Gå til innhold

Instalere lyskatode i bilinteriør - Hvilken strømkilde, sikring osv?

Ranger emnet

transit97td

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal instalere en http://xoxide.com/20-front-bar-blue.html slik i bilen som skal plasseres under dashet med føttene til sjåfør.

Bare et midlertidig prosjekt for å se hvordan det blir, kathoden skal til våren brukes i russebil.

Uansett hvor den skal brukes, er jeg litt usikker på hvordan det skal gjennomføres, og har derfor noen spørsmål:

Hvor kan jeg trekke strøm fra? Den 7.2W @ 12v så det er ikke den største slukeren. Må jeg trekke kabel helt fra batteriet?

Hvis jeg må, burde jeg ha en sikring imellom? Eller finnes det kontaktpunkter med en sikring i passe størrelse? Skal innstaleres i Carisma 2002, for så i russebil Transit 97 (2stk av de + 4 UV-kathoder).

Hvordan er spenningen fra batteriet? I Carismaen er batteriet knapt 1 måned gammelt. Om spenningen varierer fra 11-13v er nok ikke noe problem, men å kjøre kathoden på f.eks 14v over lengre tid kan bli et problem.

Takk for hjelp!

Endret av transit97td
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har sikringsholdere, som passer de fleste størrelser.

Den enkleste installasjonen er nok ny ledning fra batteri, med sikring direkte til lys.

Biler lades med 14.4 eller 13.8 hvis jeg husker rett, men dette skal ikke være et problem. Lyset fungerer via en inverter som vil regulere strøm i henhold til spenning (2 stykk blir 1.6 ish A ved 12V)

Batteri vil i utgangspunktet gi litt i overkant av 12v alt etter hvor bra det er ladet, mens dynamo vil lade ved 14.4 eller 13.8, som nevnt tidligere.

Vil ikke tro at det er et problem å koble disse til en eksisterende lys krets, men som sagt så er de enkleste å trekke ny ledning. så er du sikker på at det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekker en lampett eller høyttalerledning fra batteriet i motorrom. Hvilken sikringsholder på biltema tenkte du på?

Må vel ha en sikring på rundt/undersiden av 1A, da katoden drar 0.6A? Hvor får jeg tak i en slik sikring? Klarte ikke finne så små på biltema :)

Takk for hjelp!

Ikke bry deg så mye om sikringsstørrelsen her. Det er ledningen som skal beskyttes, og en lampettledning tåler vel rundt 6 A hvis jeg ikke husker helt feil. Da blir det litt lettere å finne sikring.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Sikringsholder4/

og http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Flatstiftsikringer-10-stk/ 3A?

Trenger vel bare en stk 3A (selv om jeg får med 10stk).

Kan du fortelle hvorfor katoden ikke vil ta skade av å bli foret med f.eks 2A når den til vanlig trekker 0.6A?

Bør jeg plassere sikringen nærme batteriet, eller er det ikke så nøye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er belastningen som styrer strømtrekket(A), ikke sikringen. I dette tilfellet er sikringen enkelt og greit et kortslutningsvern/overbelastningsvern for ledningen. Sikringen må plasseres i nærheten av batteriet for å beskytte best mulig.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider