Gå til innhold

Fersk eier av A6 TQ - Mange spørsmål !

Ranger emnet

acoupe

Anbefalte innlegg

hei,

er en ganske fersk eier av en ganske så strøken 2002 mod Audi a6 turbo quattro avant. Knallfornøyd med bilen, spes etter å ha gått fra skoda til audi, men er en del ting jeg lurer på.

- Jeg er litt bekymret for turboen, da bilen har gått 240.000 og jeg er usikker på om den har blitt skiftet. Hva er typiske tegn for en slitt turbo?

- Når jeg bremser på girene så hører jeg en slags kraslelyd fra passasjer siden, denne blir borte så fort jeg trykker litt på gassen, men så kommer igjen så fort jeg slipper gassen. Merker også at hastigheten på kraslelyden påvirkes av turtallet. Noen som vet hva dette kan komme av? lyden kommer fra motor/fremre del av eksosen ett sted.

- Om jeg så må skifte turbo, vurderer jeg en k04 turbo. Kan jeg montere denne uten å skifte programvare? hva evnt må til for å bytte? finnes det andre litt større turboer som passer bilen uten særlig med modifikasjoner? Jeg er ikke ute etter masse hester, men kunne tenke meg ørlite mer trykk, og litt mer turbolyd.

- Hører at folk ofte setter på resirkventil fra Audi TT. Er dette bolt on? og hva er forskjellen på fra det jeg har nå? (orginalt)

- Når jeg starter bilen når den er kald, hører jeg en form for klakre lyd foran i motoren, hører den litt inn i coupeen og. Åpnet panseret og det kjente ut som at klakrelyden kommer fra dynamoen, kjente vibrasjoner som stemte overens med klakrelyden når jeg holdt på dynamoen. Er dette typisk tegn på slitt dynamo? eller kan det være noe annet? Lyden er litt til- og ifra når motoren er varm også.

- Downpipe, har det noe for seg å bytte til en annen downpipe på bilen? jeg vil helst ikke skifte hele eksosen da dette er familiebil og jeg vil ha den så stille som mulig.

- Vurderer audi allroad sidelister, hvor får man tak i noe sånt?

Håper noen kunne hjelpe meg litt med informasjon :)

stian f.

Endret av acoupe

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider