Gå til innhold

Mistet lappen, hva nå? Hjelp!

Ranger emnet

SnikendeUllteppe

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte altså for fort da, og var så uheldig å bli tatt av sivilpolitiet en høstlig natt, kl: 03.30 for å være helt presis. I mitt første møte med storebror valgte jeg da å legge meg flat, og godtok at de tok lappen min, dog jeg skrev ikke under på noe som helst. Angivelig, ifølge betjenten, skal jeg ha ligget opptill 160 km/t. Dette er sprøyt, jeg mener bestemt at jeg lå mellom 120-130, kan kanskje ha bikket noe over og opp i mot 140. Jeg ble hverken tatt laser, radar eller noen som helst annen påviselig "måling" på, dette spurte jeg distinktivt om. Greia var liksom bare den at de "lå bak meg en god stund", og "så at jeg kjørte altfor fort". Videre fikk jeg også høre at "de hadde ligget opp i mot 150-160 km/t, uten å ta innpå". Etter mitt skjønn blir dette veldig mye synsing, så har de virkelig en sak på meg? Burde kanskje nevnes at de var 3 stk betjenter i bilen, igjen etter mitt skjønn 2 stk "fullverdige" betjenter og 1 "lærling-typ"... Uansett, nå, snart 2 uker etter hendelsen, har jeg fortsatt ikke fått vite noe nytt om saken. Jeg har ikke blitt innkallt til hverken avhør eller rettsmøte, og står egentlig bare uten noe som helst å ta meg til.

Så, kan noen fortelle meg; hva skjer nå?

Etter litt søking rundt her på forumet forstår jeg det også slik at dersom politiet ikke tar tak i saken i løpet av de nærmeste 3 ukene etter hendelsen, forfaller da deres sak, og jeg får tilbake lappen.

Stemmer dette? I så fall, er det noen opplyste folk som har noe mer å legge til? Er det en eller annen form for "catch" med dette?

Setter ENORMT stor pris på alle svar, da jeg er forholdsvis blank på dette!!

Vennlig hilsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du noen hundre treff: http://www.bilforumet.no/cfmgoogle.php?cx=partner-pub-6411872509083291:n91v1u-jlz3&cof=FORID:11&ie=ISO-8859-1&q=mistet+lappen&siteurl=www.bilforumet.no/juridisk/260406-mistet-lappen-na-hjelp.html

Dette spørsmålet kommer opp minst en gang i uken her på bilforumet.

Edit: treukers-regelen gjelder kun hvis du ikke godtar beslaget.

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter du, sånn rent språkmessig sett, med å forstå innlegget, eller gadd du bare ikke lese det? :)

Det var ingen konkret, håndfast måling - intet utstyr ble brukt. Hadde du tatt deg bryet med å lese teksten hadde du også skjønt dette. :) Videre synes jeg det er storartet at du bruker din, antageligvis høyt verdsatte fritid, på å lese min tråd og komme opp med en slik konstruktiv tilbakemelding! Takk for det. :)

Endret av SnikendeUllteppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig!? Jeg lurte faktisk på nettopp dette, da jeg pratet med flere andre bekjente som hadde mistet lappen, og fått utgitt diverse papirer - noe jeg ikke fikk.. Merkelig? Men hvordan blir evt. prosessen videre da? Er det slik at jeg bare får tilbake førerkortet, og saken blir totalt henlagt?? Skulle tro at det var noe mer floker i vente? Må pinlig innrømme at jeg er svært redd for å gjøre situasjonen (saken) værre enn den allerede er.. Kan jeg ikke skade min egen sak hvis jeg trapper opp og krever lappen tilbake? Og i så fall, burde jeg ikke få den tilsendt i posten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis ned på kammeret og i at du forlanger lappen din tilbake, har du mulighet, rådfør deg gjerne med en advokat.

Hva var fartsgrensa på stedet.

alt er vel lappløse hastigheter i normale fartsgrenser.

Min erfaring er at politiet har en lei tendens til å sterkt overdrive reell hastighet i slike tilfeller.

har selv blitt tatt på denne måten, dog da med politibil som kom bak i høy fart, og jeg ga på sikker på at det ikke var en politibil pga farten og manglende xenonlys, de påsto de hadde liggi bak meg i 145 med javn avstand, noe som ikke stemte for fem flate ører.

Det er begrensa hvor høy hastighet man får på korte strekker med en 300 diesel som går langt ifra som den burde.

Vi ble da enig om 100 og jeg beholdt lappen.

i slike tilfeller der det ikke er snakk om noen reell måling, aldri innrøm noe over førerkortbeslag, de har lov til å ta slikt på speedometer om du tar dem igjen eller drar i fra dem, men da skal speedometeret jevnlig kalibreres, og det skjer ikke så ofte som det burde, det kan dog kalibreres etterpå og feilvisning regnes med.

Nei, det lureste er vel å troppe opp på kammerset når det er gått 3 uker og 1 dag og kreve førerkortet tilbake pga mangledne godtak av beslag.

Men lappen kan du fremdeles miste.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøy til det har gått tre uker. Da må de uansett utlevere førerkortet ditt så lenge du ikke har godtatt beslaget.

Det som videre eventuelt kan skje/har skjedd er at politiet anmelder forholdet og det blir da opprettet en sak. Noe som kan ta flere måneder. Men blir det en eventuell sak bør du stille sterkt, all den tid politiet ikke har noen håndfast måling av fartsovertredelsen din. Eventuell straff skal jo fastsettes etter hvor høy farten var.

Politiet har egentlig bare rutinemessig inndratt førerkortet ditt på grunn av mistanke om for fort kjøring. Men politiet er selvsagt ikke dummere enn at de ikke oppretter noen sak uten håndfaste bevis. Med andre ord er det stor mulighet for at denne saken blir henlagt.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget utfyllende svar, grandisjohn! :)

Det skal likevel sies, jeg ble stilt spørsmålet om jeg valgte å godta eller å motsette meg førerkortbeslaget, hvorpå jeg svarte at jeg godtok. Men jeg skrev ikke under på noe.

Med andre ord, de har ingen "godtakelse" fra min side?

Videre, er det likegyldig om jeg henter førerkortet etter passerte 3 uker, eller er det fordelaktig å heller la være? Hvilke evt. konsekvenser kan dette medføre? Og, hvis jeg lar være å hente det, vil det da fortsatt telle som "straffetid", altså si jeg blir dømt til 10 mnd uten lappen, så spiser tiden nå uten lappen opp det som blir avsagt i en dom?

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen bakdeler med å hente ut førerkortet etter 3 uker. Loven er jo sånn. Hvis du ikke godtok i førerkortbeslaget står du fritt til å få det tilbake hvis det ikke er opprettet en sak innen 3 uker, noe det svært sjelden er tid til. Normalt får man altså beholde førerkortet til en eventuell sak kommer opp, og til man eventuellt blir dømt i den saken.

De tre første ukene av inndragningen er rutine og er obligatoriske. Men går det ytterligere f.eks en måned før saken kommer opp, og du fortsatt ikke har fått tilbake førerkortet, gjelder dommen om beslag av førerkort (hvis det blir resultatet) fra den første dag etter de tre obligatoriske ukene. Tiden som går etter de tre første/obligatoriske ukene (i dette eksemplet 1 måned), til saken kommer opp, blir altså "innbakt" i dommen.

Men som nevnt, du taper ingenting på å kreve førerkortet tilbakelevert, fordi det er langt i fra sikkert at det blir noen sak ut av dette.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider