Gå til innhold

Min 1996 Jeep Cherokee XJ 2.5TD

Ranger emnet


OmegaB2DTI

Anbefalte innlegg

Har da gått til innkjøp av en Jeep Cherokee 2.5TD! Jeg klarte å få tak i et svært godt eksemplar med 229.573km på telleren - med komplett servicehefte helt frem til dags dato:)

 

Bilen tilhørte en gammel mann som var svært nøye med vedlikehold, dette kommer frem på x antall kvitteringer, servicehefte, samt en veldig lang håndskrevet liste over hva som er byttet merket med dato og km.stand. Bilen er 100% original, med andre ord et godt utgangspunkt for et lettere offroadkjøretøy! (Skal bare heve 3" og montere 31" dekk)

 

Det er jevnlig skiftet olje på både motor, gir, begge differensialer og fordelingskassen. (Ja, han har faktisk skiftet olje på alt samtidig!) Var på EU-kontroll i dag og kom derfra med 0 feil. (Noe jeg tok som et selvfølge) I følge kontrollsedlene som ligger vedlagt har det aldri vært registrert noen feil på EU-kontroller siden denne mannen overtok bilen i 1999(!). Bilen er tight og fin, skulle faktisk ikke tro at den er snart 15 år gammel!

 

Mannen døde i Januar i år og bilen har stått siden da. Jeg kjøpte bilen av en bostyrer (advokat) til en meeget hyggelig pris!:D Jeg smurte opp alt i understellet, samt skiftet olje og filter på både motor, girkasse, differensialer og fordelingskassen - bilen er veldig bra!

Motor sviver fint og det er ingen ulyder eller lekkasjer noen plasser :)

Bilen er 100% rustfri da den har fått seg en skikkelig vedlikeholdsrunde av en biloppretter (etter ønske fra eieren av ukjent årsak). Kan ikke se noen sveiser noen plasser, så rustreparasjoner tviler jeg på at det er.

 

Har også fått kjøpt og montert nye støtstenger av den forsterkede utgaven, så regner med at det ikke skal bli noen problemer med dette i allefall.

Ellers foreligger det en veldig god servicehistorikk på motoren, så jeg går ut i fra at den holder i mange mange år til! :)

 

 

Årsaken til at jeg lager en tråd om denne bilen er at jeg ønsker råd, tips og anbefalinger fra folk som har hatt, eller kjenner godt til disse bilene. Hva bør jeg utbedre, forslag til hva jeg bør gå til innkjøp av, osv..! Til tross for ryktet bilen har, er jeg svært overrasket over hvor bra disse bilene er og mener bestemt at godt vedlikehold er nøkkelen til holdbare biler ;)

Endret av OmegaB2DTI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tøff bil og tøft prosjekt, blir morsomt å følge med videre. Hadde jeg gjort noe lignende ville jeg tatt blacked out/mad max temaet helt ut med mattsvart lakk, mørke lykter med lamin-x, mattsvarte industrilook felger, monster mattsvart kufanger og veltebøyler/bur ++++ :D

 

Stå på detta blir tøfft!

 

Takk for det;) Har faktisk sett etter kufanger, ny rørfrontfanger (for vinsj) + ny rørbakfanger (for vinsj), men det er faktisk ikke bare bare å få tak i..!:confused: Når det gjelder lamin-x på lyktene så tror jeg nok at det må vente til sommeren, jeg har snart bruk for hver eneste lux jeg kan klare å få til! (mørketid i nord):idea:

 

Jeg blir å bruke et sett 15" 5-eikers aluminiumsfelger til disse 31" dekkene for vinterbruk og det blir trolig et nytt dekk-kjøp til sommeren igjen hvor jeg går opp til 33" Mud dekk med sorte 10x15" stålfelger!:D

 

Jeg skal bruke denne bilen som en hverdagsbil også, så jeg kan ikke gjøre akkurat som jeg vil med denne, så det meste blir gjort på en diskrèt måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å ramle inn litt varer her! :roll:

Dekkene kom i dag, regner med at det kommer en god del pakker mot slutten av neste uke :)

 

23ve2r.jpg

 

Er forøvrig fornøyd med mønsteret i disse dekkene, de er passe grov for mitt bruk + at det er mulig å skyte pigger i de ;) Er det noen som har forslag til valg av pigger?

 

 

 

 

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært å testa bilen litt i dag etter at jeg fikk montert 31" dekk. Det første jeg la merke til var at utvekslingen ble forbedret betraktelig! Den er nå mye bedre på langkjøring i høyere hastigheter. Ligger bare på 1600rpm i 80km/t noe som blir litt for lavt turtall for denne motoren, så bilen fungerer best i 90km/t i 5.gir.

 

Dekkene passer veldig bra på en original Cherokee XJ, den subbet ikke èn eneste gang i løpet av de 95 km jeg la bak meg. Det eneste var at svingradiusen ble noe innskrenket i og med at dekkene foran tok borti et styrestag ved fullt rattutslag. Det er imidlertig ikke et problem på disse bilene da svingradiusen er bedre enn på andre biler. Kjørte på hovedveien mest, men også via en stengt grusvei som ikke har vært vedlikeholdt på i allefall 25år og det gikk veldig bra det også. Ble mye bedre på ujevn hullete vei da dekkene ikke faller ned i alle hullene pga bredden på dekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår