsett fra Peerless liggende, så om jeg kommer til det eksisterende delefilteret, så bytter jeg det ut. Men; Det Peerless settet jeg har liggende er 5,5", og i dørene fra før sitter det 6,5". 1: Vil jeg klare å feste et element som er mindre enn det som sitter der? Om det finnes noe jeg kan bygge ut med eller no? 2: Vil lyden forringes av å gå ned 1"? Vil jo absolutt tro kvaliteten er mye mye bedre, så det skulle vel muligens veie opp..

3-veis coax bak er plankekjøreing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker sikkert greit nok å bruke det originale filteret, men det beste er jo selvsagt hvis du får bytta det :)

Det kan hende du må lage noen adapterringer i treverk eller lignende for å montere disse mindre høyttalerne. Kommer litt an på hvor god plass du har innover i døra også.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jo være de bygger noe mer, disse nye. Finnes muligens en converter, en plast-ring med hull eller noe som gjør hullet i døra "mindre". Men hva tror du om lydkvalitet? Vil 1" ned i størrelse bety mer enn kvalitet på høyttaleren? Kan jeg ikke tro egentlig.. For om det ikke blir noe bedre om jeg bytter de ut så driter jeg i det.

Fant forresten ut i går at jeg hadde satt kuttinga i feil ende på subn fram til nå. Skifta til at den skulle kutte toppene i steden for bunnen, så ble det noe ganske annet. Ba også 6x9" kutte i bunn i steden for å spille full range, og jeg skal si det ble et ganske annet resultat. Gøy når brikkene faller på plass. Føles bedritent å få ræva lyd når du har betalt litt penger for detta, så det gjorde godt å finne ut av det. Yeah!:m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider