Gå til innhold

87' Ford Sierra 2.0l OHC -Fusker, stopper lett og mongo på tomgang


|Anders|

Anbefalte innlegg

Hei! har en 87' Sierra 2.0l OHC forgasser, som bare fusker, stopper lett og ikkeno særlig villig til å gå på tomgang lenger.. for det jeg veit så sitter det en elektrisk vacumstyrt weber forgasser i den. kjørte litt med den kontakta til choken? utkoblet, og da ble det straks mye bedre, for når jeg henta den, hang den igjen som faen på tomgangen.. men nå har den blitt heelt mongo på tomgang, og bare går å putrer og stopper lett. Satt i kontakta igjen i går og starta opp.. da bare rusa den seg helt opp..

 

Noen som har noe forslag til hva dette kan være som gjør at den er blitt sånn?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Di gasserne som står på sierraene der er enormt dårlige,også kalles "spare-weber".. Hadde jeg vært deg ville jeg fått tak i en weber 2porta gasser og innsug til taunus :). Di gasserne går feilfritt,og plutselig streiker dem. Bytter du gasser kan det nødvendigvis ikke gå lange tiden før den streiker igjen,så tipset mitt til deg er gasser fra taunus eller gammel transit 2.0 ohc :)

1x 

1x 88 Vw Passat (Delebil) (X)

1x 89 Vw Passat 1.8 GL (X)

1x 90 Vw Golf Mk2 1.8GL (x)

1x 90 Vw Golf Mk2 1.6TD (x)

1x 92 Vw Golf Mk3 GT (x)
1x 92 VW Jetta Mk2 1.8GL (x)

1x 93 Vw Golf Mk3 1.4CL (x)

1x 94 Vw Golf Mk3 1.9 tdk (X)

1x 94 Vw Golf Mk3 2.0 8v GTI (x)

1x 95 Vw Passat 1,9 TDK (x)

1x 95 Vw Vento 1,9 TDK (x)

1x 95 Vw Passat 1,9 TDK (x)

1x 96 Vw Passat 1,9 TDI

1x 99 Vw Polo 1.6 Automat (x)

 

 

VW 4-LIFE :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...
Har en weber 32/36 2 porta gasser fra granada 2.0l OHC på hånda hvis jeg vil bytte.. kvitt problemet nå, men den er fortsatt ikke 100% frisk. Så da får jeg satse på og bytte gasser ; )

 

Da er du på rett vei, men du må også ha med innsuget for å få den 32/36 gasseren til å passe, men du vil i gjengjeld få en bil som går rent, og mye bedre enn den gjør nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir provosert når jeg leser her, Weber 30/34DFTH er en kjempegod forgasser, med lite trøbbel, problemene ligger i det elektriske på sierraen din.

 

Denne forgasseren/motoren har elektronisk styrt tomgang, ved hjelp av en stegmotor på forgasseren, det er nok dette du har koblet ut, og det er her problemene starter.

 

Du kan begynne med å ta av luftfilterboksen, ta av ledningen til denne, rense den med elektrospray i stikkene, og sette inn med vaselin, det samme kan du gjøre med stikket på hjernen som sitter montert i v. innerskjerm og resten av stikkene du finner til motorstyringa.

 

Så kan du sjekke om den ene ledningen som går inn på choken, har strøm når bilen går(ladelampa må ha slukket), har den ikke det, sjekk at andre enden er tilkoblet på en skrue som stikker ut i bakkant på dynamo.

 

Så kan du plugge vakuumet til forvarminga(den slangen som går til luftfilterboksen), og prøve bilen en tur uten filter.

 

Kjør den hardt, og se hvordan det virker etter en tids hard kjøring.

 

Er den ikke bra da, så kan du jo kikke etter om det er mye sot og drit rundt spjeldet i forgasseren, og da mener jeg ikke choke-spjeldet. Er det det så fikser du det, er det ikke det så kan du gå på justering av forgasser og tenning. Justering av blanding bør de fleste få til med en avgassmåler, bør gå bittelitt magert, grunninnstilling av stegmotoren står beskrevet bra i haynesbok for både Sierra og Scorpio, tenninga er det bare å ta med lampe, 10-12* fortenning, og husk, de bør kjøres på 98 oktan, da går de bedre, billigere og finere.

 

Dette går utifra at tenningssystem og motorens andre komponenter er i bra stand.

 

Går den ikke som den skal da, så ligger det nok en feil i bilens elektriske, eller hjernen, men min erfaring er at biler som først tuller, ikke blir bra selv med forgasser, komplett motor og hjerne fra bil som funker, men som sagt, dette systemet er utrolig følsomt for dårlige kontakter, så gå over dette først.

 

Når det er i orden, så er det genialt, du kan sette bilen i 2. gir opp bratte bakker å la den gå på tomgang opp, til og med gå ved siden av, bilen stopper ikke.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, skal du sette på en Weber 32/36 DGAV, så trenger du innsug også, samt muligens en annen gasswire, vakuumet til hjernen må kobles til manifoldvakuum, ikke til "spjeldvakuuum" som mange kobler dem til siden fordeleren på de eldre er koblet til der.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen : )

 

Skal prøve det du sier Einar!

Problemet nå er at den har blitt helt mongo igjen, værre enn noen gang nå..

 

Det som skjer er at den går fint en stund, men helt plutselig kan den begynne å rykke og nappa, samt at den fusker og " sperrer " : / det jeg gjør da er å bare holde full gass på turtallsperra i noen sekunder, så roer den seg ned.. Men dette kommer og går som den selv vil virker d som! Kanskje den ikke tålte å bli tukta ti de grader på Losna isbane i helga? OHC motoren tåler utrolig mye pank etter det jeg har erfart.

 

Mistenker at det kan være enten noe tull med forgasser eller tenning, for det virker som om den dauer av at den blir drukna i bensin ellernoe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tåler den :-)

 

min gamle sierra, som forøvrig gikk helt strøkent, og var en spreking av en gasser2.0, den ble skamkjørt hver da, gira på turtallsperra hver gang, var nok ikke alltid den fikk bli varm heller. Den tålte alt av juling jeg ga den, og den overlevde bilen den hørte til i, og en sierra til.

Brukte noe olje, det var alt.

 

De er forvørig kresne på tennplugger, jeg bruker kun orginale Motorcraft, og sjekk om det er oljesvetting rundt pluggene, er det det, så kost på deg en orginal toppdekselpakning(bedre pga metallinnlegg).

 

Men helt ærlig talt høres det for meg ut som at choken ikke går av.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde samme problem og jeg fant ut at i selve hjerne -der vakum slangen er tilkoblet var full av gørr/olje som hadde samlet seg etter så mange år, etter en rens gikk den bedre.

 

Spenningen på choken skal være nøyaktig halv parte av dynamo spenningen når den går ;) ellers legg merke til om armen fra stepp motoren som dytter til spjelden er riktig eller beveger seg lett -hos en kamerat hadde den hengt seg opp og da fungert bare i en gitt lengde -den gikk veldig ujenvt til tider og brukte mer bensin enn vanlig. brukte en glatt tang (for å ikke lage/skadde den glatte overflatten til armen) for å dra den ut og smørten til den gikk veldig lett ut og inn -siden fungert helt fint :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår