Gå til innhold

Hjelp med fjær-problem på Escort m/senkesett.

Ranger emnet


Grotan

Anbefalte innlegg

Hei, har blitt henvist hit av en venn som er aktiv på forumt og håpet dere kunne hjelpe meg med et problem. Usikker om jeg poster i riktig forum.... flytt hvis ikke.

 

Problemet er at jeg i april kjøpt en 96- mod. Ford Escort, rimelig usett... det viste seg at den hadde senkesett.

 

Nå har høyre fjær bak gått rett av, og på mekonomen sier de at jeg ikke kan kjøpe orginalfjærer da det vil bli en skjev bil.

 

Spørsmålet er da hva slags løsninger finnes, hvilke alternativer har jeg... greier ikke å finne noe info om senkesettet heller?

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det senkefjærer eller fullt senkesett med dempere og alt?

 

står som regel noen tall og nummer på en av endene av fjæra..

prøv å finn tak i det og google det.. :)

Eventuelt om du finner noe navn på fjæra :)

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskest og billigst er nok å kjøpe to stk bakfjører, gjerne campingfjør som er stiv og kappe den ned.

 

Billigst er nok å finne et par eller et sett á fire senkefjører brukt og bytte de to bak. Har du stiv aksel behøver du ikke tenke på firehjulskontroll. Men det kan da vel ikke koste mye over tusenlappen for fire nye til en Escrot? :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fjær knekt som følge av vanlig slitasje tilsier statistikken at de resterende 3 også vil lide samme skjebne innenfor samme tidsrom.

 

Før du foretar noen handling bør du finne grunnen til at fjæren knakk, det være seg rust, feil montering, dårlig legering eller produksjons feil. Sjekk også de gjenværende for tegn på tretthetsbrudd.

 

Løsning på problemet avhenger av utfallet av din undersøkelse. Kanskje er det greit å bytte alle 4 fjærer med en gang? Første tipset til Skody ville jeg iallefall avfeid med en gang, kappe fjærer uten beregninger eller simuleringer er som å spille russisk rullett med full tønne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier du sier Enmas, er at Svenska Vägvärket spiller 96% russisk rulett med brorparten av söta bror? :)

 

Dog er det forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue. :D

 

For det tredje vil JEG heller kjøre med to nye, selvkappede fjører bak enn ei knekt senkefjør og ei hel, sliten senkefjør som når som helst kan knekke pga feilmontering, materialfeil, produksjonsfeil eller av elde. Men det er nå meg og mitt første og raskeste (og billigste) forslag.

 

Skjønt, aller raskest, billigst og enklest er nok å kjøpe kun éi orginalfjør på kjøkkentema og montere den. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag som kan gi et dødelig utfall fortjener ikke å stå ubesvart. Trådstarter må forstå at fjærkapping kan gi alvorlige endringer av bilens egenskaper. Vurdereingen får han selv gjøre, men da med den viten.

 

Hva svenskene gjør blir opp til de, og selv om de har Volvo og Saab så betyr det ikke at det er den riktige lovgivningen. Du ser iallefall ikke Volvos maskiningeniør med ansvar for hjuloppheng kjøre rundt på selvkappa fjærer etter øyemål.

 

Knekt fjær kontra kappet fjær problematikken er jeg enig i. Men tusentipset er å gjøre det ordentlig første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår