Gå til innhold

240 med 305 v8 motor.. Godkjenne?

Ranger emnet


Gulfgti

Anbefalte innlegg

Heisann. Har en 240 som jeg skal ha en v8'er nedi, er bare en 305 da..

Men står så mye rart om godkjenning og sånt her på forumet så jeg vil ha svaret avklart:)

Husker ikke modellen eksakt, men er værtfall ikke veteran:L

Fikk den av onkelen min, har ikke sjekket motorkode engang..

HAr også fått en volvo ambulanse av en kamerat av farsan.. hva kan jeg bruke fra den? må vel ha stabilisatorstaget etter hva jeg har fåt med meg? kan jeg bruke bremser, dempere, fjører, bakaksel og sånt fra den?

Er vel noe med avgassnivå det var snakk om?

Bmw E38 - Bmw 320D E46 - Golf mk1 Gti 2.0 16V - Caddy mk1 pickup 1.6 GTD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at man kan sette inn en V8, hvis man ikke overstiger 200Hk, men om det er sant er jeg ikke sikkert på. Hvis du vil ha ett klart svar på det, så må du nok dra til biltilsynet å høre med dem hvordan loven er for v8.

Det som gjorde at det ble ulovlig å montere v8 i volvo, er at det var for mye dreiemoment.

Mitsubishi Carisma 1,8 GDI 1997 Mod

Volvo 240 DL 2,0 1985 Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil feil feil...

Det er lettere å godkjenne V8 i 240 enn turbo.. Loven kan ikke endres over natten. Selv om ryktene tilsier at dette blei ulovlig.

 

Du må bare følge en drøss med papirer og bygge bilen eksakt etter de papirene.. Dra til volvo få papirer at alt er ok fra dem.. Så kan du dra til biltilsynet og OK i vognkort.!

Men husk.! Ikke bare godkjenn en V8 (305) og nada mer.. Be dem justere opp CCM også.. Da kan du "lovlig" (gråsone) øke CCM med 300 ekstra uten å vise bilen.. Med andre ord 5,3L..

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil feil feil...

Det er lettere å godkjenne V8 i 240 enn turbo.. Loven kan ikke endres over natten. Selv om ryktene tilsier at dette blei ulovlig.

 

Du må bare følge en drøss med papirer og bygge bilen eksakt etter de papirene.. Dra til volvo få papirer at alt er ok fra dem.. Så kan du dra til biltilsynet og OK i vognkort.!

Men husk.! Ikke bare godkjenn en V8 (305) og nada mer.. Be dem justere opp CCM også.. Da kan du "lovlig" (gråsone) øke CCM med 300 ekstra uten å vise bilen.. Med andre ord 5,3L..

Takk for svar:) men skjønte ikke eksakt hva du mente med det siste.. hvorfor skal jeg be dem justere opp? åssen skal dem vite om jeg har akkurat 5.3 liter?:D

 

Så altså, jeg skal dra til volvo å spørre om papirer? eller vegvesenet?

Bmw E38 - Bmw 320D E46 - Golf mk1 Gti 2.0 16V - Caddy mk1 pickup 1.6 GTD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) men skjønte ikke eksakt hva du mente med det siste.. hvorfor skal jeg be dem justere opp? åssen skal dem vite om jeg har akkurat 5.3 liter?:D

 

Så altså, jeg skal dra til volvo å spørre om papirer? eller vegvesenet?

 

I vognkortet ditt nå står det at du har enten 2,0 eller 2,3L.. Ikke sant.? Men når du leverer vognkortet (etter godkjenning) før du får nytt.. Må de føye på at det er en 5,0L i vognkortet.. for det er ikke en selvfølge at de justerer dette opp..

 

og i følge "loven" så kan du endre sylindervolumet med 300ccm uten å måtte godkjenne bilen hos BT.. Så med andre ord..

Da blir volvo'en din godkjent for 5,3L i stedenfor 5L.

 

Volvo har papirene du trenger.. Du finner de også på nett.. Men volvo skal gå over bilen din for å se at dette er bygd etter riktig spesifikasjoner.. :)

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Feil feil feil...

Det er lettere å godkjenne V8 i 240 enn turbo.. Loven kan ikke endres over natten. Selv om ryktene tilsier at dette blei ulovlig.

 

Du må bare følge en drøss med papirer og bygge bilen eksakt etter de papirene.. Dra til volvo få papirer at alt er ok fra dem.. Så kan du dra til biltilsynet og OK i vognkort.!

Men husk.! Ikke bare godkjenn en V8 (305) og nada mer.. Be dem justere opp CCM også.. Da kan du "lovlig" (gråsone) øke CCM med 300 ekstra uten å vise bilen.. Med andre ord 5,3L..

 

Biltilsynet godkjenne kun hvis du har dokumentasjon. Volvo norge godkjenner ikke v8 motor i 200 serien pga. for høyt dreiemoment, står det i de nye pairene fra volvo norge. Så hvis du bruke gamle godkjenningspapirer spørrs d om ikke biltilsynet får tak i de nye papirene før event. forhåndsgodkjenning. Da vil de ikke godkjenne.

Volvo V70 '04 D5244T

Volvo 244 '88 B8572S :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet godkjenne kun hvis du har dokumentasjon. Volvo norge godkjenner ikke v8 motor i 200 serien pga. for høyt dreiemoment, står det i de nye pairene fra volvo norge. Så hvis du bruke gamle godkjenningspapirer spørrs d om ikke biltilsynet får tak i de nye papirene før event. forhåndsgodkjenning. Da vil de ikke godkjenne.

 

Jeg har akkurat godkjent min med turbo.. Når jeg snakket med BT da.. Sa han at jeg burde ha satset på V8.. For det var mindre mas for å godkjenne..

 

Så med mindre du var der i går å snakket med de.. Stoler jeg mer på BT i denne saken..

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat godkjent min med turbo.. Når jeg snakket med BT da.. Sa han at jeg burde ha satset på V8.. For det var mindre mas for å godkjenne..

 

Så med mindre du var der i går å snakket med de.. Stoler jeg mer på BT i denne saken..

 

Jeg snakket med en representant fra Volvo Norge i desember, han sa at volvo 200 serien ikke var beregnet for amerikanske v8 motorer, da momentet er for høyt. Han sa at engelske v8 motorer var mer egnet. Ettersom at biltilsynet har gjort mye feil i den siste tiden og godkjent 200 serien med amerikanske motorer har volvo norge besluttet å slette ordet v8 i de nye godkjenningspapirene på nettet. Dette brydde jeg meg ikke så mye om, og fikk fatt i eldre godkjenningspapirer fra år 2000 hvor v8 er nevnt i godkjenningspapirene. Jeg skrev en søknad til BT i februar med dokumentasjon og etter 2 uker fikk jeg forhåndsgodkjenning. Da jeg i juni stilte opp hos BT for kontroll. Fikk jeg se det nye dokumentasjonen fra Volvo norge som BT Haugesund for ikke så lenge siden hadde fått, hvor det spesifisert sto: Volvo Norge godkjenner ikke v8 motor i volvo 200 serien pga. for høyt dreiemoment. Jeg fikk da bedskjed fra BT at jeg var heldig som skulle få min godkjent, da den allerede var forhåndsgodkjent hos dem. Men heretter ville ingen flere 200 serier bli godkjent hos de.

Så hvis Biltilsynet andre deler i norges land har fått det samme skrivet eller kommer til å få det. Så blir det vanskeligere å få Volvo 200 serien godkjent med v8 motor :-(

Volvo V70 '04 D5244T

Volvo 244 '88 B8572S :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en representant fra Volvo Norge i desember, han sa at volvo 200 serien ikke var beregnet for amerikanske v8 motorer, da momentet er for høyt. Han sa at engelske v8 motorer var mer egnet. Ettersom at biltilsynet har gjort mye feil i den siste tiden og godkjent 200 serien med amerikanske motorer har volvo norge besluttet å slette ordet v8 i de nye godkjenningspapirene på nettet. Dette brydde jeg meg ikke så mye om, og fikk fatt i eldre godkjenningspapirer fra år 2000 hvor v8 er nevnt i godkjenningspapirene. Jeg skrev en søknad til BT i februar med dokumentasjon og etter 2 uker fikk jeg forhåndsgodkjenning. Da jeg i juni stilte opp hos BT for kontroll. Fikk jeg se det nye dokumentasjonen fra Volvo norge som BT Haugesund for ikke så lenge siden hadde fått, hvor det spesifisert sto: Volvo Norge godkjenner ikke v8 motor i volvo 200 serien pga. for høyt dreiemoment. Jeg fikk da bedskjed fra BT at jeg var heldig som skulle få min godkjent, da den allerede var forhåndsgodkjent hos dem. Men heretter ville ingen flere 200 serier bli godkjent hos de.

Så hvis Biltilsynet andre deler i norges land har fått det samme skrivet eller kommer til å få det. Så blir det vanskeligere å få Volvo 200 serien godkjent med v8 motor :-(

 

Da får du dra til Drammen.. De godkjenner alt.!

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en representant fra Volvo Norge i desember, han sa at volvo 200 serien ikke var beregnet for amerikanske v8 motorer, da momentet er for høyt. Han sa at engelske v8 motorer var mer egnet. Ettersom at biltilsynet har gjort mye feil i den siste tiden og godkjent 200 serien med amerikanske motorer har volvo norge besluttet å slette ordet v8 i de nye godkjenningspapirene på nettet. Dette brydde jeg meg ikke så mye om, og fikk fatt i eldre godkjenningspapirer fra år 2000 hvor v8 er nevnt i godkjenningspapirene. Jeg skrev en søknad til BT i februar med dokumentasjon og etter 2 uker fikk jeg forhåndsgodkjenning. Da jeg i juni stilte opp hos BT for kontroll. Fikk jeg se det nye dokumentasjonen fra Volvo norge som BT Haugesund for ikke så lenge siden hadde fått, hvor det spesifisert sto: Volvo Norge godkjenner ikke v8 motor i volvo 200 serien pga. for høyt dreiemoment. Jeg fikk da bedskjed fra BT at jeg var heldig som skulle få min godkjent, da den allerede var forhåndsgodkjent hos dem. Men heretter ville ingen flere 200 serier bli godkjent hos de.

Så hvis Biltilsynet andre deler i norges land har fått det samme skrivet eller kommer til å få det. Så blir det vanskeligere å få Volvo 200 serien godkjent med v8 motor :-(

 

det er da sikkert noen smutt hull i herre her som det er i alt annet i verden selv om at det står at de IKKE godkjenner Volvo 240 med V8

 

er man nødt te å opplys om kor V8ern er fra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår