stian90 Skrevet September 21, 2010 Rapporter Share Skrevet September 21, 2010 Lurer litt på andres rutiner ved oljeskift. Har ikke "innarbeida" meg noen selv, men tenkte jeg skulle gjøre det. Har kjørt bil i over 2 år allerede, men har bytta biler oftere enn oljeskiftene har meldt seg. Så har faktisk kun bytta olje et par ganger og det begynner å bli en stund siden - da det var løftebukker på Statoil'n på Bjerke her i by'n. Siden "den gang" er den forsvunnet - og det var forøvrig den eneste jeg visste om også, der kosta det vel en 100 lapp for leie i en time. Så sto du for olje selv så kom det jo lett på under 500kr for olje, filter og å gjøre jobben selv. Ganske besparende - hvertfall om man har 2 biler i bruk som meg. Skulle egentlig ha skifta olje på begge bruksbilene mine snart og har rimelig dårlig råd for tia så jeg tenkte jeg skulle spare noen kroner å gjøre det sjæl. Jeg har et flatt sted å stå, men hvordan gjør jeg det egentlig på best mulig måte uten løftebukk. Hvordan plasserer dere jekken og løfter? Sikrer dere med feks jekkestøtter? Får dere ut all olja? Greier dere å holde griset unna? Bruker dere en liten bøtte, spillbakke eller noe annet, mtp at plassen under med kun garasjejekk er liten. Hva gjør dere med den gamle olja og hvor kvitter dere dere med den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet September 21, 2010 Rapporter Share Skrevet September 21, 2010 (...)Hvordan plasserer dere jekken og løfter? Sikrer dere med feks jekkestøtter? Får dere ut all olja? Greier dere å holde griset unna? Bruker dere en liten bøtte, spillbakke eller noe annet, mtp at plassen under med kun garasjejekk er liten. Hva gjør dere med den gamle olja og hvor kvitter dere dere med den? -Jeg pleier å jekke opp på ene sida, og sikre med løftebukk. Noen ganger bør man jekke opp på begge sider, men det kommer an på hvor høy bilen er, og hvordan tappepluggen er plassert. På de to siste bilene jeg har hatt(MB 230E og VW Polo 2f), har jeg ikke trengt å jekke opp bilen engang, bare legger meg under bilen og skrur løs. Ikke alle biler har så god bakkeklaring da selvfølgelig :D -Jeg lar det stå til det slutter å dryppe. Regner med at mesteparten av olja forsvinner, men det er vel umulig å få ut alt. -Det blir gjerne litt gris ja, men det blir ikke mye. Legg en eller flere aviser under, så går det fint. -Jeg pleier å svinge innom nærmeste bensinstasjon og ta med meg noen tomme spylervæskedunker fra de burene folk kaster slikt i. Så kapper jeg hull i ene sida med en kniv. Det kan lønne seg å ta med noen ekstra dunker, som man ikke kapper hull i, slik at man kan helle spillolja over i disse etterpå. Fordelen med disse dunkene er jo at de har skrukorken på, så man heller ut fra denne og over i ny dunk, (nesten) uten søl :D -Gammel olje og filter leverer du på en miljøstasjon(blå container, ofte plassert i nærheten av en bensinstasjon) evt en søppelplass. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet September 21, 2010 Rapporter Share Skrevet September 21, 2010 Enkelt og greit, jeg leverer den inn så lenge den fremdeles har garanti. Så kan ikke importør/forhandler si noe hvis noe skulle skje..... :D Ellers skifter jeg hver 5000km pga klimaet her oppe, og siden bilene mine er så høye så slipper jeg bukker og tull. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet September 21, 2010 Rapporter Share Skrevet September 21, 2010 (endret) Hvordan plasserer dere jekken og løfter?Sikrer dere med feks jekkestøtter? Får dere ut all olja? Greier dere å holde griset unna? Bruker dere en liten bøtte, spillbakke eller noe annet, mtp at plassen under med kun garasjejekk er liten. Hva gjør dere med den gamle olja og hvor kvitter dere dere med den? Se i manualen etter korrekte jekkpunkter. Du gjorde vel det før du tok den opp på bukk også? ;) Ytterkanaler er veldig utsatt hvis du ikke bruker f.eks medfølgende saksejekk på de forsterkede stedene. Hvis du jekker ned igjen mens du drenerer får du ihvertfall brorparten av olja fra en varmkjørt motor. Jeg brukte før en 5L spilloljedunk. Den har innebygd "trakt", lufting og helletut med skrukork. Etter det gikk hull på den bruker jeg nå ei stor men lav balje som var kattedass en gang i tia. Kjøp ikke en schvæær 10L spilloljedunk om du har lav bil. Her er det gratis å levere det aller meste inkl spillolje og kjemikalier på gjenvinningsstasjonene unntagen restavfall. Ellers heter det vel seg at bensinstasjoner er pliktige til å ta imot? Ellers what Marve said.:word_ms PS! Ja også latex/vinylhansker da! Brukt motorolje er DEN kreftbomba. Endret September 21, 2010 av Skody latexfetish Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet September 21, 2010 Rapporter Share Skrevet September 21, 2010 Leverer bilen til serivce hver 10000km.. Får bytta til ny mobil 1 5w-30 ESP og kjører 10000km til.. funker det :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet September 21, 2010 Rapporter Share Skrevet September 21, 2010 Søler overalt over oppkjørselen til fadern.. That's my M.O :) Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 21, 2010 Rapporter Share Skrevet September 21, 2010 Har trau fra biltema og bil som er høy nok til å komme under uten å jekke opp. Største problemet er å kvitte seg med oljen etter oljeskift... Kjører som regel til nærmeste fylling og leverer den som spesialavfall. Er tilbake til å bytte olje selv etter at siste mann som pråvde å bytte filteret brukte hammer(WTF?) for å få av filteret og feilet. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet September 21, 2010 Rapporter Share Skrevet September 21, 2010 Skifter motorolje og filter to ganger i året, ca. 4-5000km mellom hvert oljeskift med andre ord. Girkassen får ny olje på våren. Fattern har smøregrav i garasjen, så er bare å kjøre inn, tappe av og fylle på, kjør ut.. :p Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet September 22, 2010 Rapporter Share Skrevet September 22, 2010 Største problemet er å kvitte seg med oljen etter oljeskift... Kjører som regel til nærmeste fylling og leverer den som spesialavfall. Ser du bor i Oslo. Esso i Kirkeveien(nesten ved majorstua), og Esso på Alnabru har miljøstasjon der man kan levere slikt. Man må bare inn og spørre etter nøkkel. Det var de to jeg brukte når jeg bodde der inne :) Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian90 Skrevet September 22, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 22, 2010 Ser du bor i Oslo. Esso i Kirkeveien(nesten ved majorstua), og Esso på Alnabru har miljøstasjon der man kan levere slikt. Man må bare inn og spørre etter nøkkel. Det var de to jeg brukte når jeg bodde der inne :) Dette er kjekt å vite. Har og sett at det er noe ved den bensinstasjonen på Alnabru men har ikke helt visst om det er bare å sette fra seg olje der. Skulle vært mye bedre ordninger for slikt, sikkert mange som heller olja i dass eller nærmeste sluk.. Noen som vet om Brobekk tar imot brukt olje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet September 23, 2010 Rapporter Share Skrevet September 23, 2010 Bensinstasjoner som selger olje kan ikke nekte å ta i mot spillolje. Skifter ca 2 ganger i året på den ene og 1 gang på den andre, den tredje er det etter endt helg. Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 23, 2010 Rapporter Share Skrevet September 23, 2010 Kjøpe seg en oljesuger? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet September 23, 2010 Rapporter Share Skrevet September 23, 2010 Nå tar jeg oljeskift som oftest på løftebukk via jobb da, men gjør jeg det i garasjen så løfter jeg opp bilen på ene siden. Bruker en spylervæskedunk som jeg skjærer hull i på ene siden og legger under. Tapper av olja og fyller på ny. Gjort på 10 minutter :) Gjør det hver 5000 på bruksbilen siden det blir endel småkjøring.. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet September 23, 2010 Rapporter Share Skrevet September 23, 2010 Skifter olje/filter hver vår og høst her. Jobber på bilverksted, så er ikke så vanskelig å bli kvitt gammal olje/filtre. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 23, 2010 Rapporter Share Skrevet September 23, 2010 Forøvrig så skifter jeg olje enten på grava til naboen, elelr på grava på bensinstasjonen, tapper oppi ei bøtte, olja blir blanda med sagflis, og fyres opp i ovnen med, har og i desperate tilfeller gått på tanken. Filtre går i søpla , i restavfalet med alt annet. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.