Gå til innhold

Fjernlyset slår seg på men ikke av!

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et par prosjektor frontlykter for neon. Vanligvis slår nærlyset seg av når fjernlyset går på og omvendt.

Syntes det var litt dårlig lys så fikk broren min til å lage et koblingsskjema med relé slik at nærlyset lyser samtidig med fjernlyset når fjernlyset er på: neonlys.jpg

Koblet dette og det fungerte perfekt!

Lenge siden jeg har brukt fjernlyset nå men merket her om dagen at når jeg skrudde på fjernlyset lyste både fjern og nær men når jeg skrudde fjernlyset av så, hang det på fortsatt :( det ville ikke av! måtte skru lysa av å på for å komme til nærlys igjen :S

Har sjekket alle koblingene og de er ikke forandret og alt sitter bra sammen, merket også at når bilen ikke er på så slår fjernlyset seg av hvis jeg holder spaken BAKOVER i et par sekund før jeg slipper den fram igjen :S veldig ulogisk spør du meg! dett går forøvrig ikke når bilen er starta...

Hva kan feilen være? kan et relé ha ryki? noen som har vært borti lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo slettes ikkerart i, legg opp en egen plus til relèet via sikring som du kobler til 30.

Tror kanskje broren din urde roe ned karriæren som bilelektriker, det er slikt som dette som skaper branner. Her overbelastes fjernlyskretsen med minst 110W/8A ca.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo slettes ikkerart i, legg opp en egen plus til relèet via sikring som du kobler til 30.

Tror kanskje broren din urde roe ned karriæren som bilelektriker, det er slikt som dette som skaper branner. Her overbelastes fjernlyskretsen med minst 110W/8A ca.

110W? hvor får du dette fra?

8A? hvor får du dette fra? 8A = 96W så lenge det er 12V

Jeg antar her at neon er ment som xenon, dermed så bruker lysene rundt 35W pr, og dermed så vil alle 4 trekke 140W (11.7A)

I utgangspunktet så er ikke effekt noe du skal bekymre deg for, strøm derimot vil brenne ledninger med for lavt tverrsnitt..

hus så har vi 2.5mm2 på en 16A kurs (3600W) Mens i bil brukes fort 10mm2 for 40A.

Til TS.

Hvis sikringen ikke går, så er nok ikke kretsen overbelastet, med mindre det er koblet forbi sikringene.

Det jeg ville ha sjekket er om rele takler strømmen, prøv å ta ut eller koble ut rele mens lyset står på, se om dette fører til at de slukkes etter du monterer det på nytt.

Opplevde selv at 2 av 4 lang lys hang seg opp (2 rele). Dette ble fikset ved å blinke lysene av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville ha sjekket er om rele takler strømmen, prøv å ta ut eller koble ut rele mens lyset står på, se om dette fører til at de slukkes etter du monterer det på nytt.

Satt på fjernlys, dro spaken til nærlys og fjernlysa slukka ikke, deretter koblet jeg ut reléet og da slukket fjern med en gang en ledning gikk ut og når jeg koblet til igjen var det fortsatt slukket sånn som det skal være. Men satt på fjern igjen og da slukket det ikke lenger så er noe som er rart der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er allerede en sikring på det ledningsnettet og den er på 20 og den har ikke gått så er nok ikke overbelastning da? Prøvde også å koble ut en pære og samme driten skjer da så er nok ikke overbelastning tror jeg.

Ser også at nærlyset blinker så vidt og lyser litt sterkere i det jeg skrur over på fjernlys så får vel mer spenning eller noe da? Det som er rart er at hvorfor skal det fungere noen ganger når bilen er av men ikke på?

Hadde jo to rele, ett på hver side.. Koblet ut det ene til venstre og da fungerte det som det skal gjøre når bilen var av men funket fortsatt ikke når bilen var på.. SKjønner ingen ting jeg.. er ikke noe logisk med detta i det hele tatt :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...