Gå til innhold

Hvordan lære å skru motor? :)

Ranger emnet

revobaby

Anbefalte innlegg

Heihei alle sammen.

Relativt ny her.

Jeg er 19år og har byttet litt biler fram og tilbake, og skal nå kjøpe meg ny bil igjen.

Har sett litt på VW Corrado, og syntes disse var ganske så tøffe.

De fleste av disse leveres vel med Enkel Kam 8V 1.8L VAG motoren med G-lader? Har ikke mye greie på motor i det hele tatt, så bare å rette på meg hvis jeg er helt på bærtur her

Det som er greia er at jeg veldig gjærne vil lære å skru litt motor, er utrolig bilinteressert, men når jeg åpner panseret på en bil føler jeg meg som en gammel dame som skal koble opp en PC (hva faen er det her for no?!)... Jeg har en 1992 Golf 3 1.8L stående, og hvis ikke jeg tar helt feil nå, er vel motoren i den, og Corradoen identiske, bortsett fra G-laderen så klart. Da hadde det vel vært yppelig å kjøpe en Corrado, å kjøre den originalt, mens jeg river ut motoren av golfen og bygger den til "ett råskinn", og når tiden er inne, slenger jeg golf motoren oppi Corradoen.

Tror dette er en fin måte å lære på, men hvis dere mener dette er å ta alt for mye vann over hodet, eller er en plundrete måte å starte på, så si ifra her. Har hørt noen steder at Vanchel motor er lettere å skru på.. Men denne gamle VAG motoren er vel ikke så komplisert kontra andre motorer den heller.

La ut akkurat samme tråden på Corrado forumet, men var dårlig med respons der.

PS: Gjærne kom med tips til hvordan jeg kan lære fortere, nettsider som er fine? Bøker som kan kjøpes? Kanskje noen kurst man kan ta? etc. alt hjelper

Mvh. Ivrig og lære villig noob ;)

Det er bare å slippe clutchen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haynesbok til den aktuelle motoren ja. Og har du kikket i mega-stickyen i dette forumet? Der er det linka til et helt internett fullt av bilbibler og sånt.

Forøvrig er det såå mye informasjon der ute at det rett og slett er vanskelig å finne frem til akkurat det du leter etter. Jeg gjorde et klassisk bilforumet-søk etter kommentarer og diskusjoner om den i visse kretser velkjente Motoman aka mototuneusa.com

Plutselig var jeg på avveier og endte med å lese grunnkurs pensum Veivhusventilasjonspolitiet; http://www.burtonpower.com/technical_1/engine_breather_system.aspx

Forøvrig fikk jeg en link av en gammel kjenning i forrige uke: http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=6&t=165829

Dotube koker over sånt, men husker to "very tricky trick" tvillinger som bygde Supra. De var flinke til å fortelle om triksene sine over fire deler/episoder. Kanskje du finner de ved å søke på Supra twins?

PS! Snart kommer JChE og linker til http://www.automobilia.no. Skulle tru han hadde aksjer i den sjappa. :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tips, som har fått meg dit jeg er i dag: Prøv&feil, og et GODT FORUM!(sad to say ikke nødevendigvis her, men heller et mer merkespesifikt forum)

Ja. Prøv og feil metoden kommer nok til å bli min bestevenn en stund fremover :) Noen tips til hvilke forum forresten?

Takker for svar

Det er bare å slippe clutchen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er som andres: Prøv og feil og les deg opp. Hadde null peil på bil og motor for 2 år siden. Kjøpte meg gammel bil og sa til meg selv at alt som går galt skal jeg fikse selv. Så totalrestaurerte jeg en gammel motorsykkel, deretter bygde jeg opp igjen en 5000krs mercedes til bruksbil og nå bygger jeg opp en Datsun Z med masse gromdeler og mye ombygging. Dette er en læringsprosess som du rett og slett må hoppe inn i. Finn deg en velkjent og enkel bil (tips: VW Boble, golf o.l) og begynn å skru!

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Prøv og feil metoden kommer nok til å bli min bestevenn en stund fremover :) Noen tips til hvilke forum forresten?

Takker for svar

Jeg starta livet med en Land-Rover, og det var et utrolig hyggelig og seriøst forum, med masse hjelp :) Kan ikke garantere det over alt, men enkelte steder finnes det. Ellers har jeg fått mye hjelp fra Porscheklubben i USA. (kort sagt, jo høyere gjennomsnitsalder, jo mer seriøs hjelp)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider