Gå til innhold

Hjelp til kjøp av Amcar

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe en amerikansk familiebil, muligens stasjonsvogn, men har også sansen for full size sedaner. Noe av årsaken er naturligvis at jeg er svak for amerikanske V-8 motorer. Imidlertid er jeg ikke interessert i å tømme hele lønnskontoen på bensinutgifter. Derfor er jeg avhengig av en bil med small block og overdrive. Foreløpig har valget falt på Chevrolet Caprice fra 1981 og senere.

 

Det har vært vanskelig å finne noen gode kjøp på nettet (på finn.no o.l.). Har max kr. 50 000 å bruke. Finnes det noen veteranbiler som tilfredsstiller mine krav? Ville det være en god ide å shoppe i Sverige? Jeg har aldri eid en amerikansk bil tidligere, så jeg trenger tips.

 

På forhånd takk.

1987 5.0 T-bird (Ja, det er tilfeldig at det ble Forder fra 87)

 

1987 Ford Fiesta CL med den heftige 1.1L rekkefireren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finn en bil med Injection motor, 350 TPI feks, 4 trinns automat (th700) er jo lurt som du sa og.

 

En løsning er å kjøpe akkurat den bilen du vil ha, de tyngste bilene bruker logisk nok mest bensin da. Gjerne med en dårlig motor, som gjør at du kan prute litt. Så kjøper du en TPI motor til den og konverterer, ligger ofte motorer i billisten, LT1 motoren er enda litt gjerrigere.

 

Man får jo ofte kjøpt ferdig konverterte biler og.

 

Det går også ann å få forgasser motorer til å være gjerrige og menes det, men det bør være en litt mere sofistikert gasser en de enkleste holley gasserne, feks en nyoverhalt rochester gasser. Jeg er ikke så rå på gassere selv akkurat, bare bringer videre ting jeg har hørt... Lykke til da. V8r er herlig å cruise på landeveien med, rolig gange og fin brumling :-)

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av litt eldre stasjonsvogner ville jeg sett etter tidlig 70-talls chevelle stasjonsvogn. Ekte amcarfølelse, men mindre og lettere enn Caprice.

mht å senke bensinutgiftene hadde Wheels Magazine en utmerket artikkel om dette for none år siden. De fikk en Buick helt ned i 0,8L/mil med relativt enkle midler.

Største inngrepet de gjorde var å bytte ut powerglidekassa med en TH 200 kasse. Disse kassene har også overdrive. De sitter orginalt i bl.a Caprice fra utpå 80-tallet og utover. Kassene er helt ok til en orginal smallblock. Fordi de ikke tåler altfor mye trimmet motor er den ikke så populær som TH 700 kassa. Men det gjør også at den er betydelig billigere. Den er også lettere og tar mye mindre plass.

Det de gjorde i tillegg til dette med Buicken i Wheels var bl.a å bytte til elektronisk tenning og sette på dekk med litt større rulleomkrets.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheels har også en fin reportasje i det seneste nummeret om innsprut på gammel motor.

Tror vel en bil fra 74 og nedover er det desidert billigeste å eie, med tanke på årsavgift og forsikring. Også innkjøpsprisen kan være betraktelig lavere i den perioden.

TH-700 R4 med lockup eller TH-200 med lockup er jo gode alternativer når det gjelder girkassevalg på en ikke altfor sprek (Les: Slapp) åtter.

 

Innsprut kan være noe skikkelig dritt hvis man ikke har vært borti det før, og kan brått bli mer kostbart en først beregnet. Med brukte deler, og ofte fra en skrota bil, kan man strengt tatt ikke regne med at alt er i orden.

En Rochester i bra stand kan være vel så god som et gammelt innsprut.

Ellers er jo Capricene fra 80-tallet meget pene biler men prisen har en tendens til å følge standen på bilen, så å kjøpe den billigste du finner er sjelden lønnsomt.

Legg heller litt ekstra i å få en bil som er bra i utgangspunktet, det vil spare deg for mye irritasjon og dyre deler.

 

Å handle amerikansk bil som ikke er veteran i Sverige kommer til å koste deg 50 laken i avgiftene alene, så der er det nok ikke så mye å spare selv om du får bilen billigere. Er det derimot veteran some gjelder er det nok ikke dumt å titte over grensa, men mitt inntrykk er at prisene er forholdsvis like der og her.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chevrolet celebrity e og en fin bil, (nermest elsker den) så en stv. i ba i dag. viste ikje at det va stv utgave av den. den e en 2,8 l. V6 F1 motor ikje spør ka det betyr for det vet eg ikje.:rolleyes: den e drit gode seter og elsker lyden av sekseren, og den e dritt god å kjøre(sitte på) på landeveier, den bruker ca literen på milen.;) bare ett forslag. men som sagt eg digger de. men de kan være vanskelig å finne, har ikje funnet en på nettet.

mvh Daniel

Chevrolet Celebrity 2.8 V6 *wannabe chevy*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel helst FI det sto på motoren, ikke F1. Altså Fuel Injection. Disse motorene er i utgangspunktet veldig bra motore med respektabelt bensinforbruk og en utrolig respons. Men når man er ferdig med førstegiret merker man jo at det er bare respons man har, ikke så mye hest og dreimoment.

TH-200 har vel i utgangspunktet bare 2 gir, mens TH-200 R4 har 4 gir. Det er mulig jeg tar feil da....

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

2 trinns automat har ikke GM laget siden slutten av 60-tallet. Den har betegnelsen powerglide.

 

En liten rettelse: Man fikk Powerglide fram til 1972...såvidt jeg husker.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada det er samme mål på kassene. Jeg har PG i min Chevelle, men har kjøpt en ny TH350 som skal inn i løpet av våren. Slik jeg har forstått det skal det gå relativt smertefritt. Man får vel i tillegg til bedre økonomi også bedre akselerasjon pga lavere første gir...

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår