Gå til innhold

En frustrasjonstråd om sjåførene på sørlandet

Ranger emnet

JChE

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd mange steder i Norge, og kjørt bil stort sett over hele Norge. Men maken til kjørestil som det er her nede i Vest-agder har jeg aldri sett før.

Det er en kjensgjerning at de aller fleste veiene her består av 50, 60 og 70-soner, pepret med fotobokser. Derfor velger jeg stort sett å følge fartsgrensene, fordi jeg ikke har råd til bøter, og fordi jeg er opptatt av å kjøre sikkert med et lite barn i baksetet. Men en ting slår aldri feil. Maks ett minutt etter at jeg har kjørt ut på veien, kommer det en bilist i høy fart bak meg, som legger seg HELT inntil støtfangeren min, og blir der. Dette gjelder også hvis man kjører 10 over fartsgrensen(på gps,dermed eksakt fart). I flere tilfeller har jeg også sett at folk fortsatt ligger på støtfangeren min SELV OM veien går over til 2 felt og forbikjøringsmulighetene er gode.

Da lurer jeg på, lærer ikke sørlendinger 3-sekunders regelen???

Hva godt kommer det ut av å ligge 0,1 sekund bak bilen foran deg? Kommer du fortere fram til jobben av den grunn? NEI. Risikerer du alvorlige ulykker, førerkortbeslag og flaue situasjoner? JA!

Dette fortsetter de selvfølgelig med når veiene blir glatte, med kjedekollisjoner og utforkjøringer som resultat. I tillegg virker det ikke som om noen av bilene som selges her nede er utstyrt med blinklys, det brukes ihvertfall aldri. Og det å bestemme seg om en fil man skal ligge i, er også fryktelig vanskelig for sørlendingene, de vingler fram og tilbake som skadeskutte elger. Det samme gjelder rundkjøringer, det er tydeligvis helt normalt å PLUTSELIG ombestemme seg om hvor man skal midt i rundkjøringa, UTEN å gi signal.

Jeg sier ikke at jeg er en perfekt sjåfør selv, men jeg prøver ihvertfall alltid å ta hensyn til mine medtrafikanter. Jeg bruker ikke lenger tid fra Søgne til Kristiansand selv om jeg kjører i fartsgrensene og holder avstand til bilen foran. For veiene her nede er håpløst underdimensjonerte, og kø er det nesten hele døgnet. Så det har liten hensikt å oppnå ulovlige hastigheter bare for å komme 3 billengder lenger fram i køen.

Jeg har bodd 4 år i Oslo, og trodde det var ille der. Men det er det virkelig ikke, det er langt mindre stressende å være trafikant i Norges største by, enn det er i sørlandsperlen Kristiansand og omegn.

Det fins garantert gode sjåfører her også, men det virker som det er langt imellom dem. Hvis noen av dere leser her(kanskje tvilsomt), så vær snill og ta dette til ettertanke. Dere vil tjene på det i lengden.

Det snodige er at det virker som det er gjennomgående hos begge kjønn og alle aldersgrupper å ha denne kjørestilen her nede. Jeg syns det er merkelig...

Flere som deler samme oppfatning kanskje?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt offtopic, men hver gang noen ligger som klistra på bakfangeren min, har jeg lyst til å bremse alt det remmer og tøy kan holde, for så og rive kjeft til han som ga meg nakkesleng og kvesta bil, og til slitt spørre om han ikke så ekornet/reven/whatever som sprang over veien.

Bare synd jeg er for glad i både min egen helse og bil til å gjøre det. Kanskje i ei 30-sone med bil som skal vrakes?

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic, men hver gang noen ligger som klistra på bakfangeren min, har jeg lyst til å bremse alt det remmer og tøy kan holde, for så og rive kjeft til han som ga meg nakkesleng og kvesta bil, og til slitt spørre om han ikke så ekornet/reven/whatever som sprang over veien.

Bare synd jeg er for glad i både min egen helse og bil til å gjøre det. Kanskje i ei 30-sone med bil som skal vrakes?

Absolutt ikke offtopic, og jeg er 100% enig med deg. Jeg kjenner faktisk en som har gjort dette, og det ble skylddeling, så det spørs nok hvor lurt det er desverre...

Sjåfører som konsekvent ikke holder avstand, fortjener ikke førerkort.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det bli skylddeling om noen kjører i rævva?

Står jo på sort og hvitt at den som kjører på bil foran har skyld uanfaensett.

Sist gang det lå ei ape bak meg på den måten der bremsa jeg helt ned, gikk ut og dro dusten ut gjennom vinduet.

Neste gang skal jeg finne ut hvem som har best bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på spissen; Da er det vel bevist at jo lenger sørfra man kommer, dess mer tilbakestående er man ;p Så ettersom jeg befinner meg litt lenger nord i Sør-Norge, er jeg tilbakestående, men ikke fullt så tilbakestående som folka fra Kristiansand ;P

Haha :)

Mulig det er ekstra ille på sørlandet, men rumpekjørere finnes stort sett overalt. Blir de liggende ekstra nært, pleier jeg å sette på tåkelysene til de holder større avstand. Ikke alltid det hjelper men.

Har prøvd det også, da setter de på fjernlysa som regel, eller ingenting skjer. Hmm, kanskje jeg skulle montert et par tusenmetere med xenon bak på bilen? :D

Hvordan kan det bli skylddeling om noen kjører i rævva?

Står jo på sort og hvitt at den som kjører på bil foran har skyld uanfaensett.

Sist gang det lå ei ape bak meg på den måten der bremsa jeg helt ned, gikk ut og dro dusten ut gjennom vinduet.

Neste gang skal jeg finne ut hvem som har best bremser.

Det var noe med at han bremset uten grunn. Men merkelig uansett, personen bak burde definitivt få all skyld.

Alle burde prøve og få med seg en/ei som har et speedbarn i bilen og ta en kjøretur.. DET gjør noe med hvordan du tenker og oppfører deg etter veien, du får deg rett og slett en aldri så liten aha opplevelse..

Det er helt sant, man får en helt annen kjørestil.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, deler akkurat samme oppfatning. bodd her stort sett hele livet, og er litt frustrerende veinett her nede.

ingenting som er så irriterende å skulle ut på hovedveien når det er kø, og en dott svinger av uten å blinke, og dermed er luka borte:) REF: veien gjennom lund!

merker hvor mye mer behagelig det er å kjøre hvis man kommer oppover østlandet:)

vet ikke om du nevnte det, MEN HVA ER FLETTING!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, deler akkurat samme oppfatning. bodd her stort sett hele livet, og er litt frustrerende veinett her nede.

ingenting som er så irriterende å skulle ut på hovedveien når det er kø, og en dott svinger av uten å blinke, og dermed er luka borte:) REF: veien gjennom lund!

merker hvor mye mer behagelig det er å kjøre hvis man kommer oppover østlandet:)

vet ikke om du nevnte det, MEN HVA ER FLETTING!?

Helt sant, disse blinklysa funker ikke her nede. Og ja absolutt, fletting er et fremmedord skulle man tro.

Savner kjørekulturen på østlandet ja, definitivt.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var nede i sørlandsparken sist lørdag, først kom jeg bak en kar som STOPPA i hver rundkjøring, selv om det ikke kom biler.... så litt senere da jeg kjørte forbi lefdal, og mot den omkjøringen, kom det plutselig en idiot rett ut i veien så jeg måtte klemme in bremsene....jeg HATER og kjøre i byen...er så mange RARE folk ute på veiene....

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var nede i sørlandsparken sist lørdag, først kom jeg bak en kar som STOPPA i hver rundkjøring, selv om det ikke kom biler.... så litt senere da jeg kjørte forbi lefdal, og mot den omkjøringen, kom det plutselig en idiot rett ut i veien så jeg måtte klemme in bremsene....jeg HATER og kjøre i byen...er så mange RARE folk ute på veiene....

off, minner meg om når jeg møtte en gammal kar oppe i parken. som kom i feil kjørefil mellom rema 1000 og senteret. helt forstøkkt fordi sånn hadde det jo aldri vært før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjørt så mye på sørlandet, men jeg var der en tur i fjor sommer... da jeg var på vei hjem kom det opp en ungdomsbil som la seg helt opp i rumpa på meg mens jeg lå ti over fartsgrensa (på speedometeret) som jeg pleier å gjøre. Han hadde plenty muligheter å kjøre forbi, men ble liggende i rumpa på meg. Da jeg ble lei av å ha han der prøvde jeg å bremse litt ned og blinke han forbi, men han ble fremdeles liggende bak. Jeg prøvde ett par ganger til, men uten resultat... nå begynte jeg å bli litt forbanna, så på neste rette strekk stoppet jeg bilen helt mens jeg blinket han forbi... han stoppet også og begynte faktisk å tute :P

Enden på visa var at jeg til slutt hogg inn bremsene i 90 i 80-sona. Med det resultat at han måtte kaste seg ut i motgående kjørebane og kjøre forbi (heldigvis prøvde han ikke å bremse)... og det verste av alt var at etterpå så la han seg 10 UNDER fartsgrensa. Da måtte jeg bare stoppe på en rasteplass og telle til ti ett par ganger. Makan til idiot skal du leite lenge etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider