Gå til innhold

Er rattlås rally en kjerring sport??

Ranger emnet


Grønne fare

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by JHU

Fin diskusjon...

 

Jeg har kjørt 20-30 drag striper (13.6) og nurbergring på 12 min med bruksbilen....

 

Det er klart det er mer slitsomt å kjøre bane, men vanskelig?? Hvis du ikke kjenner dine egne grenser og bilens... hold deg av de norske veiene.

Å kjøre jevne rundetider er selvfølgelig noe annet... og kjempe med de beste er MER enn vanskelig.... men hvor mange av oss kan kjempe med de beste, selv om du hadde samme bilen???

 

Da er kansje Drag Racing noe for deg.... kjempelett, trykk gassen i bunn når lyset blir grønt og la bilen gjøre resten... husk å bremse etter 402...

 

Noen liker å trene på responsen og teknisk få bilen til å forflytte seg fortest på mulig tid over en gitt rettstrekning, mens andre liker å finpusse svingeegenskapene og rundetidene....

 

Sånn er det bare.. alle har hver sin smak... evt litt av begge!

 

Alle klarer å kjøre rundt en bane i er rolig tempo, sannsynligvis et tempo som oxo er høyere enn hva som er vanlig i trafikken..

 

Siden vi har litt varierende forhold her i landet, så er det ikke sikkert at bilen vil gå gjennom svingen som planlagt dersom noen feks. har lagt igjen grus der..

En viss læring kan man få på bane ved å tøye grensene... sikkert ganske mange sjåfører på veien som ikke klare å rette opp en moderat kontra..

 

På vålerbanen fikk jeg til endel situasjoner som jeg ikke hadde turt å teste ut på vanlig vei.. og jeg fikk endel input på hvordan jeg skal kjøre på vinterveier.. det er jo om å gjøre å handle riktig når den kritiske situasjonen oppstår..

 

med unntak av litt større slitasje enn normalt pr kilometer på dekk og bremseklosser, så kostet ikke dette banetreffet meg noe(var allerede medlem)... hvor mye kostet ditt siste dragrace???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Jeg trodde også at jeg var ganske flink helt til jeg prøvde på en dag på stripa. Det er HELT anderledes når man starter med juletre og tusenvis av tilskuere. Jeg har prøvd både baneracing og dragracing, og syns det er morsommere med bane.

 

Men ingen av delene er enkelt!

 

du har helt sikkert rett;) forventningspress er noe dritt:)

 

men det som blir problemet mitt, er at jeg kjører på vinterdekk, med 205/55 profil... ikke akkurat det råeste!!

 

får ikke testa så mye på svingete veier, bilen er jo håpløs sånn som den er nå, dekka er jo totalt uberegnlige..

 

'vrenger de seg to eller tre ganger rundt felgen nå før det skjer noe' ;);););)

 

men jeg hadde en senka primera før, og jeg må si det at det som fenger meg mest er helt klart g-kreftene, og å presse bilen til det uttyrste i en sving.... nedbremsing i akkkurat siste liten, gasspådraget i svingen, og aksen ut av svingen... det syns jeg er det råeste! den 'skumle' følelsen man har når man VET man kjører HELT på kanten i en sving, nei det er bare rått!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Essex

jeg må si det at det som fenger meg mest er helt klart g-kreftene,

 

Jepp, G-krefter er det råeste!

Enten det er bremsing, aksing eller svinging. Eller helst en kombinasjon! :D

 

Å kjøre fort rett frem gir meg ingenting, bortsett fra at det er gøy å se hvor mye jeg får bilen opp i, men nå har jeg prøvd det, og da er det ikke så nøye lenger..

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Jepp, G-krefter er det råeste!

Enten det er bremsing, aksing eller svinging. Eller helst en kombinasjon! :D

 

Å kjøre fort rett frem gir meg ingenting, bortsett fra at det er gøy å se hvor mye jeg får bilen opp i, men nå har jeg prøvd det, og da er det ikke så nøye lenger..

 

ja, har 225hk nå, og du 250hk eller.no, det er ikke akkurat nok til å si at rett frem er rått!! tar deg maks en dag å 'bli vant med det'

 

så når jeg har fått gjort det 'grunnleggende' på bilen, blir det justerbart senkesett og bremser som står øverst på lista mi!

for om du har 300 eller 350 hk, er ett fett spør du meg, hvis du ikke har noe kjøreegenskaper eller bremser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår