Gå til innhold

spørsmål om ventilløfterbytte

Ranger emnet


matros72

Anbefalte innlegg

Skal bytte ventilløfterne på 2,6 motoren,og har i den forbindelse et par spørsmål.Må jo av med kammene for å komme til,så hvordan gjøre det enklest med reg reima? Trenger vel kun å huke den av på reimjulene til kammene,og ikke ta den helt av?Reim,løpehjul og vannpumpe er det ikke så lenge siden ble skiftet,så har ikke tenkt å tjafse noe med dette. Moment på kam bukker?ellers er vel dette en kurant jobb som det ser ut til:) Er det noen som har gjort dette,så har det vært flott med en beskrivelse. event.bilder også:)

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må jo slippe spennet på reima, og for å få til dette må strammeren løsnes. Reimhjulene sitter på splines og skal rotere fritt før du setter alt sammen igjen, og du må derfor ha et spesialverktøy for å sette alt sammen og holde kammene rolig.

Uten dette verktøyet ser jeg ikke hvordan du skal kunne få til timingen rett etterpå, det er ingen merker hverken reimhjul eller veiv, alternativet er at du ikke får strammen remma nok.

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en "rett frem jobb". Sett motor i ØD (svinghjulsmerket) og noter deg at alle merkene står der de skal. Er du usikker så lag dine egne merker. Løsne registerreima og ta denne av kamdrevene, kammene kan nå skrues ut og løfterene skiftes. Husk at kammene må løsnes jevnt oppover slik at de ikke skader opplagringene. Kamklavene er unike og er merket med nummer og MÅ stå der de stod samt rett vei, men dette visste du gjerne. Tighets med 17Nm tror jeg.

Sett inn de nye løfterene med olje før de slippes nedi og kammen monteres igjen. Ikke start motoren umiddelbart etterpå, men la den stå et par timer. Etterpå kan du rotere motoren for hånd to omdr på veiva for å være sikker på at ingenting går sammen.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesvar quattro73. Så for meg dette jeg og,men kan jo aldri være sikker når man ikke har gjort det før på denne motoren.Men vet jo fra før at du har peiling på disse bilene/motorene,så regnet med at du kom til å svare på dette:)Dette er jo en motor som er ganske så kurant å skru på,men sikker blir man jo aldrig før ting er prøvd:)

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår