Gå til innhold

Teknisk spørsmål og spørsmål om treff

Ranger emnet


Gainern

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte meg en 01 Rav4 aut bensin for 1,5 mnd siden er så langt veldig fornøyd...

(Bortsett fra forbruk kanskje, som ligger på litern på blanda kjøring... Trøsten er at jeg får det ned på 0,8 på pen langkjøring)

 

Jeg har noen spørsmål til forumet, som jeg allerde har prøvd å finne svar på ved omfattende "googling".

 

Hva slags 4 wd system har generasjon 2 (2001-2005)Rav4?

Her har jeg lest både at den har en "limited slip" diff på mellomakselen som låser mer og mer hvis en av akslene spinner, at den har en torsen diff på bakaksel og at den har limited slip diff og helt åpne differ både foran og bak...

 

HVA ER FASITEN HER?

 

Jeg fant forresten en veldig interessann video på youtube hvor 4wd systemet på generasjon 1, 2 og 3 testes opp mot hverandre.

Det ser vi faktisk en generasjon 2 Rav4 som drar seg opp med spinn på begge forhjul og høyre bakhjul! Den har altså kun grep på venstre bakhjul og drar seg opp?

Det skal jo egentlig ikke være mulig med vanlig åpen diff, eller?

Se her:

 

 

Mitt andre spørsmål er om det finnes en Rav4 klubb?

Dette er jo Norges mest solgte suv, så det må vel finnes en gjeng med større interesse for bilen enn å kjøre frem og tilbake til jobb og en tur til Rimi?

Jeg har funnet Toyota Sportsbilklubb, men er ikke helt sikker på om Rav'en passer inn der...

Vi har Landcruiser klubben, Rav'en passer jo ikke heller.

 

Jeg finner endel videoer på youtube hvor det ser ut som Rav4 klubber er på tur, også på moderate offroad løyper!

Rart om det ikke finnes noe slikt i Norge også, mener jeg.

 

Har forresten også sykt lyst å prøve Rav'en på en moderat offroad løype, sammen med andre Rav-eiere og gjerne også andre 4wd biler laget for moderat offroad kjøring.

Finnes det muligheter for dette på østlandet?

 

Håper noen kan svare på dette!

Kjøpte meg en Rav4 og fant ut at jeg ikke hadde gledet meg så mye til vinteren og større mengder snø på over 30 år...

 

La det lave ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du =)

 

Når jeg ser den videosnutten du linker til, er jeg sjeleglad for at jeg nylig ikke solgte Gen2'n vår og kjøpte Gen3 istedet. Det er jo tragisk å se hvor dårlig fremdriftsevne Gen3 har i forhold til Gen2 når man ser disse testene.

 

Så over til de tingene du spør om, og jeg må si at jeg her dessverre må bite i støvet, dette har jeg ikke peiling på, mener bare at det skulle være en eller annen form for Haldex-system på Rav4. Men hvilken versjon som sitter i de forskjellige utavene aner jeg ikke, eneste jeg vet er at et finnes minst 4 versjoner av Haldex.

 

Og ja, det hadde det vært skikkelig artig å teste en offroadløype som passer for Rav4, hvor man kunne få satt både bil og personlige evner på prøve.

 

Mvh Asbjørn K., Ski

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det MÅ jo være et fasitsvar der ute!

 

På wikipedia står det at Rav4 har torsen diff på bakakselen, andre steder skrives det at det er en lim slip diff på senterakselen og åpne differ bak og foran.

 

Hvis det er åpne differ både foran og bak, ville bilen spinne på et hjul foran og et bak når den står fast. Altså enkleste form for firehjulstrekk.

Javel, men da skulle jo ikke generasjon 2 Rav'en på bildet kunne dra seg opp med grep KUN på et bakhjul???

 

Ellers, er det andre som vet om noe 4wd treff eller løyper på Østlandet? Helst ikke offroad løyper for de mer ekstreme bilene, men noe som passer for f.eks Rav4.

...og som det er mulig å kjøre uten skader på karroseri/ understell...

Kjøpte meg en Rav4 og fant ut at jeg ikke hadde gledet meg så mye til vinteren og større mengder snø på over 30 år...

 

La det lave ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kan du ikke ta en tur på Toyota Follo og snakke med kara under bukken der nede a? Eventuelt folka hos Arctic truck i Drammen. Mest av alt ville jeg satset på svar fra folket som sitter i forumene på http://www.offroad.no. Hvis ikke disse folka har peiling, så tror jeg det er lite håp, båe mht det tekniske og eventuelt passende løyper =)

 

Mvh Asbjørn K.

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen :)

jeg har samme bil som deg hører jeg, men jeg har desværre ikke peiling på det der heller, men det hadde vært artig og prøvd den ut på ei lita løype ja :)

meeen den Gen3 utgaven var jo helt elendig, stemmer det at Gen2 med automat greide testen best? eller surrer jeg litt nå?

 

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ser ut til å stemme at gen 2 m automatgir greide seg best, dvs klatret opp med grep kun på et bakhjul...

 

Det virker jo da som om det er en torsen diff på bakakselen, for med en vanlig åpen diff ville jo bilen stå og spinne på et hjul foran og et hjul bak, ikke sant?

 

Eller har jeg misforstått da?

Kjøpte meg en Rav4 og fant ut at jeg ikke hadde gledet meg så mye til vinteren og større mengder snø på over 30 år...

 

La det lave ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

JEG HAR ENDELIG FUNNET FASITSVARET, TAKKET VÆRE EN DYKTIG TOYOTA-MEKANIKER.

 

Generasjon 1 (->2000) Rav4 har vanlige åpne differ foran og bak, senterdiffen kan låses manuelt ved å trykke på en knapp, slik at kraftfordelingen blir 50/50 foran/bak. Det anbefales IKKE å kjøre med låst senterdiff, dette skal KUN brukes ved vanskelig kjøreforhold, for å komme løs etc.

 

Generasjon 2 (2000-5005) har permanent innkoblet 4wd, med 25% kraft til hvert hjul. Det er ikke mulig å velge mellom 2wd/ 4wd, låsing av senterdiff eller låsing/ brems på diff i for/ bakaksling. Men det er to utgaver av 4wd systemet:

 

Rav4 Basic har åpne differ foran og bak, senterdiffen har en limited slip viskosekobling som låser automatisk hvis det er forskjellig hastighet på for- og bakaksling.

Rav4 Sport har LSD (Limited Slip Differential) differ foran og bak og samme senterdiffen som Rav4 Basic.

 

Rav4 Sport er generasjon2 utgaven med skjermutbyggere, Rav4 Basic har ikke dette.

 

Det finnes en meget enkel måte å finne ut hva slags differ du har på bilen:

 

Heis opp bilen på en løftebukk e.l. Alle 4 hjul skal henge fritt, bilen skal stå i fri/nøytral og håndbrekk skal være av, slik at alle hjul kan rotere fritt.

 

Rotér et hjul. Hvis det er lett å rotere hjulet, samtidig som det andre hjulet på samme aksel roterer MOTSATT vei, har du vanlige åpne differ.

 

Hvis det er litt motstand når du prøver å rotere hjulet, samtidig som det andre hjulet på samme aksel roterer SAMME vei, har du en LSD diff.

 

Det finnes dog håp hvis du står fast med en bil med åpne differ, dvs at et hjul foran og et hjul bak spinner, mens de to andre står stille.

Dette er dog kun en nødløsning, som kan brukes hvis du står bom fast og ikke kommer deg av flekken verken forover eller bakover.

Teknikken/trikset er gammelt, men det funker. Det handler om å manuelt bremse ned hjulene som spinner, for å flytte noe av kraften til hjulene som står stille. Dette kan gjøres ved å bruke håndbrekket forsiktig. Da bremser du det bakhjulet som spinner og noe av kraften vil flyttes til hjulet som står stille. Riktignok bremser du også ned hjulet som står stille, som du prøver å flytte kraft til, men hvis ikke hjulet som står stille har for mye grep/motstand, vil det kunne dra bilen videre.

 

Samme kan gjøres ved hjelp av bremsepedalen, da bremser du ned det forhjulet som spinner.

 

Dette krever endel presisjon, fordi det er lett å bremse for mye, slik av hjulene stopper helt.

 

Men joda, det funker og har reddet meg ved etpar tilfeller allerede. Jeg kjører en Rav4 Basic /åpne differ foran/ bak.

 

Generasjon 3 Rav4 (2006->) er utstyrt med VSC og TRC. Dette er egentlig ikke til å bruke ute i terrenget fordi når systemet registrerer hjulspinn reduseres motorkraften automatisk (samme om du gir full gass) og du mister derfor motorkraften for å dra deg frem og blir stående.

 

 

De aller fleste er enige om at Rav4 ikke funker til skikkelig offroading. Da må en ha senterdiff + differ foran/bak for er mulig å låse 100%.

Likevel kan en ha det mye moro med generasjon 1 og 2 Rav4 og en kommer faktisk ganske langt i en medium offroadløype. Og bakkeklaringen er jo ok.

 

Jeg testet min egen Rav4 basic i ganske heavy gjørme og det var ikke noe problem å dra seg ut. Jeg stoppet til og med midt i den dypeste gjørma, lot bilen synke godt ned og bare ga gass hvorpå bilen bare dro seg ut. Ble litt imponert da faktisk...;-)

Kjøpte meg en Rav4 og fant ut at jeg ikke hadde gledet meg så mye til vinteren og større mengder snø på over 30 år...

 

La det lave ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, da kom det litt god fakta på bordet ja :)

da er det denne typen jeg har da, Rav4 Basic har åpne differ foran og bak, senterdiffen har en limited slip viskosekobling som låser automatisk hvis det er forskjellig hastighet på for- og bakaksling.

Er ikke dette samme løsning som er på 4-motion systemet til VW a?

 

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4Motion er bare Volkswagens eget navn på firehjulstrekk, og det er ikke et system i så måte. Det er stor forskjell på golf 4-motion, touareg 4-motion og transporter 4-motion for eksempel.

 

Det samme gjelder Audis quattro-system, som i mange tilfeller er svært likt vw sitt.

 

Men det er for det meste en eller annen versjon av Haldex i de nyere ihvertfall...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår