Gå til innhold

Er rattlås rally en kjerring sport??

Ranger emnet

Grønne fare

Anbefalte innlegg

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min mening er at rattlåsrace kan hvem som helst klare med litt trening på starter, grep og kjapp giring.

Bra banekjøring krever tankegang og forståelse for hvordan bilen reagerer på bremsing, gassing, styring osv i svinger, finne optimale svingpunkt, bremsepunkt, legge opp perfekte spor, vite hvordan bilen reagerer på alle bevegelser osv. Listen fortsetter i det uendelige! I det hele tatt er det mye mer å holde styr på.

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OMR

Min mening er at rattlåsrace kan hvem som helst klare med litt trening på starter, grep og kjapp giring.

Tror du overvurderer «hvermansen» litt her. Samtidig så er jeg vel enig i at det kanskje er enklere å bli ganske god til å kjøre rett fram enn det er til å kjøre fort på bane, men det er ikke slik at man bare kan hive seg i det verste av bil, være en ræcer på grana og vinne. Se bare på hvor forskjellig grep det er på de ulike banene rundt omkring, det hjelper ikke med masse pulver om det bare går opp i røyk..

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg helt enig!!! det er kult å være på gardermoen første kvarteret, så er du lei...

men jeg har egentlig litt lyst til å dra til gardermoen, for å se på quiksilver!! han har en sinnsyk pen bil, og jeg lurer på hvordan den bilen er i aksjon!!!

hvis du går på http://www.import-tuning.no , finner du bilder og filmer av bilen hans, samt en syk liste over hva han har gjort!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OMR

Bra banekjøring krever tankegang og forståelse for hvordan bilen reagerer på bremsing, gassing, styring osv i svinger, finne optimale svingpunkt, bremsepunkt, legge opp perfekte spor, vite hvordan bilen reagerer på alle bevegelser osv. Listen fortsetter i det uendelige! I det hele tatt er det mye mer å holde styr på.

At det er mer å holde styr på er jeg enig i, men at hvem som helst kan klare det, er migpreik. Har du stått rett bak en 9 sekundersbil med kort akselavstand noengang?,- den bruker ofte _mye_ mer enn 402 meter til mål, de som har hatt high speed crashes på Gardermoen er ikke hvem som helst, og de crashet fordi de ikke mestret kreftene. Hvis vi bruker E.T.- racing som eksempel: hvis du har et dial-in på f.eks 10,90 å ligger ann til 10,85 skal du være ganske kald, og kjenne bilen godt for å slippe opp i rett øyeblikk, for det første skal du først over streken, men du skal heller ikke kjøre under 10,90.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig nå! :)

Vi snakker om vanlige gatebiler, ikke sant? En 10-sekunders bil er ikke noe som ruller på gata til daglig. Når vi begynner å snakke om dragbiler med rundt 1000+ hk er det klart det setter store krav til føreren.

Men med stor effekt i banebil blir alt straks verre. Prøv å mestre den effekten i svinger med feil kurving, sand litt til venstre for curvsen og med to biler i bredd forran deg som både bremser tidligere og styrer helt andre spor enn deg, og en til som ligger limt på bakfangeren? Oppi alt dette skal du klare å utnytte grepet maksimalt slik at du ikke taper terreng til alle de andre.

På bane må man mestre alt fra dragracing pluss tre hundre ganger så mye ekstra.

At mange mister kontroll på bilen i dragracing beror i mange tilfeller på konstruksjonen på bilen. Den er bygd for ekstrem akselerasjon og ikke noe annet.

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OMR

Vi snakker om vanlige gatebiler, ikke sant? En 10-sekunders bil er ikke noe som ruller på gata til daglig. Når vi begynner å snakke om dragbiler med rundt 1000+ hk er det klart det setter store krav til føreren.

Gjør vi? Jeg trodde vi snakket om hvorvidt det var enkelt for hvem som helst å kjøre 402m så fort som mulig jeg.

Men med stor effekt i banebil blir alt straks verre. Prøv å mestre den effekten i svinger med feil kurving, sand litt til venstre for curvsen og med to biler i bredd forran deg som både bremser tidligere og styrer helt andre spor enn deg, og en til som ligger limt på bakfangeren? Oppi alt dette skal du klare å utnytte grepet maksimalt slik at du ikke taper terreng til alle de andre.

På bane må man mestre alt fra dragracing pluss tre hundre ganger så mye ekstra.

Det tror jeg i bestefall er en drøy overdrivelse. Trenger du f.eks å tenke på et gitt «dial in» som Bjørn V. nevner?

At mange mister kontroll på bilen i dragracing beror i mange tilfeller på konstruksjonen på bilen. Den er bygd for ekstrem akselerasjon og ikke noe annet.

Hva mener du her? At bilen er bygget for ekstrem akselerasjon skulle jo bety at den var ekstra god til nettopp det, og dermed skulle kræsj ungås?

Når det ikke er slik så er det antageligivis fordi det ikke er så forbanna lett å kjøre 402m så fort som du og bilen klarer?

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at vi ikke er enige her!:rolleyes:

Hvis du drar inn rene dragbiler kan jeg godt trekke inn formelbiler. Det er klart det er langt vanskeligere å kjøre slike biler enn gatebiler!

Uansett hva du enn sier er jeg av den oppfattning at det kreves ufattelig mye mer av en fører å kjøre gode rundetider på bane enn det kreves for å få en god 0-402 tid.

På bane må man mestre absolutt alt det en dragsjåfør kan, pluss at man må kunne kjøre kurver og bremse riktig.

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OMR

Vi har faktisk hatt 9 sekunders biler som har gått på gata i Norge, og muligens også en 8 sekundersbil, men det er også et faktum at veldig mange som kjører DR gjør det på grunn av utfordringen det er og forandre ting for å hente inn nye tusendeler, samtidig som miljøet er veldig viktig. Her er det lite hemmelighetsskremmeri, da Fredde Fagerstrøm gikk i railen i 300+ sist lørdag gikk fem-seks team fra flere land sammen om å få bilen kjørbar til søndagens finaler, på Drag Finals var det en fører som ikke fikk bilen i orden, og han fikk låne bilen til et annet team så han fikk kjørt et drag og sikret de nødvendige poengene så han ble nordisk mester. Det er sånne ting som gjør at mange driver med dragracing

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen

Her er det lite hemmelighetsskremmeri, da Fredde Fagerstrøm gikk i railen i 300+ sist lørdag gikk fem-seks team fra flere land sammen om å få bilen kjørbar til søndagens finaler, på Drag Finals var det en fører som ikke fikk bilen i orden, og han fikk låne bilen til et annet team så han fikk kjørt et drag og sikret de nødvendige poengene så han ble nordisk mester. Det er sånne ting som gjør at mange driver med dragracing

hva har dette med hvorvidt der er vanskelig og ikke??

virker som du vrir deg fra temaet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider