Gå til innhold

blå, tjukk røyk i nedoverbakke

Ranger emnet


Hawkon

Anbefalte innlegg

Kjørte i en forholdsvis lang nedoverbakke med bilen... begynte å ryke noe inni "#%&"% etter ei god stund. (Fra eksosen). Så snart jeg kom på E6 og kjørte på litt, så ble det helt normalt igjen.

 

Gjorde dette to ganger, og det samme skjedde.

 

Bremsa så mye jeg kunne med motoren.. noen som vet hva dette kan være? (1.8 liters turbo, 8 ventiler).

 

Ventilringer e.l? Hakke peil jeg... :(

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daggis

Setter en 10er på stempelringer

 

Stempelringar er typisk blårøyk ved gasspådrag.

 

Vent.tetn. er blårøyk v/oppstart og brems på giret.. Dårlige tetningar er ganske tette ved trykk i sylinder, men når du bremsar på giret blir det kraftig vakum i sylinder og dei sug olje frå toppen.

 

Hvis du har turbo kan det jo vere den og, men tvilar på det er stempelringane.

Ein dumstut trur vël om alle som helsar blidt.

Han merkar slett ikkje dei legg snarer for han, om han sit i hop med dei lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skaftetryne

 

Stempelringar er typisk blårøyk ved gasspådrag.

 

Vent.tetn. er blårøyk v/oppstart og brems på giret.. Dårlige tetningar er ganske tette ved trykk i sylinder, men når du bremsar på giret blir det kraftig vakum i sylinder og dei sug olje frå toppen.

 

Hvis du har turbo kan det jo vere den og, men tvilar på det er stempelringane.

 

Enig her. Hvis den ryker ved kjøring med mye vakumm... altså i nedoverbakker og bremsing på motor så blir det slik. Da suger vakuumet i motoren olje gjennom toppen forbi ventiltetningene og via ventilstammen ned i forbrenningskammeret. Og når man da gir på igjen så forbrennes oljen.

 

Kan være turbo også, men høres mest ut som ventiltetninger da dette gir seg etter å ha kjørt en stund igjen. Med def turbo vil jeg tro det er slik uansett kjørestil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Asim

 

Enig her. Hvis den ryker ved kjøring med mye vakumm... altså i nedoverbakker og bremsing på motor så blir det slik. Da suger vakuumet i motoren olje gjennom toppen forbi ventiltetningene og via ventilstammen ned i forbrenningskammeret. Og når man da gir på igjen så forbrennes oljen.

 

Kan være turbo også, men høres mest ut som ventiltetninger da dette gir seg etter å ha kjørt en stund igjen. Med def turbo vil jeg tro det er slik uansett kjørestil. :)

 

Dette samme vakuumet vil jo også trekke olje forbi stempelringene og inn i forbrenningskammeret.

 

Var ihvertfall det som var problemet på den gamle corollaen til mamma. Godt mulig det blir litt annerledes på en turbobil da, men det har ikke jeg noe grunnlag for å uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*shrug*

 

driver og stripper fronten, og plukka av intercooler som faktisk sitter helt 'løst' foran radiator. Må si forrige eier gjorde arbeidet grundig.

 

Ihvertfall, oppdaga mye olje i ledningen som kommer fra turbo.

Forklarer kanskje hvorfor olja forsvinner og jeg får denne røyken :(

 

EDIT: Åpna helt inn til turboen nå, og viste seg at det var slark på 1-2mm.

 

Kan dette fikses før det går skikkelig ille? Eller er det bare å kaste hele driten?

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

*shrug*

 

driver og stripper fronten, og plukka av intercooler som faktisk sitter helt 'løst' foran radiator. Må si forrige eier gjorde arbeidet grundig.

 

Ihvertfall, oppdaga mye olje i ledningen som kommer fra turbo.

Forklarer kanskje hvorfor olja forsvinner og jeg får denne røyken :(

 

EDIT: Åpna helt inn til turboen nå, og viste seg at det var slark på 1-2mm.

 

Kan dette fikses før det går skikkelig ille? Eller er det bare å kaste hele driten?

 

Du får jo rep-sett til de fleste turboene da....litt smiing selv en kveld,eller så er optionen å skaffe seg en bytte-turbo...da kan du jo oppgradere i samme slengen for en liten sum :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår