Gå til innhold

Glødende bremseskive.

Ranger emnet


Linke1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Audi A4 1.6 97-Modell.

 

Nå for ikke så lenge siden så avsluttet jeg en 2t30min lang kjøretur. Etter en stund med kjøring merket jeg at bilen begynte å gi etter i oppoverbakker. Jeg klarte også å stå stille uten brekket på i små oppoverbakker. Da jeg gikk ut av bilen merket jeg at venstre bremseskive var rødglødende. Hva kan dette være årsaken til?

 

Jeg har merket i det siste at det har kommet spesielt mye bremsestøv fra dette hjulet og satt seg på felgen. Har ikke merket noe problem på de andre hjulene. Bremseklossene ble byttet i Juli I fjor å bilen har ikke vært så alt for mye i bruk siden da, så det er vel lite sannsynlig at bremseklossene er nedslitt?

 

Er det noen som har hatt dette problemet før? å I så fall, er det en dyr operasjon?

Audi A4 1.8TQ S-Line 2003

Audi A4 1.6 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bytter calipper på en halvtime. Det er nok brekket ditt som henger på. Typisk for slike calippere.

 

Men er det enkelt for en amatør for meg å skifte?

 

Er det farlig om jeg kjører lenge med dette? Feilen oppstår ikke konstant, den er bare der noen ganger.

Endret av Linke1

Audi A4 1.8TQ S-Line 2003

Audi A4 1.6 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra å kjøre med. Du trenger (mener jeg) en 17mm

og en 13 mm og kanskje en 10mm fastnøkkel. Få med deg en kompis og ta ei colaflaske og en slange som du setter på lufteskrue. Så pumper du opp trykk på pedalen, kompisen din (eller dama, sønn, datter, etc) løsner lufteskruen og strammer til før pedalen er helt i bunn. Gjør sånn til pedalen er hard.

 

Vips har du lært både å skifte calipper og å lufte bemser.

 

Lufteskrue kan dem på bilrekvistiabutikken vise deg og den kan også selge deg en slange som passer på.

 

Lykke til! :D

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ganske lurt å kjøpe mer bremseveske før du starter på dette;)

siden du må etterfylle når du lufter bremsene.

 

skifte kalipperen må egentlig gjøres ASAP!

 

men om du må bruke bilen litt før du får skiftet den bør det være mulig å presse ut kalipperen selv med en skiftenøkkel eller noe, om du har bremset eller hatt på brekket.

Det er vel ikke usannsynlig at du har skadet bremseskiven og bør skifte den og klossene i tillegg. Men det ser du vel ganske lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket på volkwagen-verksted. De skulle ha 8500NOK for jobben!!

De mente at man MÅTTE bytte bremseklossene å i tilegg så hadde de iregnet 3 timers arbeid. Jeg dro på Mekonomen. De tok 2400kr for å skifte calipper, 3200 om jeg skulle skifte bremseklosser også. Han jeg snakket med sa det mulig også bare var å smøre noe, som tok 1 timers arbeid, så de skulle ta bilen inn til en sjekk.

Audi A4 1.8TQ S-Line 2003

Audi A4 1.6 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår