Gå til innhold

'Pipelyd' fra motoren

Ranger emnet

Harald88

Anbefalte innlegg

Hei.

Nylig kjøpt meg en 2001 Rav4. 2 liters manuell bensin.

Meget fornøyd, er en drøm å kjøre.

For 1 uke siden kjørte jeg fra Stavanger, til Haugesund for å hente nye glieset.

Da jeg kom hjem, og skulle slippe av kompissen min la jeg merke til en 'pipelyd'. Denne var høy og irriterende om du var på utsiden.

Var innom Toyota i går, og en mekaniker tok en kjapp kikk under panseret. Kom frem til at det er noe runt luftfilteret (mest sansynlig), men måtte ha bilen in til feilsøking. Det kan høres ut som lekasje fra en slange. Som jeg selv ser er det så mange slanger at dette kan ta tid, og koste.

Har 2 spørsmål da: Er det noen som har hatt noe lignende? Noe jeg kan finne ut av selv?

Og, vi brukte NAF's kjøps kontrakt. Valgte da 'kjøper som den er'. Men dette er en feil som ikke ble nevt av selgers side (jeg spurte flere ganger over telefon). Kan jeg be han ta reiningen?

Timen er torsdag 6 oktober.

2001 - Toyota Rav4 2.0

1992 - Honda Civic (sedan)1.5 LSI (solgt)

1994 - Citröen Xantia 2.0 (solgt)

1995 - Citröen Xantia 1.8 (vraket)

1984 - Opel Ascona, 1.3 (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvis det er en skjult feil eller mangel kan dere diskutere dette, har den vært på NAF test også? eller noe test før salget?

Men jeg har samme lyd i min, tror jeg, det er ihvertfall en piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipe lyd der av noe slag, blir borte om jeg gir ørlite gass, vi har hatt bilen i nesten ett år nå og den har vært der hele tiden den lyden, men ikke hatt noe problemer med bilen.

si i fra om du finner ut noe mere eller åssen det går videre.

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver feilen som jeg tenkte den. Går vekk når gass pedalen går inn.

Hadde ikke NAF test. Kjøpte egenlig usett, siden det koster meg nesten en 1000 frem-tilbake. Vurderer naf test da, men det koster 2000. (vet det kan koste mer OM noe er galt).

Den hadde bra service historikk (fra toyota merkeverksted), og som nevt bekreftet kjøper at det var ingenting gale med bilen. Han solgte den til fordel for huskjøpt, og gikk over til en gammel dritt ford focus. :) Virka som en grei kar når jeg hentet bilen.

Skal feilsøke litt runt luftfilter, så håper jeg å finne feilen. Hull på en slange tror jeg.

2001 - Toyota Rav4 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir meg jo ikke :) Jeg må fikse dette. Det er såpass irreterende å bruke så mye penger på en bil, så lager den en slik lyd :

Fant en post på rav4world forumet, som minner on 'vårt' problem. kansje det hjelper deg også.

http://rav4world.com/forums/viewtopic.php?t=1572&highlight=whistle

2001 - Toyota Rav4 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik jeg forsto det og. Men jeg kjører med lavere turtall til tider. Har jo manuall, og i 3 gir kan jeg ta svinge, rundkjøringer. :) Av og til når jeg bremser ned for 'etter-jobb' køen, hører jeg lyden (når radion er av, med opent vidnu.

Men men.. får se :) har ikke fått sett sjikkelig nedi motoren enda. So little time, so much to do :)

2001 - Toyota Rav4 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettop tilbake fra verkstedet.

Det viser seg å være 'falsk luft' som passerer en *dings* (skal redigere med navnet, da jeg ikke har kviteringen forran meg) når bilen står med tomgang/lavt turtall.

Mulige fiks er å reingjøre denne *dingsen* (ukjent mangen timer, å ikke garranti på at det hjelper) eller skifte hele *dingsen* (delen kostet 5-8000kr + arbeid).

Det er ikke noe galt med bilen, det er bare ekstremt irriterende lyd.

2001 - Toyota Rav4 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider