Gå til innhold

Hjelp, det røyker fra ledningen.

Ranger emnet

Peders3n

Anbefalte innlegg

Hei, nettopp montert instrumenter i midtkonsollen i golfen. har også bytta ut jordingskabel fra batteri til motor. samt kobla til et amperemeter (digital måler i midtkonsoll). alt virker fint. helt til jeg spiller litt høyt med annlegget (forsterkeren) så begynner det å røyke fra en ledning.

klarer ikke helt å se hvilken ledning dette kommer fra men har sjekka elektronikken på hele opplegget jeg har kobla selv. alt ser bra ut og ingen tegn til brent isolasjon. videre har jeg også sikringer på alt jeg har kobla opp selv.

var ute på en kjøretur iste med høy musikk og alt var bra til det begynte å røyke. det så ut som røyken kom fra en ledning som går opp til tenningslåsen / rattstamme. så jeg misstenker at jordingskabelen jeg la opp blir for dårlig og at bilen jorder via tynn ledning opp til rattstammen. (ledningen jeg bytta ut i motor rom hadde 2 kabelsko, en innom karroseri og en videre til et feste på motoren.) den nye ledningen har bare 1 kabelsko så den kobla jeg på motoren. kan det da være at bilen får dårlig jord til karroseri og derfor kjører den via tynne ledninger istedenfor? ledningen jeg misstenker ble også veldig varm under kjøring (misstenker at dynamo sender strøm via tynne ledninger -> rattstamme -> motor -> inn på batteri. men kan heller ikke forstå dette da dynamoen er jordet rett i motor den også. :/

jeg klarer ikke helt tenke meg til hvor feilen kan være når jeg har kobla så mye uten å teste skikkelig mellom hver ting, men kan jeg måle dette på noen måte? har multimeter og har målt spenningen rundt forbi og den viser ca likt overalt 12,60-12,90 både rett på batteriet og bak inn til forsterkeren er den ca det samme.

Dette ble en lang og uforståelig tekst men håper noen forstår hva jeg mener og kan hjelpe :)

og ja: har begynt å røyke 2 ganger til nå og begge ganger har det skjedd med musikken på bånngass. de nye målerene har stått på flere timer i strekk uten å ha hatt noe invirkning.

spm 2:

hvor stor sikring er normalt å bruke på en vanlig cd/mp3 spiller i bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider