Gå til innhold

10" Sub fra eltek, og klasse D dynabel forsterker??

Ranger emnet


Zamot

Anbefalte innlegg

Klør i fingrene etter å få installert litt mer lyd i bilen. Tenker jeg skal ha 2 stk 10"-ere. Hørte en kar som hadde 2 stk 10" i lukket kasse, kjøpt hos eltek, sammen med dynabel forsterker (tror jeg). Synes det hørtes meget bra ut.

 

Noen som har erfaringer med dette?

 

Ellers blir det muligens Velocity og Blaupunkt utstyr (siden jeg får greie priser på dette), og de beste produktene derfra har jeg hørt før og var fornøyd.

 

Noen som har erfaringer med Boston Pro?

 

Ellers noen som har noe å anbefale, finnes det f.eks. noen flere som har klasse D forsterkere (som er praktisk fordi de tar mindre plass og avgir mindre varme osv.)?

 

Dynabel forsterkere:

http://www.mamut.com/dynabel/subdet302.htm'>http://www.mamut.com/dynabel/subdet302.htm

http://www.mamut.com/dynabel

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynabelen er finfin den.

 

Har sjøl Bostons Pro 4.5 & 6.5.

For mine ører høres de veldefinert og krystallklare ut.

Noen mener at diskanten kan bli litt hard, men det er smak og behag. Denne kan justeres via delefilteret uansett.

 

6.5 stettet gir bra punch i mellomtonen og ned mot 80Hz der jeg har delt for suben, men drar fint ned til 60Hz.

4.5 settet trives best fra 80Hz uansett.

 

Min erfaring:

Spiller høyt og rent som fy, men er litt kresen på forsterkern.

 

Stikk også og hør på Focal Polyglass, MBQuart, Lotus Reference mm om du har mulighet til det.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, tar meg 2 uker "ferie" og drar nedover til akershus neste uke, og tar nok turen til Eltek blant annet.

 

Flere jeg bør dra innom (der man kan høre utstyret mest mulig realistisk) i skedsmo/oslo området?

 

Tenkte å kjøpe kabler på Biltema eller Thorsov. Det funker vel greit?

 

Må jo også si at jeg er en HiFi-freak og setter pris på PEN og HØY lyd i HELE frekvensspekteret, ikke bare masse dunk dunk fra en slapp 12".

 

Har også tenkt å bytte ut høyttalerene i dørene etter hvert tror jeg. Er veldig fornøyd med lyden i fars A6, og tror jeg skal finne ut hvilke elementer som sitter der og kjøpe de (tviler påat det er standard høyttalerene).

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på dette med strøm, trenger vel også en kondensator. Hvor stor og hvilket merke bør jeg kjøpe?

 

Tror jeg havner på den største forstrekeren til Velocity (Blaupunkt): Burning Desire II.

http://www.velocity.de/downloads/VELOCITY-E-2004-72-DPI.pdf

(Litt stor - høyreklikk og lagre) Se side 27.

 

Max power:

4 Ohm: 1*2500

2 Ohm: 1*3500

1 Ohm: 1*4000

 

RMS:

4 Ohm: 1*1200

2 Ohm: 1*1750

1 Ohm: 1*2000

 

Vurderer også 10" elementet fra Velocity: VSX 10. (Og kanskje resten av høyttalerne også).

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

 

Tommelfingerregel...

 

500watt RMS, 0,5F

1000watt RMS, 1F

Osv.

 

Gode her er:

Rockford Fosgate, Lightning Audio og Stinger...

 

Hmm.. Hvordan blir det da f.eks. med den nevnte forsterker koblet med 2 10"? Effekten du oppgir, er det utgangseffekt eller det forsterkeren trekker?

Dette er jo en klasse D forsterker og sløser derfor ikke så mye energi som en konvensjonell forsterker. Derfor vil den ikke ha det store gapet mellom effekt inn og effekt ut til høyttaler...

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at en kondensator skal ha ønsket virkning så bør du oppgradere dynamo, laderegulator og jordinga fra batteriet. 50mm2 er fine saker!

 

En kondis vil ha motsatt virkning om dynamoen og batteriet ikke kan levere nok guffe. Blir som å suge luft ut av en tom ballong, og det vet du ikke går bra ;)

 

Skal du ha riktig godlyd anbefaler jeg en sånn kondis montert foran spillern. Gir jevn og ren spenning og fjerner all støy ;)

 

Eltek har kabler til ditt bruk. Kimber er saker ;)

 

Skal du ha HighEnd saker så vil nok SEAS sin Reference sub, JL10W7, RE XXX 10", Elemental Designs E10a o.l være noe å kikke på. Adire har også lansert sin "Baby Brahma 10" nå...

Om du importerer noe fra over dammen må du sette deg inn i hva du vil ha.

Ellers så mener jeg Phase Linear er ute med ny Aliante SI serie nå. Konge SQ subber med minimal monteringsdybde.

 

Sikkert noen som har noe av det der i området.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

 

Hmm.. Hvordan blir det da f.eks. med den nevnte forsterker koblet med 2 10"? Effekten du oppgir, er det utgangseffekt eller det forsterkeren trekker?

Dette er jo en klasse D forsterker og sløser derfor ikke så mye energi som en konvensjonell forsterker. Derfor vil den ikke ha det store gapet mellom effekt inn og effekt ut til høyttaler...

 

Vi snakker alltid om effekt hentet fra systemet. Ikke levert fra forsterker.

 

Vet ikke hvordan du har tenkt å koble anlegget ditt. Hvor mange watt RMS du skal trekke. Men ut ifra spec'en på forsterkeren din, kan det bli mye.

Du må tenke på at en standard 70A dynamo, ikke kan gi mer enn 1008watt RMS konstant. Og det er bare om du har en laderegulator som greier å styre den. F.eks Ladac.

Orginale regulatorer greier bare å utnytte dynamoen ca 60%. Dvs 604watt. Og så går noe til bilens elektriske anlegg. La oss si 250watt. Da sitter du igjen med 350watt...

 

Skal du bruke det utstyret ditt, vil jeg si at du ikke kommer utenom det å oppgradere dynamo og regulator.

 

I motsetning til Jalla, vil jeg si at det hjelper med kondensatorer... Men ikke nok i ditt tilfelle.

Kondensatoren lader seg opp, når ikke forsterkeren trekker mer enn dynamoen klarer å levere. Men med tanke på hva du kan trekke, så er jeg redd for å dynamoen ikke klarer å lade opp kondensatoren fort nok. Så du vil gå tom for strøm.

Det er det værste som kan skje, da for lav spenning, vil få forsterkeren til å gå i protect. Skjer det ofte nok, kan du ryke forsterkeren OG høytalere.

 

Uten strøm, er ikke anlegget ditt mye verdt. Blir som å ha en Ferrarri uten motor.

 

Ta en titt her, for å lære mer om dynamo, batteri og lading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel ta en tur til Ladac i Asker jeg da kanskje. Urghh har ikke lyst å fikle med dynamoer og kondiser før CD-spiller osv... Kanskje jeg heller skal gå til et diskotek. De fleste kompisene mine har mer enn høy nok lyd som låter bra (bl.a. forrige største velocity forsterker) uten å ha gjort en dritt med strømmen.

 

Skal man først begynne å bytte ut dynamo, kan man jo legge nye strømkabler til CD-spiller, og da kan man også legge nye kabler til høyttalerene i dørene, og da kan man likesågodt rive fra hverandre hele bilen, og så kan man likesågodt hive ut alt interiør og lydisolere og..........

:D

 

_off topic_

hehe, vil ikke at dette blir som hjemmekinoprosjektet som har kommet i en "ond" sirkel når det gjelder å oppgradere - kjøper større forsterker, ah nei da må vi ha større høyttalere, neimen da må vi plutselig ha ny forsterker igjen osv....

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 stk 10"xls sammen med en klasse d forsterker fungere fint..de spiller høyt, mens samtidig veldig stramt og pent.

<men nesten som jeg råder deg til å bruke 1 elelr 2 lotus 12" sammen med en dynabel klasse d. Det gir nok best resultat lydmessig,,

Kondensator ville jeg brukt en 1.5 farad fra mundorf, (kansje et av de beste merkene når det gjelder kondiser), men styrings elektronikk.

 

Frontsett er seas lotus reference et meget godt alternativ spom slår det aller meste,

Signal kabel er supra sin effi veldig bra,den kan du lodde selv(ganske enkelt) og dermed få en veldig bra kabel til en grei pris,.

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Jeg har tenkt å bruke Supra sin EFF-I signalkabel i bilen..

 

Jeg er meget imponert over den!!

 

Ved første ørekast var jeg totalskuffet.. Lydbildet var helt rotete, fans ikke fokus i det hele tatt..

 

Så jeg ga den en liten sjanse.. Lot den spille i nesten en uke på jobb..

 

Så, satt jeg meg ned i go sofan.. Der var det forskjell der!!

 

Alt var falt på plass, diskanten var luftig og pen, samt at mellomtonen var kraftig og klar.. Bassen kunne vært litt mer framtredende, men da hadde det kanskje blitt for mye av det gode..

God kontroll i bassen!!

 

Når det gjelder valg av elementer og forsterker osv, så ville jeg gått for 2 stk 12" fra seas..

Har meget gode erfaringer med denne..

 

Men, jeg ville ikke brukt dynabel monoblokken på de, det blir rett og slett for lite kraft... 750w /2 = 375w på hver.. Litt for lite..

 

Jeg ville faktisk brukt 2 stk Dynabel BF1702..

En på hvert element, da får hvert element ca 530w rms, noe som er ganske perfekt i forhold til elementene..

Forsterkeren er klasse A/B og skal egentlig gi bedre sq enn en klasse d..

 

2 stk BF 1702 er like dyrt som en bf4501 (monoblokka)

 

Har testet litt med kasse, ca 31-33l fungerte den best i.. En fin mellomting!

Klasse D gir generelt altfor mye støy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår