Hawkon Skrevet Februar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2004 Kjørte i en forholdsvis lang nedoverbakke med bilen... begynte å ryke noe inni "#%&"% etter ei god stund. (Fra eksosen). Så snart jeg kom på E6 og kjørte på litt, så ble det helt normalt igjen. Gjorde dette to ganger, og det samme skjedde. Bremsa så mye jeg kunne med motoren.. noen som vet hva dette kan være? (1.8 liters turbo, 8 ventiler). Ventilringer e.l? Hakke peil jeg... :( Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skaftetryne Skrevet Februar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2004 Det er oppskrifta på grapsne ventiltetninger ja. Siter Ein dumstut trur vël om alle som helsar blidt. Han merkar slett ikkje dei legg snarer for han, om han sit i hop med dei lure. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon Skrevet Februar 17, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2004 Går det an å leve med litt, eller er det need-to-change-ASAP? tror forrige eier var litt beskjeden på olja :( om det er derifra det kommer da... Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Februar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2004 Det er også oppskriften på dårlige tetninger i turboen. :( Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Februar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2004 kan vel også være stempelringer.... har du sjekka komp.? Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggis Skrevet Februar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2004 Setter en 10er på stempelringer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skaftetryne Skrevet Februar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2004 Originally posted by daggis Setter en 10er på stempelringer Stempelringar er typisk blårøyk ved gasspådrag. Vent.tetn. er blårøyk v/oppstart og brems på giret.. Dårlige tetningar er ganske tette ved trykk i sylinder, men når du bremsar på giret blir det kraftig vakum i sylinder og dei sug olje frå toppen. Hvis du har turbo kan det jo vere den og, men tvilar på det er stempelringane. Siter Ein dumstut trur vël om alle som helsar blidt. Han merkar slett ikkje dei legg snarer for han, om han sit i hop med dei lure. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon Skrevet Februar 17, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2004 Har ikke sjekka noe enda.. lurer bare på hva jeg skal se etter. Skal flytte blokka over i en annen bil, og kjekt å ta det mens den er ute liksom. Sjekke slitasje... Hvordan sjekker jeg turbo da? bare om det er slark eller ikke? Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asim Skrevet Februar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2004 Originally posted by Skaftetryne Stempelringar er typisk blårøyk ved gasspådrag. Vent.tetn. er blårøyk v/oppstart og brems på giret.. Dårlige tetningar er ganske tette ved trykk i sylinder, men når du bremsar på giret blir det kraftig vakum i sylinder og dei sug olje frå toppen. Hvis du har turbo kan det jo vere den og, men tvilar på det er stempelringane. Enig her. Hvis den ryker ved kjøring med mye vakumm... altså i nedoverbakker og bremsing på motor så blir det slik. Da suger vakuumet i motoren olje gjennom toppen forbi ventiltetningene og via ventilstammen ned i forbrenningskammeret. Og når man da gir på igjen så forbrennes oljen. Kan være turbo også, men høres mest ut som ventiltetninger da dette gir seg etter å ha kjørt en stund igjen. Med def turbo vil jeg tro det er slik uansett kjørestil. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Februar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2004 jeg hadde samme type symptomer som han beskriver.. og hos meg var det ihvertfall sylinderlekkasje som var årsaken... ;) men,kan også være ventiltettinger eller turbo ja.. kanskje like sannsynlig det ;) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggis Skrevet Februar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2004 Originally posted by Asim Enig her. Hvis den ryker ved kjøring med mye vakumm... altså i nedoverbakker og bremsing på motor så blir det slik. Da suger vakuumet i motoren olje gjennom toppen forbi ventiltetningene og via ventilstammen ned i forbrenningskammeret. Og når man da gir på igjen så forbrennes oljen. Kan være turbo også, men høres mest ut som ventiltetninger da dette gir seg etter å ha kjørt en stund igjen. Med def turbo vil jeg tro det er slik uansett kjørestil. :) Dette samme vakuumet vil jo også trekke olje forbi stempelringene og inn i forbrenningskammeret. Var ihvertfall det som var problemet på den gamle corollaen til mamma. Godt mulig det blir litt annerledes på en turbobil da, men det har ikke jeg noe grunnlag for å uttale meg om. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon Skrevet Februar 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2004 *shrug* driver og stripper fronten, og plukka av intercooler som faktisk sitter helt 'løst' foran radiator. Må si forrige eier gjorde arbeidet grundig. Ihvertfall, oppdaga mye olje i ledningen som kommer fra turbo. Forklarer kanskje hvorfor olja forsvinner og jeg får denne røyken :( EDIT: Åpna helt inn til turboen nå, og viste seg at det var slark på 1-2mm. Kan dette fikses før det går skikkelig ille? Eller er det bare å kaste hele driten? Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon Skrevet Februar 19, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2004 Originally posted by Hawkon Åpna helt inn til turboen nå, og viste seg at det var slark på 1-2mm. Kan dette fikses før det går skikkelig ille? Eller er det bare å kaste hele driten? Ingen? ...fant ikke noe om dette på søk... Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Februar 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2004 Originally posted by Hawkon *shrug* driver og stripper fronten, og plukka av intercooler som faktisk sitter helt 'løst' foran radiator. Må si forrige eier gjorde arbeidet grundig. Ihvertfall, oppdaga mye olje i ledningen som kommer fra turbo. Forklarer kanskje hvorfor olja forsvinner og jeg får denne røyken :( EDIT: Åpna helt inn til turboen nå, og viste seg at det var slark på 1-2mm. Kan dette fikses før det går skikkelig ille? Eller er det bare å kaste hele driten? Du får jo rep-sett til de fleste turboene da....litt smiing selv en kveld,eller så er optionen å skaffe seg en bytte-turbo...da kan du jo oppgradere i samme slengen for en liten sum :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.