Gå til innhold

Hjulmuttere som sitter fast

Popsicle

Anbefalte innlegg

Sikkert en klassiker dette, men jeg har nok et problem. Skulle bytte til vinterdekk i dag, men oppdaget at opptil flere av mutterne ikke var til å rikke. De har ikke rustet fast da bilen har fått nye bremser for kun få uker siden. Jeg tror heller fyren på Snap Drive var i overkant ivrig med sitt pneumatiske verktøy.

Noen som har noe forslag for å få løs disse mutterne? Finnes det noe form for slagverktøy som kan løsne de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bruke en sånn manuell slagtrekker du dæljer til med hammer. :)

Kjøp heller en sånn latmannsarm med multiledd. Da får du 90' og eliminerer muligheten for at pipa glipper over når du tar i som helst. En kort 1/2" forlenger og ei god pipe gjør hjulmuttre og boltene glade. Husk at kraftpipe slett ikke går inn i alle alufelger med dype borringer inn til konen.

Men først skal du reise tilbake til SnæpDrive, kalle opp mekanikern din og be han løsne. Har du alufelger kan du kalle han opp enda litt til, de kan ha blitt ødelagt.

Og, bortsett fra at grovstøpte hjulkryss rund-ruinerer sekskanthodene før du hiver det i ruta på en politibil gir de et lagom moment når du sitter på huk og trekker til. Prøv 100-110nm på hjulet med en momentnøkkel. Det er ikke overdrevent mye. Jeg bruker bare ei vanlig skralle til både å løsne og stramme mutrer. Og en 14,4V drill som fattigmanns el-muttertrekker. Sprut på éi dråpe motorolje etc hver gang du bytter hjul så går alt så meget bedre. Alu/kobberpasta duger også, det bruker du gjerne på senterringen for enda mindre ubehag. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider