Gå til innhold

Problemer med ladning...

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

Har en Scorpio her som dynamoen gikk her om dagen.

 

Starta med at når jeg skulle starte bilen, merka jeg at den var mye svakere enn normalt. Etter noen minutters kjøring begynte radioen å skurre og da hadde jeg en anelse om at batteriet var tappa og det ble bekrefta når jeg prøvde annet elektrisk samt at jeg ikke fikk start igjen etterpå.

 

Etter å ha fått ladet opp batteriet igjen nok til å starte bilen, målte jeg kun 8v ladespenning direkte fra dynamo. Prøvde å bytte børster til noen andre jeg hadde liggene som var vesentlig bedre, uten at dette ga noe betydelig ekstra effekt.

 

Så bar det til huggern å få tak i ny dynamo. Dynamoen jeg fikk så ganske grei ut og var en byttedynamo som ikke så ut til å være så alt for gammel heller. Monterte den, og fikk nå 11,2v ladespenning - fremdeles alt for lavt. Rusa motoren litt, og fikk da en liten stund 13,2 - før den gikk tilbake til rundt 11.. Så bar det til huggern igjen å få tak i en ny en igjen.

 

11,8v ladespenning. Nærmer seg - men fremdeles laaangt igjen å gå. Prøvde å bytte børstene/spenningsregulatoren på den og det hjalp absolutt ingenting, selv om de jeg tok ut var utslitte og de jeg satt inn var mye bedre. Rensa også inni dynamohuset samt spenningsregulatoren med elektrorens, uten at dette heller ga noe mer effekt.

Måler dessuten et spenningsfall på 0,5 - 0,6v fra dynamo til batteri noe jeg synes er litt i overkant?

I tilegg har jeg registrert med alle 3 dynamoene at de lager MINDRE når jeg ruser opp motoren??? Med UNNTAK av den 2. dynamoen jeg hadde som lada bedre konstant etter litt rusing, men som ga seg igjen etter en ny start.

 

Noen som har noen råd om hva som kan være galt her? Har jeg virkelig hatt så mye flaks at jeg har fått 3 dårlige dynamoer hvor det er noe annet enn børstene i tilegg som har gått??

 

Evt har det noe innvirkning på ladespenningen som jeg måler hvis ledningen fra dynamo til batteri er dårlig eller har et dårlig batteri i seg selv? Dynamoen bør vel uansett lade mellom 13,8 og 14,4?

Endret av stian90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering.

 

Da har jeg feilsøkt litt. Dynamoen starter ikke å lade før turtallet når 2500rpm. Under det ser man bare at volten bare synker sakte men sikkert. Når den begynner å lade, gir den mellom 13,95 - 14.04 og mister ikke stort mye selv når varmeapparatet skrus på fult.

 

Så det betyr i grunn at man må over 2500rpm hver gang man kjører før den starter å lade, det er jo ganske vanlig at man drar den litt lenger enn det uansett, og i tilegg er dette en automat så hvis man ikke er rimelig forsiktig på gassen så begynner den nå å lade. Men er dette normalt?

 

Da er hvertfall ladespenninga innen marginen, selv om vi gjerne skulle hatt den litt høyere, men så er dette dog en gammel bil og en gammel dynamo så man kan vel ikke akkurat vente all verden.. Hørt at det er et ganske vanlig problem at eldre biler ofte lader litt i det minste laget.

 

Men jeg registrerer fremdeles litt høyt spenningstap. Ved å måle direkte på batteriet får jeg nå et spenningstap på 00,06 - 00,10 noe jeg synes er litt høyt? Og i bilen får jeg så mye som 0,80v (målt på strømmen til lysdimmer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reima begynner nok å bli litt gammel, men den lager ingen ulyder på noen del av registeret og er stram nok som den burde være.

 

Ladelampa virker som den skal - lyser og slukker når man skrur på motoren.

Spenninga synker også forøvrig litt når man gir gass merkelig nok. Det er kun snakk om 0,0 - 0,3v men alikevel

Endret av stian90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop derfor jeg lurer på tilstand på reimer og reimhjul, for den vil slure lett om reim/reimhjul ikke passer bra sammen, og reimhjulene kan også bli slitt, men ejg tror neppe det er problemet.

 

sjekk grundg opp dynamoens ledningsnett mellom batteri/bilens ledningsnett, ladelampe og jordforbindelse.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår