Gå til innhold

Om syklister langs veien - bør leses!

Ranger emnet


A.K

Anbefalte innlegg

Er du helt sikker på at det er svaret? Hvorfor er det da hele tiden syklistene folk er irritert på? Hvorfor er det ikke gravemaskiner, traktorer, mopeder o.l som tar mer plass i trafikken og ofte går enda saktere? Det er vel ikke helt utelukket at en stor del, altså en stor del, ikke alle,av disse råsyklistene har ertet på seg mange bilførere med fullstendig hensynsløs adferd i trafikken, og samtidig ropt høyt om at de er utsatt for livsfarlige billister? Er du enig i at det kan være noe av forklaringen, eller er det bare fullstendig satt på spissen med store bokstaver og helt fullstendig latterlig det også?

 

Her ligger mye av problemet. Hatet mot syklister er populistisk og klassetilhørig begrunnet, de fleste, utenom transportnæringen, har ikke store problemer med syklister til daglig, de møter de et par ganger i uken med påfølgende interessekonflikt. Litt frustrasjon ovenfor et møte du ikke rekker. Ikke mye å suttre over egentlig, MEN så kommer du hjem, leser avisen, ser nyhetene, leser BF.no eller diskuterer med likesinnede. Andres problemer og inntrykk vedrørende syklister smitter over på deg, du relaterer andres problemer med din egne enkeltstående hendelse og siden omfanget av denne diskusjonen er blitt så stort blir dette blir som en rullende snøball.

Sympati ovenfor andres problemer er også en del av denne snøballen av hat. I en diskusjon sympatiserer man med den personen som er mest lik deg selv, uavhengig av lover, regler og hvem som virkelig har rett. I en ulykke mellom bil og sykkel velger vi automatisk å sympatisere med en av partene avhengig av hvem vi relaterer oss med, hvem som hadde skyld i ulykken kommer ikke frem i nyhetsartikkelen men det er egentlig uten betydning, vi bryr oss ikke. Vi hadde allerede lekt jury, dommer og bøddel før i åpnet artikkelen.

Det finnes faktisk personer som hverken har kjørt bil som har tatt et bastant standpunkt i denne saken. De er ikke berørt av problematikken, men de deltar i diskusjonen.

 

Faktum er at sykkel/bil diskusjonen ikke er så problematisk som vi liker å tro. Medias dekning av saken har blåst realiteten ute av proporsjoner. Problemet ligger ikke lenger i sakens kjerne om syklister i veibanen, men om menneskets ubevisste psykiske prosesser. Løsningen ligger ikke i et klarer regelverk eller å forby det ene eller det andre, men med en isolering av sosiale medier og populistiske nyheter. Eller for lederne i Norges Cykleforbund, Norsk Transportarbeiderforbund og diverse andre ledere med sterke meninger og sterkere uttalelser, en tur til psykologen.

 

Det jeg skriver gjelder også for syklister, problematikken er lik for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel, jeg var ikke den første til å omtale "motparten" som idioter eller liknende, sjekk tråden, så finner du fort ut det. Men man snakker jo til folk slik som man blir snakket til, og det er uten tvil at de første til å idiotforklare noe som helst i denne tråden, eller bruke andre nedverdigende adjektiver, er deltakerne fra bilistenes rekker. Eller?

 

Som sagt tidligere, jeg hadde ikke egentlig tenkt til å lage en diskusjon ut av dette, selvom jeg selvfølgelig måtte vært rimelig blåøyd om jeg hadde ventet noe annet. Opprinnelsen var å legge ut litt info om hvorfor en del syklister gjør som de gjør, uansett hva folk måtte mene om det. Fristelsen ble likevel for stor til å delta litt.

 

Hvis du bruker litt tid på å lese artikkelen, så er den en klar oppfordring der om at alle skal bidra til et tryggere trafikkmiljø, både syklister og alt vi kan benevne som motoriserte kjøretøyer. At du velger å tolke NCF's uttalelse som en ansvarsforskyvelse til ulempe for bilistene, er noe du rett og slett må stå for selv. Hvis du leser hva de sier, så finner du at de slett ikke sier noe sånt, men at de anbefaler syklistene til å bruke veien. Syklister oppnår rett som det er såpass store hastigheter at det ville være direkte livsfarlig og uforsvarlig å bedrive idretten på sykkel og gangvei, samt fortau. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå akkurat det.

 

Jeg er selvfølgelig helt enig med all kritikken som kommer mot folk som oppfører seg som trafikkanarkister, og for min egen del, om man sykler eller bruker andre fremkomstmidler, det er de samme reglene som gjelder for ALLE. Jada, det er utvilsomt folk som er mer opptatt av pulsklokka enn trafikkregler og -vett, det har jeg vært vitne til selv også, og det er ikke noe jeg akkurat er stolt av som utøver av denne fine idretten. Men jeg kan ikke bære ansvaret for hva andre gjør, jeg må feie for egen dør og passe på så i det minste jeg opptrer på en lite klanderverdig måte. Og det tror jeg faktisk jeg er ganske god på, i all beskjedenhet selvfølgelig ;o)

 

Så hva skal man gjøre? Holdningskampanjer? Førerkort på sykkel? Mer info i alle ledd, som f.x i skolene helt opp til videregående og mer fokus hos trafikkskoler? Endret lovgivning? Andre ting?

 

Personlig er jeg overbevist om at lovgivning og førerkort i seg selv kunne vært noe å se på, men jeg tror ikke det er realistisk, på bakgrunn av at man ikke klarer å følge det opp. Politiet får ikke penger nok til å utføre store deler av det de er pålagt per i dag, å få enda et element inn ville bare være å legge enda mer stein til børen. Dessuten er veinettet altfor stort, så det måtte blitt et begrenset regelverk i så tilfelle, men også dette ville det vært vanskelig å kontrollere på en god måte.

 

 

Førerkort skulle vært godt for hva? Vi har det på alt av motoriserte fremkomstmidler, og vi ser jo hvordan tilstanden er der. Det er ikke så rent få som gir fullstendig beng og agerer, mot bedre vitende, stikk i strid med det de har lært på kjøreskolene. Det er nå slik at vi alle er suverene individer, så vi velger selv hvordan vi skal oppføre oss, og det avhenger ikke om vi har førerkort på ditten eller datten. De som ikke har sperrer nok, kommer til å gjøre det de vil uansett, syklister som bilister.

 

Da sitter vi igjen med det jeg har prøvd å gjøre her; Informasjon. Og det som er nært tilknyttet, holdningsskapende arbeid. Jeg tror ikke vi klarer å bli kvitt alle cowboyene i trafikken, uavhengig av fremkomstmiddel, men gjennom stadig fokus på trafikksikkerhet allerede fra barnsben av og oppover mot voksen alder, tror JEG man vil kunne luke ut en del ugress. Dette vil i såfall potensielt kunne påvirke tankegangen vår både som syklister OG, senere, som bilister. Som nevnt tidligere i denne tråden, her i Ski må man igjennom en ferdighetsprøve for å få lov til å sykle til skolen. Man får da et bevis, og jeg vil anta det er gjevt å få det. Det er vel ikke akkurat et førerkort, men hele opplegget er med på å skape fokus rundt håndtering av sykkel og hvordan man oppfører seg i trafikken. Veldig bra.

 

Er det svar godt nok? =)

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jess! men da har du vel egentlig oppnådd ditt når du bare skulle få fram hvorfor dine venner i spandex gjør som dem gjør.. nå veit du også hvorfor bilister,lastebiler osv gjør som dem gjør og håper du har det i bakhodet neste gang du møter dem. akkurat sånn som de har deg i bakhodet pga dem ikke vil kjøre ihjel deg/dere

-Ford Sierra 2,8i drifter

-Ford Sierra 2,0 prosjekt

-Ford Scorpio 2,9i bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk og på denne, om en lastebilsjåfør kjører forbi 2 syklister, i normalt god avstand, disse syklistene hekter seg og den ene går på snøøra og under ett hjul og omkommer, lastebilsjåføren blir fratatt lappen umiddelbart(les: mister levebrødet sitt), blir sikta og dømt for uaktsomt drap, og det eneste fale han har gjort er å ta en forbikjøring som hadde vært helt hundre om bare syklistene hadde holdt seg på hjula.

 

Dette er en faktisk sak, og det er også grunnen til at lastebilsjåfører flest er forsiktige med å kjøre forbi, rett og slett at dere er for ustabile og skulle det skje noe så er plutselig lastebilsjåføren en dømt morder.

 

Jeg kjører forbi sykler, men enkelte ganger kan det gå ett bra stykke før jeg anser det for trygt, og det er sjelden syklistene i det hele tatt kikker bak seg, og enda sjeldnere de faktisk slipper forbi.

 

Nettopp defor mener jeg det bør komme klarere regler for hva som er tillatt og ikke, så alle parter vet hva de har å forholde seg til.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å late som om dette har noe med MEG å gjøre hele tiden MrFord. Du sitter bare og kommer med en hel haug av antydninger, men realiteten er jo at du ikke har filla peiling. Jeg begynner å lure litt på leseferdighetene her...

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å late som om dette har noe med MEG å gjøre hele tiden MrFord. Du sitter bare og kommer med en hel haug av antydninger, men realiteten er jo at du ikke har filla peiling. Jeg begynner å lure litt på leseferdighetene her...

 

 

hahaha.. du blir så grenseløst eid, så begynner DU å prate om folk som ikke har peiling..

 

jeg vil bare gratulere, dette blir for dumt.:thanks

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at irritasjonen over en viss type syklister kommer av at media o.l fokuserer en del på fenomenet, og at årsaken til at man irriterer seg er mest fordi andre gjør det. Åssen kvasi-psykologi er det?

Nå er man ikke mere lettpåvirkelig enn at man fint klarer å irritere seg over klovner som sykler midt i veien, uavhengig av hva andre mener. Super-syklistene tar seg ikke engang bryet med å se seg bak! Utrolig tendens egentlig. Kjører man f.eks moped er det påbudt med speil.

Men en mopedist er sjelden til irritasjon fordi de forstår å innrette seg etter øvrig trafikk og gi plass til raskeregående kjøretøy. Super syklistene derimot er mere opptatt av å hevde sin rett enn å innrette seg. Og slik gjør de seg selv til et helt unødvendig hinder som er nødt om å skape irritasjon. Er jo nettopp dette som skaper hele konflikten. Verre er det ikke!

 

Personlig er jeg ingen egoist ovenfor vanlige syklister. Men super syklister, som bokstavelig talt på død og liv hevder sin rett ved å konsekvent ligge to i bredden, noe det store flertallet av de faktisk gjør, får ikke mye sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ærlig innrømme at ja jeg irriterer meg over traktorer, gravemaskiner, hjullastere og dumpere, mopedbiler, enkelte mopedister, usedvanlig treige bilister og ikke minst syklister.

 

Det kommer sikkert en eller annen til å si at jeg ikke egner meg i trafikken for, men det blir jo feil, selv om jeg irriterer meg over dem betyr ikke at jeg handler ut fra min irritasjon.

 

Men du AK, hvorfor har man aldri noe problem med folk på skkel som kler seg normalt, er det klovnedrakta som fjerner alt vett, eller er det noe annet?

 

For å dra den litt lenger, kanskje de som har samme erfaring som meg, altså at syklister i "klovnedrakt" er ett stort irritasjonsmoment i trafikken, men de som er kledd normalt aldri elelr veldig sjeldent er det, kan skrive en stor feit X i starten av sitt neste innlegg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å late som om dette har noe med MEG å gjøre hele tiden MrFord. Du sitter bare og kommer med en hel haug av antydninger, men realiteten er jo at du ikke har filla peiling. Jeg begynner å lure litt på leseferdighetene her...

X Ærlig talt. Tåler du ikke at folk ikke er enige med deg? Er det å være uenig ensbetydende med å ikke ha peiling

Her er din karakteristikk av "oss andre":

Herregud, hvor mange usaklige kommentarer er det virkelig mulig å komme med? Slik det blir argumentert her, levner det INGEN tvil om at bilistene er de virkelig store egoistene, som ikke ønsker noe annet enn å ha veien for seg selv, de er ikke villig til å dele veien med noen, spesielt ikke syklister. Og hvorfor? Fordi det tydeligvis er livsfarlig å berøre bremsepedalen og bli "forsinket" noen skarve sekunder.

Men å bli kritisert selv, nei da....

Endret av Mondeo
Glemte X .:)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne en vesentlig forskjell. En dag her traff jeg på en familie på fire som var ute å syklet. De to bakerste, mor og datter syklet i bredden. Men hva skjer? Jo, bakerste forelder snur seg mens jeg enda er 100-150 meter bak, konstanterer at det kommer en bil bakfra, og straks legger alle seg på rekke mot veikanten. Sånn adferd er lett å respektere, og da passerer man syklistene på en måte som viser dette. Dette var imidlertid et godt eksempel på samhandling som jeg fortsatt har til gode å se to eller flere supersyklister i følge legge opp til.

 

Angående traktorer og andre saktegående kjøretøy, så er dette litt annerledes og mindre irriterende. Fordi en traktor trenger nødvendigvis den plassen i veibanen den opptar. Supersyklister derimot, kan som andre syklister enkelt legge seg i rekke inntil kanten av veien, og på den måten unngå å gjøre seg selv til et unødvendig stort hinder, men gjør det kun unntaksvis. Hvorfor, og hvor får de denne holdningen fra?

 

Stikkordet til irritasjonen er altså Unødvendig Hinder. Hvem lar seg f.eks ikke irritere over sinker som kjører i venstre felt på motorvei? Ganske enkel psykologi dette!

 

Tenk om mopedistene skulle bli innprentet den samme holdningen.

Mopedinstruktøren: "Og husk at dere har de samme rettigheter som bilistene. Krev derfor deres rett og slipp utenvidere ikke forbi raskeregående kjøretøy med mindre de har blålys og sirene"...

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å late som om dette har noe med MEG å gjøre hele tiden MrFord. Du sitter bare og kommer med en hel haug av antydninger, men realiteten er jo at du ikke har filla peiling. Jeg begynner å lure litt på leseferdighetene her...

 

 

 

X

 

 

hva er det jeg ikke har filla peiling på? kjører jeg ikke lastebil? ikke har jeg billappen heller? nei huff... vanligvis så sitter jeg bare på med mammaen min når hun pendler til postkontoret for å sende ønskelisten min til julenissen 1 gang i året thats it. ellers så bruker jeg dagen min på å sitte i Handikapp stolen min på rommet for å irritere sånne som deg.. beklager for at jeg uttalte meg om noe jeg ikke har noe peiling om siden du sier jeg ikke har det.

 

du er så dum i huet at jeg tror nesten ikke det går ann engang. som alle andre her inne sier, du har seriøst ett stort problem med huet ditt... hver eneste gang noen er uenige med deg begynner du å furte som ei lita jente.. du tåler det rett og slett ikke. med engang noen sier dem føler med deg så blir du så lykkelig at du nesten sitter å griner foran tastaturet ditt,som du ikke er så veldig flink til å bruke på en saklig eller voksen måte. dette er ett diskusjons forum for biler og du burde regne med å få litt motstand når du kommer inn for å hylle syklist venna dine. takler du ikke det burde du ta deg en tur til din lokale spandex klubb og snakke med dem om hvor flinke,trygge osv du og dere er i trafikken også kan du jo dra opp den store stygge ulven som kjører lastebil og alt med motor i som veiene i bunn og grunn er lagd for.

-Ford Sierra 2,8i drifter

-Ford Sierra 2,0 prosjekt

-Ford Scorpio 2,9i bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrFord: Føler du deg som en MANN nå, som sitter og er dum i kjeften på nett og kommer med personangrep? Joda, du kan kunsten å forholde deg saklig og bidra med noe positivt i diskusjoner du liksom... Som noen sa her, dette blir bare for dumt..

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår