Gå til innhold

Vrir om tenningen; ingenting skjer... 79 mod 305

Ranger emnet

Yddis

Anbefalte innlegg

Hei

Har studert en del tråder her inne ang samme problem, men etter mye prøving/feiling utifra endres erfaringer, er jeg fortsatt like (lite) klok...

Dette er en 79 Malibu (305)som har stått i 3 år. Skulle starte for å sjekke....;-) Motoren kinnet, og var nesten til å tenne. Så plutselig var alt dødt...

Nå er det nytt batteri, alt av ledninger er sjekket til og fra starter, kontaktflater pusset og rengjort for tæringer og irr, også jordingskabler. Ledning direkte fra + til starter. Da ble det bare gnister, men ellers ingenting. Kakking på starter ved kinning etc... Alt annet i bilen fungerer alt; lys, vifte, etc når tenningen kommer på, men viften stopper når jeg "vrir om" og belaster starter (kommer på igjen når jeg slipper nøkkelen). Sikringer/fusable links og relèer er sjekket så godt det lar seg gjøre..

Så er det noen som har flere sjørøvertriks, eller må jeg krype til korset og bestille nytt innslag? Noen erfaringer rundet defekt Park/Neutral-switch?

Takker for svar

1973 Citroen 2CV
1977 Simca 1308GT

1984 Datsun 720 single cab, long bed
1987 Mazda B2000

1987 Mazda B2600

1989 Citroen CX 25 GTi
1991 Citroen XM 2,1 aut
1996 Peugeot 306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Jaja, nytt innslag, men like dødt :-( Men etter noen målinger fant jeg ut at det var jordingsfeil på selve starteren. Så da er det greit: Ny starter...

1973 Citroen 2CV
1977 Simca 1308GT

1984 Datsun 720 single cab, long bed
1987 Mazda B2000

1987 Mazda B2600

1989 Citroen CX 25 GTi
1991 Citroen XM 2,1 aut
1996 Peugeot 306

Lenke til kommentar
Del på andre sider