Gå til innhold

Periodisk tenningsbank og jojo-temp på kjølevann

Ranger emnet

Huggybear

Anbefalte innlegg

Audien liker ikke årstiden som nærmer seg, og lager livet mitt surt.

Problem 1: Periodisk tenningsbank ved akselerasjon og belastning på høye gir ved lave turtall.

- Her hadde jeg sprekk i bankesensor på blokka, denne ble skiftet, og jeg trodde problemet løste seg, men hvor lenge var Adam i paradis...

Skal sies, hadde av toppen i vinter, men mener reg.reim ble timet riktig ved montering. Kan tenninga klare å "justere seg inn" til tider, selv om denne er timet en tann feil..? Forsøkte meg med tenningslampe, men fant aldri TDS-punktet. Sitter dette på svinghjul eller på reimhjulet på veivakselen...?

Problem 2: Motortemperaturen varierer mye. I sommer, når det var varmt (eller Norge-varmt), var den relativt normal, 89C og noe høyere ved køkjøring. Radiator er ny...

Mens nå, når det er kjølig om morgenen, kan temp`en stige til 95-96C, mens det fremdeles er kaldt i bilen.

Om jeg da girer ned, slik at turtallet øker, går det litt tid, så synker temp`en og varmen kommer i kupeen. Etter dette er motortemp ganske jevn, mens kupe-temp kan synke ved køkjøring ved lave turtall.:hvaskjera Vannpumpe er ikke så gammel, mens termostat er ny. Min mistanke heller mot vannpumpe, ettersom fenomenet dukker opp når denne har lav hastighet=lav trykk og mengde ut fra pumpe.

Noen som støtter mine teorier, eller har andre å bidra med, ev. erfaringer..?:thanks Å gå høsten/ vinteren i møte med kald bil og ustabil kjøling, samt en motor som ikke liker belastning (må jo virke om man skal leke litt), er ikke et tema...

Bilen er forøvrig en 90-mod Audi 80Q med 2.0E motor, gått jorda rundt flere ganger...

Takk for alle hints and tricks!

Endret av Huggybear

2000 Pajero 3.2DiD familiebil

1992 Jeep Wrangler YJ 4.0 High output, på vei opp fra bakken :o) (35" hjul og 4" suspension-lift)

1990 Audi 80Q til/ fra-jobben bil

1978 Suzuki AC50, venter på shining

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Problemet med temperaturen er nå løst!

Jeg forsøkte meg på ny vannpumpe og termostat, renset kjølesystemet, byttet varmeapparatregister, men ingen resultater.

En bekjent kom til at vi fikk sjekke kjølevannet for CO2, og det fantes det. Demonterte motor, sendte topp til planing og trykktesting og monterte denne.

Fylte opp med kjølevann, og testkjørte. Fungerte fint da, men neste tur var det kaldt i bilen igjen.

Fikk deretter et tips av en tidligere VAG-mann, om lufting av kjølesystemet.

Start bilen, åpne lokket på ekspansjonstanken, og kjør bilen på 2500 o/min frem til kjølevifte slår inn. Gjorde så, og etterfylte frostvæske. Etter dette har kjølesystemet fungert 100%! :happyhappy:

Tenningsbanken unngikk jeg ved å kjøre på 98 oktan...

2000 Pajero 3.2DiD familiebil

1992 Jeep Wrangler YJ 4.0 High output, på vei opp fra bakken :o) (35" hjul og 4" suspension-lift)

1990 Audi 80Q til/ fra-jobben bil

1978 Suzuki AC50, venter på shining

Lenke til kommentar
Del på andre sider