Gå til innhold

Penest lyd

Ranger emnet

steinar

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge lyd i en golf 2 og har et budsjett rundt 5-6 laken for høytallere + forsterker og kabling. Har en pioneer deh-5500 som signalkilde.

Jeg ser egentlig to muligheter - den ene er å bygge et bra frontsett og en sub bak.

Den andre er å bygge 6x9 ere bak og et frontsett.

Hva vil gi penest lyd? Jeg har ingen interesse av at de utenfor bilen skal kjenne bassen - jeg digger pen lyd uten unødvendig buldring - men der bassen skal være vil jeg gjerne ha den.

Er lite fan av klassisk musikk men elsker akkustisk gitar / elgitar og vokal. klassisk rocknroll :D

Noen anbefalinger her? Jeg syntes ofte alle diskusjoner om anlegg ender opp i hvem som dunker best. Spesiellt forsterkere - der er det alltid krangling om hvilken forsterker som gir mest watt for pengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by steinar

Er lite fan av klassisk musikk men elsker akkustisk gitar / elgitar og vokal. klassisk rocknroll :D

På bakgrunn av dette alene...vil jeg anbefale deg å ihvertfall ikke spare på hva du legger i frontsettet ;)

Slik som fks:

Rockford Fosgates Fanatic Q

Infinty Kappa

Amega Q Gold

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bygge lyd i en golf 2 og har et budsjett rundt 5-6 laken for høytallere + forsterker og kabling. Har en pioneer deh-5500 som signalkilde.

Jeg ser egentlig to muligheter - den ene er å bygge et bra frontsett og en sub bak.

Hva vil gi penest lyd? Jeg har ingen interesse av at de utenfor bilen skal kjenne bassen - jeg digger pen lyd uten unødvendig buldring - men der bassen skal være vil jeg gjerne ha den.

Noen anbefalinger her? Jeg syntes ofte alle diskusjoner om anlegg ender opp i hvem som dunker best. Spesiellt forsterkere - der er det alltid krangling om hvilken forsterker som gir mest watt for pengene...

En av de beste løsningene er og gå for VIBE SA 60 foran og en en Vibe Blackbox3 4 x100watt sammen med en Vibe 10" blackair subwoofer bak.

Her kan vi gi deg en meget fordelaktig pris på Kr 7200,- bedre lyd i denne prisklassen skal du lete lenge etter, tviler på at du finner det.

PS: siden du holder til i Sandvika er det ikke lange turen til oss på Lillestrøm, ta deg gjerne en tur så kan vi kjøre en demo for deg.

Roy

Kun råeste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn ut hvor mye du har råd til å legge i et frontsett og kjøp modellen over den du sugler på :) Tips som funker bra hvis du er audiofil. Et annet bra tips er å spare opp til et ekstra par med mellombasser (6,5"). Har GODE erfaringer med det. Hadde doble 6,5 i gamlebilen min og det var strengt tatt ikke nødvendig med sub for å få det til å spille rått , men sub må til for å få til de aller laveste frekvensene. Men subben trenger kun å spille de aller aller laveste frekenvsene da , og da har den lite å jobbe med = stålkontroll på subben. Igjen så krever det jo dermed også at du har en tålig stor forsterker på frontsettet ditt.. :) Skal ikke nevne merker, men focal er best! ;) hehe

lykke til!

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall Produktnr. Produkt Pris Pris inkl mva Total pris

PE7017 Peerless 17cm komponentsett, pris pr. par NOK 1691.94 NOK 2098.00 NOK 2098.00

BF0604 dynaBel BF0604 - 4x60 Watt RMS Bilforsterker NOK 1611.29 NOK 1998.00 NOK 1998.00

PE8269 Peerless XLS269SWR - 4 ohm - 830514, pris pr. stk NOK 1350.81 NOK 1675.00 NOK 1675.00

SU2980 Supra Octopower 16 rød, metervare NOK 28.23 NOK 35.00 NOK 210.00

SU2985 Supra Octopower 16 sort, metervare NOK 28.23 NOK 35.00 NOK 35.00

SU4038 Supra SubLink-RCA signalkabel, 8m NOK 342.74 NOK 425.00 NOK 850.00

SU2020 Supra Classic 2.5 ,metervare NOK 17.74 NOK 22.00 NOK 220.00

SU2040 Supra Classic 6.0 , metervare NOK 36.29 NOK 45.00 NOK 90.00

PL8020 Tilslutningspanel lite gullbelagt NOK 23.39 NOK 29.00 NOK 29.00

--------------------------------------------------------------------------------

Totalt NOK 7205.00

http://www.mamut.com/dynabel

Kasse: 14 - 25L Trykk.

eks. utvendige mål 30cm X 35cm X 25cm

bruk 22mm MDF plate eller spon.

Kasse vil da trolig koste deg 300,- i spon og 500,- i MDF

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=930281%20&cart_id=

eller kjøp ferdig 750,- på Ljudia 17,5L

Da slipper du å kjøpe det tilslutningspanelet jeg satte opp.

Dette spiller meget pent, også ganske tøft.

Skulle du ønske oppgradering siden, så er det bare å kjøpe ett front sett til, og en 2 kanals dynabel. Da kobler du 4Kanals til frontsetta, og 2 kanaler'n til sub.

Enda bedre lyd.

Dette er gromsaker til under 10 000,-

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider