Gå til innhold

Om syklister langs veien - bør leses!

Ranger emnet


A.K

Anbefalte innlegg

Tviler sterkt på at du ofte er utsatt for folk som ligger 4 i bredden, slik du beskriver, sikkert skjedd max en gang eller to. Dessuten, at du holder på å kjøre ned flere av de i året, er vel mest et vitnesbyrd på din egen idiotfart, og manglende evne til å ta hensyn i trafikken. Jeg sier ikke at alle syklister er skyldfri, men jeg vet at mange bilister er minst like store idioter som syklistene, og dermed tviler jeg sterkt på at du ikke selv er skyld i noen av de tilfellene du selv har opplevd. Ligger man i 80 rundt en uoversiktlig sving, så utøver man vel ikke akkurat varsomhet.. Og med den signaturen du har, levner det vel liten tvil om at du ikke tilhører gruppen som utviser mest aktsomhet..

 

 

neida men det har skjedd en del ganger.. nei er faktisk VELDIG oppmerksom på folk på sykler pga jeg er livredd for å kjøre dem ned.. er som regel i det man skal forbi dem de finner på å gjøre noe BULLSHIT som for eks legge seg MIDT i veien, da er det ikke langt unna å gi dem en knuff.mange flinke syklister og mange idioter. jeg kjører generelt sett veldig pent men har syklistene lov til å trene sport på veia har jeg det og ;) gir dem også en god dusj med spylerveske når dem sykler mer enn 1 i bredden.

-Ford Sierra 2,8i drifter

-Ford Sierra 2,0 prosjekt

-Ford Scorpio 2,9i bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Syklistene bør iallefall ha vett nok til å finne oversiktlige, gode veier og ta treningsturen sin. Da jeg pendlet til gardermoen for noen år siden kjørte jeg ofte Rv. 33 minnesund - totenvika. Dette er en utrolig svingete vei noen steder, trang som bare det, dårlig asfalt, mjøsa på en side og fjellveggen på den andre. De som har kjørt der vet dette. Men det er 80 sone der og folk kjører gjerne 100+ da denne veien er veldig morsom på tørt føre.

 

Men her legger diverse sykkelklubber treningsturen sin ofte, samt at jeg flere ganger har observert at organiserte løp blir gjennomført på denne strekningen, dvs syklistene har startnummer og sykler med så så langt mellomrom. Folk generelt tar ikke hensyn til dette og passerer disse syklistene som sykler i trasige 40km/t i godt og vel 100km/t på de trangeste plassene. Jeg vet det er mange idioter blant bilførere, men det må jo være langt større idiotkonsentrasjon blant syklistene! Hvor dum er man ikke når man tar ut sykkelen sin på denne strekningen?

 

Jeg mener at syklistene bør ta ansvaret selv, man gjør ikke slik på veier som er trange, har høy fartsgrense, i rushtiden, tett trafikerte veier osv. Finn dere veier med lite trafikk og med 60 sone!! Da blir det tryggere for begge parter. Veiene er først og fremst laget for biler og andre motoriserte kjøretøy og tar ikke hensyn til syklister. Respekter dette!

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes parablene dine er trukket langt ut i det usaklige, Mondeo. Du drar fem de "verst" tenkelige eksemplene bare for å score billige poeng for din egen holdning, billige poeng fordi du VET at slike argumenter med største letthet er lettsvelgelige for de aller fleste, spesielt på et forum som er egnet FOR bilister og ikke noe annet. Hvis du ikke skjønner forskjellen på Petter Solberg i 200km/t i rushtiden og en godt trent syklist som kanskje ligger rundt 40Km/t på flata og blir forbikjørt av ale bilister, så må du ikke bli forundret om du blir oppfattet som en smule trangsynt..

 

Veien er det eneste relle alternativ for aktive syklister per i dag, her underforstått de som ikke driver med terrengsykling, for de har jo, etter sitt eget syn, det beste tenkelige alternativet i naturen. Men ikke alle har lyst til å drive med terrengsykling, og de synes det er mye bedre å sykle på asfalt. Akkurat på samme måte som noen synes det er bedre å kjøre rally enn å satse på F1, for å bruke et språk du selv bruker. Videre er det vel neppe arroganse fra forbundets side, skjønner ikke hvor du tar det fra.

 

Det ansvaret du tydeligvis føler deg så urettferdig pålagt er ikke noe nytt som har med sykling å gjøre, dette ansvaret tok du på deg med fullt overlegg den dagen du begynte på kjøreskolen for å få lappen, uavhengig av hva slags trafikanter som befinner seg der ute. Med argumentasjonen din bekrefter du egentlig ikke noe annet enn at du er ett av disse individene som synes det er helt forferdelig å måtte skru av tempoet i noen få sekunder en sjelden gang.

 

Og jeg håper virkelig ikke at rullegardina er trukket så langt ned at du ikke skjønner HVORFOR hjulene på gatesykler er så tynne som de er...

 

Argumenter skikkelig, ikke kom med slik svada...

Ja, jeg trekker frem de verste eksemplene, men de er ikke tenklige, de er virkelige. Hvis du gidder å lese innlegget mitt så ser du at jeg vet forskjellen. Men det provoserer meg kraftig at syklistene og NCF i den grad legger ansvaret over på andre grupper, dvs Statens Vegvesen og billistene. Statens Vegvesen skal liksom legge ting til rette for at råsyklistene skal komme raskest og tryggest frem på 19 mm hjul. Syntes du det høres fornuftig ut, så kan vi avslutte diskusjonene her og nå, for da gidder jeg ikke.

Hvis Norges Bilsportforbund gikk ut og ba Statens Vegvesen snarest utbedre veien over Varaldskogen ved Kongsvinger fordi de skulle ha rally der da ville det nok igjen blitt førstesidestoff. Men Norges Cykelforbund, de er frekke nok til å gjøre det, og jammen slipper de ikke unna med det.

Noen driver med rally, noen driver med fotball, noen driver med svømming, noen med F1, noen går langrenn, noen driver med orientering, noen hopper på ski, noen løper både langt og fort, osv. Felles for alle disse er at de ikke hverken trener eller konkurerer i rushtrafikken. Det er det kun syklister som gjør

.

For å snakke for min egen del så har ikke jeg noe problem med en syklist eller to som jeg må passere på en rett strekning. Oppfører syklistene seg på en slik måte at de viser at de vet hvor de er, nemlig i trafikken så er det helt greit for meg. Men det er det desverre et fåtall som gjør. Ja, det er mange idioter i bil og, ingen tvil om det. Men jeg er hellig overbevist om at hvis de aller fleste syklister maktet å oppføre seg på en litt mer hensynsfull måte så ville de få godt betalt tilbake. Det finnes andre ting i trafikken som går like sakte som en sykkel, og de tar også større plass, men de blir aldri utsatt for slik hets fra billistene som det syklistene blir. Hva tror du er grunnen til det?

 

I løpet av den siste sommeren har jeg to ganger vært 20 cm unna å bli uforskyldt drapsmann. Begge gangene har det vært regelrett brudd på vikeplikt fra syklistenes side. Den ene var i en rundkjøring der syklisten hadde nedoverbakke... 60-70 km/t på 19 mm hjul rett frem gjennom en rundkjøring.. Neste kom ned en bakke og ut på forkjørsvei. Oversiktlig kryss, to vikepliktskilt. Han bremsa ikke engang, bare la seg ned for å svinge. Så hardt tror jeg ikke jeg har bremsa hverken før eller etterpå. Hadde faktisk vondt ben etterpå. Tuta og så en finger i været i bakspeilet. Hva er det egentlig som rører seg i huet på slike? Har pulsklokka tatt helt over eller hva?

 

Det finnes en overordnet lov for all trafikk på norske veier, og den gjelder for alle som ferdes i trafikken. Den heter vegtrafikklovens paragraf 3 og lyder:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Legg merke til uthevingen. Min påstand er at trening i trafikken rammes av dette

 

Forøvrig så innbiller du deg nok at du er en betydelig bedre menneskekjenner enn det du i realiteten er.. Jeg har min mening om dette, men jeg forsøker alikevel å opptre på best mulig måte i trafikken. Har ingen problemer med å ligge bak et sekund eller ti, men jeg har STORE problemer med å bli ufrivillig drapsmann fordi en eller annen Hushovdwannabe er mer opptatt av pulsklokka enn trafikkreglene

Som sagt, jeg etterlyser en Lov, det er ikke dermed sagt at jeg bryter alle andre.

Og rullgardin eller ikke, nei jeg klarer ikke etter beste evne å forstå hva 19 mm dekk har i trafikken å gjøre, akkurat like lite som jeg forstår hva slicks fra en baneracingbil har å gjøre i trafikken. Dum sammenligning ja, for det er ingen som kjører på slicks i trafikken. All fornuft og regler tilsier at det ikke er smart. det hører hjemme på lukkede baner der alle gærninga kjører samme retningen..

Har ikke målt dekka på sykkelen min jeg, men de er i hvertfall mye over 19 mm, og jeg klarer fint å sykle et par mil om gangen med dem. Sikkert mer og

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykla masse når jeg var yngre, men var ingen hindring for bilene, skapte ikke kø..

 

Hvorfor skal det være så mye vanskelige for andre å ikke være til hindring?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja! sykla fra jeg var 11 til jeg var 16 både fort og sakte.. har tilgode og i det hele tatt være inærheten av å kjøre på noen fotgjengere da... brukte ikke mye bremser husker jeg heller når jeg kjørte forbi,bare brukte hodet.

 

små barn på sykkel er MYE flinkere i trafikken en de rasshøla på R sykla sine.. trodde man ble smartere osv desto eldre man ble jeg men der tok jeg vist feil.

-Ford Sierra 2,8i drifter

-Ford Sierra 2,0 prosjekt

-Ford Scorpio 2,9i bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Legg merke til uthevingen. Min påstand er at trening i trafikken rammes av dette

 

 

 

TAKK Mondeo...

 

nettopp dette er det jeg savner hos de fleste "mosjonistsyklistene". man ser i svært mange tilfeller at syklisten er helt blottet for hensyn til andre, så jeg er helt enig i Mondeos innlegg her..

 

Jeg irriterer meg mye over syklister i trafikken, og det er i de aller fleste tilfellene "mosjonssyklistene" som irriterer, De er ofte til hinder for trafikk bakfra, med det er ikke snakk om å flytte seg ut den hvite stripa, eller ei busslomme for å lette på trafikksituasjonen engang...

 

En annen ting jeg har sett mange ganger er to eller fler syklister som sykler sammen, så er det plutselig en som skal ut forran for å dra, svinger ut, langt over halve kjørefeltet, uten tanke for trafikk bakfra og tråkker på.

 

 

syklister er myke trafikanter, og tar ofte ikke hensyn til dette, og uansett hvordan en ulykke skjer er det bilisten som sitter med skylda, for ikke å snakke om andre problemer det innebærer å skade eller drepe noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja! sykla fra jeg var 11 til jeg var 16 både fort og sakte.. har tilgode og i det hele tatt være inærheten av å kjøre på noen fotgjengere da... brukte ikke mye bremser husker jeg heller når jeg kjørte forbi,bare brukte hodet.

 

små barn på sykkel er MYE flinkere i trafikken en de rasshøla på R sykla sine.. trodde man ble smartere osv desto eldre man ble jeg men der tok jeg vist feil.

 

Saklig å sammenligne deg på 11 år, som akkuratt har fått av støttehjula med en godt trent syklist..

 

OG uansett, at ikke du har gjort det betyr ikke at det ikke skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saklig å sammenligne deg på 11 år, som akkuratt har fått av støttehjula med en godt trent syklist..

 

OG uansett, at ikke du har gjort det betyr ikke at det ikke skjer..

 

syns det er rimelig saklig ja.. skjønner ikke hvordan små BARN på sykler klarer å holde seg unna farlige situasjoner i trafikken bedre enn voksne folk på sykla sine... da snakker vi om barn som sykler til skole HVER dag i sommertidene.. skoler som kan være både langt og kort unna.. i tettbebygde strøk og landlige plasser!

mange bare som sykler FORT også uten at dem skal ut på veien for å havne i farlige situasjoner eller som lager farlige situasjoner på veien...

 

de fleste skoler har også "sykkel sertifikat dag" som dem MÅ ha for å få lov til å sykle til skolen.. burde vært obligatorisk på voksne mennesker også! selvom jeg selvfølgelig skjønner at det ville være vannskelig å gjennomføre/kontrollere.

-Ford Sierra 2,8i drifter

-Ford Sierra 2,0 prosjekt

-Ford Scorpio 2,9i bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg trekker frem de verste eksemplene, men de er ikke tenklige, de er virkelige. Hvis du gidder å lese innlegget mitt så ser du at jeg vet forskjellen. Men det provoserer meg kraftig at syklistene og NCF i den grad legger ansvaret over på andre grupper, dvs Statens Vegvesen og billistene. Statens Vegvesen skal liksom legge ting til rette for at råsyklistene skal komme raskest og tryggest frem på 19 mm hjul. Syntes du det høres fornuftig ut, så kan vi avslutte diskusjonene her og nå, for da gidder jeg ikke.

Hvis Norges Bilsportforbund gikk ut og ba Statens Vegvesen snarest utbedre veien over Varaldskogen ved Kongsvinger fordi de skulle ha rally der da ville det nok igjen blitt førstesidestoff. Men Norges Cykelforbund, de er frekke nok til å gjøre det, og jammen slipper de ikke unna med det.

Noen driver med rally, noen driver med fotball, noen driver med svømming, noen med F1, noen går langrenn, noen driver med orientering, noen hopper på ski, noen løper både langt og fort, osv. Felles for alle disse er at de ikke hverken trener eller konkurerer i rushtrafikken. Det er det kun syklister som gjør

.

For å snakke for min egen del så har ikke jeg noe problem med en syklist eller to som jeg må passere på en rett strekning. Oppfører syklistene seg på en slik måte at de viser at de vet hvor de er, nemlig i trafikken så er det helt greit for meg. Men det er det desverre et fåtall som gjør. Ja, det er mange idioter i bil og, ingen tvil om det. Men jeg er hellig overbevist om at hvis de aller fleste syklister maktet å oppføre seg på en litt mer hensynsfull måte så ville de få godt betalt tilbake. Det finnes andre ting i trafikken som går like sakte som en sykkel, og de tar også større plass, men de blir aldri utsatt for slik hets fra billistene som det syklistene blir. Hva tror du er grunnen til det?

 

I løpet av den siste sommeren har jeg to ganger vært 20 cm unna å bli uforskyldt drapsmann. Begge gangene har det vært regelrett brudd på vikeplikt fra syklistenes side. Den ene var i en rundkjøring der syklisten hadde nedoverbakke... 60-70 km/t på 19 mm hjul rett frem gjennom en rundkjøring.. Neste kom ned en bakke og ut på forkjørsvei. Oversiktlig kryss, to vikepliktskilt. Han bremsa ikke engang, bare la seg ned for å svinge. Så hardt tror jeg ikke jeg har bremsa hverken før eller etterpå. Hadde faktisk vondt ben etterpå. Tuta og så en finger i været i bakspeilet. Hva er det egentlig som rører seg i huet på slike? Har pulsklokka tatt helt over eller hva?

 

Det finnes en overordnet lov for all trafikk på norske veier, og den gjelder for alle som ferdes i trafikken. Den heter vegtrafikklovens paragraf 3 og lyder:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Legg merke til uthevingen. Min påstand er at trening i trafikken rammes av dette

 

Forøvrig så innbiller du deg nok at du er en betydelig bedre menneskekjenner enn det du i realiteten er.. Jeg har min mening om dette, men jeg forsøker alikevel å opptre på best mulig måte i trafikken. Har ingen problemer med å ligge bak et sekund eller ti, men jeg har STORE problemer med å bli ufrivillig drapsmann fordi en eller annen Hushovdwannabe er mer opptatt av pulsklokka enn trafikkreglene

Som sagt, jeg etterlyser en Lov, det er ikke dermed sagt at jeg bryter alle andre.

Og rullgardin eller ikke, nei jeg klarer ikke etter beste evne å forstå hva 19 mm dekk har i trafikken å gjøre, akkurat like lite som jeg forstår hva slicks fra en baneracingbil har å gjøre i trafikken. Dum sammenligning ja, for det er ingen som kjører på slicks i trafikken. All fornuft og regler tilsier at det ikke er smart. det hører hjemme på lukkede baner der alle gærninga kjører samme retningen..

Har ikke målt dekka på sykkelen min jeg, men de er i hvertfall mye over 19 mm, og jeg klarer fint å sykle et par mil om gangen med dem. Sikkert mer og

 

Kunne ikke sagt det bedre selv. Er 100% enig! Sykling er trening og det "tillatt" i veien.. Styrketrening er også trening. Skulle tatt med seg et par manualer og stått og pumpet i veiskulderen. Samme greie, like sløkket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye sterke meniner her, og det er jo helt greit, sunt at det kommer frem her, istedet for at man renner ned en eller annen stakkar ute i trafikken fordi man selv mener at man eier veien. Veien er ikke laget først og fremst for bilene, de er laget for alle former for transportmidler. Mange steder er det laget tillegg til veien ment for mykere trafikanter, med de begrensningene det gir. Jeg gidder ikke svare på alt som har kommet frem her nå, folk har sine ideer og tanker rundt dette, og det får de bare ha. Vi trenger ikke være enige på noen som helst punkter, MEN, både flinke syklister, idiotsyklister, flinke bilister og idiotbilister har ALLE et lovverk å forholde seg til, og per dags dato sier det mye om mye forskjellig, bl.a nevnte paragraf over her. Denne gjelder begge veier. I tillegg sakser jeg ut et utdrag som jeg velger å avslutte med, og som kommer til å ergre haterne gule og blå, men dette er likevel en realitet man må forholde seg til. Så får man håpe at alle parter klarer å utvise vett og respekt for hverandres rettigheter og forpliktelser i trafikken.

 

"Syklister som sykler i kjørebanen er per definisjon kjørende, og har dermed samme rettigheter og plikter som kjøretøy på fire hjul."

 

PS: Redigert bort skrivefeil.

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening om dette:

 

Syklister i veien er helt greit, så sant de viser hensyn og ikke forventer at alle andre skal gi seg.

 

Dess trangere dressen er, dess mere idioter er de.

 

Vegtrafikklovens pargraf 3 brytes ofte, dette er den viktigste trafikkregelen vi har, denne tror "R-syklister" at de er fritatt for.

 

Som "kjørende" så har man også en del plikter ang. å signalisere hva man skal, lys og reflekser.

Hvor ofte ser man en slik idiot med buksa 3 meter oppi ræva som du ser pattene på gjennom trøy, som signaliserer hvor han skal, jeg har sett EN eneste en, skal og sies at jeg er yrkessjåfør, og har vel kjørt 10.000 km siste 3 ukene så jeg er en del langs veien.

Hvor mange er det som svinger inn til siden for å ikke hindre annen trafikk, ett absolutt fåtall, ingen svinger ut av veien, men en del prøver å vinke 50 tonn vogntog forbi på 100m slette, og da gjerne i oppoverhelling.

 

 

Min mening er at det fåtallet som følger reglene, de er hjertelig velkomne til å bruke veien, men det som er litt synd, er at de greier å bruke fortau, gang og sykkelsti elelr andre fornuftige ting.

 

Jeg har selv sykla mye, lenge før det ble in, og har og hatt en del sykler med relativt smale og spinkle hjul, mend e har tålt og stoppe og svinge av veien.

 

Forøvrig, hvor mange sykler har styre og bremseegenskaper som gjør det forsvarlig å ligge i 50-60 km/t., og da mener jeg i trafikken.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syklister i veien har irritert meg ganske lenge nå. har heldigvis en litt kjappere bil en jeg hadde før så kommer meg ganske fort forbi nå, så er blitt ett litt mindre irritasjonsmoment. det må vel finnes et område med lite trafikk der de kan ta seg en sykkeltur, ikke legge sykkelturene til E6,E18 og andre stærk traffikerte veier osv.

og dette med at de ikke bruker sykkelveien fordi at det kan være gående der (noe det aldri er (ikke her hvertfall)) er bare tull, de kan heller få seg en sånn tutegreie (blir ca 20 gram mer vekt og litt dårligere aerodynamikk).

 

jeg kunne frtsatt i mange timer å skrivd dritt om disse syklistene, men føler jeg har gjort nok av det fra før angry2

så jeg for heller kose meg med å gjøre et lite VTEC brøl rett ved sida av de og bare ikke bry meg mer :angelsmili:

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er ute og sykler burde det faktisk føles helt naturlig å ikke gjøre seg til et unødvendig hinder. Og dette burde selvsagt gjelde alle! Samhandling i trafikken kalles det!

Men disse sports-syklistene som kler seg ut som klovner i full sykkelmundur overgår det meste! ALLTID sykler de to og to i bredden, og ikke faen om de gir vei selv om de veit så inderlig vel at de skaper irritasjon. En sånn adferd i trafikken kan ikke tolkes som noe annet enn en uvettig demonstrasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår