Gå til innhold

10" Sub fra eltek, og klasse D dynabel forsterker??

Ranger emnet

Zamot

Anbefalte innlegg

Tommelfingerregelen er vel 1F per 1kW, men litt ekstra er bedre enn litt for lite... Er du i tvil om du skal ha 1F eller 1.5F tar du like greit en 1.5F :)

Normalt bør du nok i allefall ha en god laderegulator når du passerer første kW'en for å være sikker på at du lader 100% korrekt, deretter må du bare se på hvordan det går i praksis med batteri og lading...

Med effekter over 1kW RMS på 70A dynamo bør man ha nytt batteri og dynamo i tillegg, men det kommer jo an på hvor ofte du faktisk drar av den fulle effekten, noen ganger holder det jo ofte med bare store nok kondiser for å dekke akkurat din bruk...

Prøv med kondis og ladac først, så kan du jo utvide med dynamo, batteri etc senere.. Ingen vits i å gjøre anlegget dyrere enn nødvendig.. :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zettie

Prøv med kondis og ladac først, så kan du jo utvide med dynamo, batteri etc senere.. Ingen vits i å gjøre anlegget dyrere enn nødvendig.. :)

Var det som var planen. Ladac - da mener du laderegulator? Hvor mye sånn ca koster dette? Er det lett å montere?

Og hvis jeg går ut fra 1200W RMS utgangseffekt fra forsterker, og klasse D forsterker (90% effektivitet) tilsvarer dette 1333W, og følgelig bør en kondis på 1,5F være mer enn stor nok?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, anser Ladac som genier på laderegulatorer og ikke så mye annet (er vel en smakssak, så ikke skyt meg for det)...

Regn med at den havner på i underkant av 1500 kroner en plass... Forholdsvis grei skuring å montere, bare å ringe til Ladac så får du vite alt du trenger og litt mer :)

Fra FWD vs RWD:

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ville istedet for "mer enn stor nok" sagt "passelig stor"... :)

Husk å regne med litt overhead og svinn, ikke alltid man får 100% effekt ut av alt man pakker inn i bilen, så det kan ofte være fordel å legge til noen prosent ekstra som margin, derfor mener jeg 1.5F passer godt for din del :)

Originally posted by Zamot

Og hvis jeg går ut fra 1200W RMS utgangseffekt fra forsterker, og klasse D forsterker (90% effektivitet) tilsvarer dette 1333W, og følgelig bør en kondis på 1,5F være mer enn stor nok?

Fra FWD vs RWD:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, tar meg 2 uker "ferie" og drar nedover til akershus neste uke, og tar nok turen til Eltek blant annet.

Flere jeg bør dra innom (der man kan høre utstyret mest mulig realistisk) i skedsmo/oslo området?

Tenkte å kjøpe kabler på Biltema eller Thorsov. Det funker vel greit?

Må jo også si at jeg er en HiFi-freak og setter pris på PEN og HØY lyd i HELE frekvensspekteret, ikke bare masse dunk dunk fra en slapp 12".

Har også tenkt å bytte ut høyttalerene i dørene etter hvert tror jeg. Er veldig fornøyd med lyden i fars A6, og tror jeg skal finne ut hvilke elementer som sitter der og kjøpe de (tviler påat det er standard høyttalerene).

Du er hjertelig velkommen innom oss en tur når du er på disse kanter. Vi holder til i Lillestrøm. Nermere bestemt Solheimsgt ved det gamle nedlagte meieriet.

Kom innom så kan du få en demo på VIBE sine høyttalere og forsterkere.

Mvh

Roy

Kun råeste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det som var planen. Ladac - da mener du laderegulator? Hvor mye sånn ca koster dette? Er det lett å montere?

Ta en titt på Autosound, der finner du litt info om Ladac sine produkter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på dette med strøm, trenger vel også en kondensator. Hvor stor og hvilket merke bør jeg kjøpe?

Tror jeg havner på den største forstrekeren til Velocity (Blaupunkt): Burning Desire II.

http://www.velocity.de/downloads/VELOCITY-E-2004-72-DPI.pdf

(Litt stor - høyreklikk og lagre) Se side 27.

Max power:

4 Ohm: 1*2500

2 Ohm: 1*3500

1 Ohm: 1*4000

RMS:

4 Ohm: 1*1200

2 Ohm: 1*1750

1 Ohm: 1*2000

Vurderer også 10" elementet fra Velocity: VSX 10. (Og kanskje resten av høyttalerne også).

Kjenner ikke til Velocity produktene du nevner her, men hva er egentlig vitsen med å ha forsterkere som trekker 2000W hvis målet var å få et velspillende anlegg? Dette fører jo til at strømforsyning, kondensatore og ikke minst batterien(e) på bilen må oppgraderes noe voldsomt, noe som etter min mening er rimelig unødvendig i et "vanlig" bra hifi bilanlegg. Kondensatorer er bra, men jeg ville koplet opp anlegget med produktene og tykke strømkabler først og så vurdert strømbehovet utover det senere, jeg vil tro du kommer langt med en 1 Fa kondis. :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Lurer på om jeg skal begynne med å kjøpe kabler, og få lagt disse.

Hvilke anbefaler dere? (lurer på å kjøpe hos Eltek)

Hvor lange kabler bør man kjøpe (strøm + Phono)?

(Noen som har erfaring fra å trekke kabler i golf/A3/Leon o.l.???)

Og folkens, ville dere gått for 2 stk 10" eller en 12" ?

(Har tenkt å ha lukket kasse)

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider