Gå til innhold

Politiet kom å hentet (STJAL) ATV'en min når jeg ikke var hjemme!

Ranger emnet

16vturbo

Anbefalte innlegg

Kan gi et litt bedre svar enn "saksøk". Ta kontakt med http://www.riksadvokaten.no/ra/ra.php. De kan sikkert være til hjelp. De har litt mer peiling på sånne saker og jeg har på følelsen at de liker å rette på politimenn(og kvinner for den saks skyld).

Støttes.

Uansett hva lokalpolitiet mistenker at du har gjort, har de ikke rett til å gjøre dette på denne måten. De har jo ikke bevis en gang...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan gi et litt bedre svar enn "saksøk". Ta kontakt med http://www.riksadvokaten.no/ra/ra.php. De kan sikkert være til hjelp. De har litt mer peiling på sånne saker og jeg har på følelsen at de liker å rette på politimenn(og kvinner for den saks skyld).

Her er du litt på ville veier...

Riksadvokaten er øverste ledd i påtalemyndigheten i Norge, så du har forsåvidt rett i at de har litt mer peiling generelt, MEN de har jo ingenting med politiet å gjøre (forutsatt at man skiller mellom politi og påtalemyndighet).

Tipset ditt blir litt som: "Ring Obama hvis du er missfornøyd med ebay.com" du kan gjerne prøve, men du kommer ingen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funka fint for meg hver når politiet har oppført seg som idioter å kontakte riks/statsadvokat.

Hvorfor kommer du i det hele tatt med en så "tom" sammenligning når du ikke kan bidra med noe selv? "Ring Obama..." Pfft...

Riksadvokaten/statsadvokaten har påtaleansvaret for alvorlige forbrytelser, de tar ut tiltaler for alvorlige saker. Riksadvokaten er "på topp" i påtalehierarkiet og har dermed "vanlig" instruksjonsmyndighete ovenfor påtaleenheten i politiet. Uten å dra en lang remse om statsforfatning kan det kort sies slik: riksadvokaten/statsadvokaten kan intsruere påtaleenheten i politiet. Den operative delen har de ingen instruksjonsmyndighet ovenfor.

Den (dårlige) sammenligningen med Obama og Ebay var rett og slett pga at riksadvokaten som sagt driver med alvorlige saker (drap, store narkotikaforbytelser etc), når en politimann da tar beslag i en ATV som ledd i den operative delen av arbeidet og som rett og slett er en fillesak (muligens ikke for den som "mister" atv'en, men i forhold til sakene riksadvokaten jobber med til vanlig er det en fillesak).

Jeg blir og hakket provosert når man begynner setningen med "jeg kan gi et litt bedre svar" og kommer med det som bare er i mine øyne reint tull. For ordens skyld så svarer jeg ikke på ting jeg ikke "veit", i juridisk delen på forumet her er det en tendens (fortsatt mitt syn) at folk svarer på ting de ikke har peiling på, men svarer som om de er hundre prosent sikre på at de har rett.

Når det gjelder virkemidler mot beslag av ATV'en er det noen muligheter. Hvis man skal gå den veien som har vært nevnt som "saksøk" her inne så må man reise en sak ved en tingrett mot den aktuelle politimannen. Det er her snakk om en sivil sak, så man må finne et eller annet påstandsgrunnlag (erstatning for div, tilbakelevering etc). Riks/statsadvokaten arbeider med straffesaker så de er langt utenfor bildet her. Å reise en sivil sak for en domstol er en tung og lang prosess, her er det bare å skaffe seg en advokat med en gang.

En annen mulighet som jeg mener muligens er den beste er å kontakte det aktuelle politikammer for å snakke saklig med de. F.eks spørre om begrunnelse/hjemmel for det aktuelle beslaget osv. Får man ikke gehør hos den aktuelle politimann/kvinne kan man da ta det til politimester/ evt. spesialenheten for politisaker.

Er vi da enige om at løsningen om Riksadvokaten ikke muligens var den beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i avhør og snakket med dem, de var vist helt sikre på at jeg hadde kjørt atv'en og ødelagt en fotballbane, noe som ikke kunne vært meg.

Min far var med og kunne vitne om at jeg satt hjemme den kvelden og la meg tidlig, men da begynte han å spørre om jeg hadde mulighet til å snike meg ut om nettene! for ett usaklig spørsmål!

Jeg spurte om når jeg kunne få igjen atv'en, og da fikk jeg til svar at den skal bli DESTRUERT?! Både jeg og min far ble opphisset og sa at det hadde han ingen rett til! Han begynte å prate om ''Vegtrafikkloven'' og om jeg var klarover hvor stor motor det var på den! Det var vist opp til juristen og bestemme om jeg fikk den tilbake eller ikke. Videre så skulle han vite hvem jeg har kjøpt den med, og hvorfor den var ombygget fra 49cc til 138cc!

Jeg slo meg litt vrang og lurte på hvor han spurte om det, da sa han ''hmmmh.. så jeg skal skrive at du ikke vil opplyse hvor du har fått tak i den?'' Da sa jeg hvem jeg hadde kjøpt den med.

Kommer jeg noen gang til å få tilbake min kjære atv?

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jeg noen gang til å få tilbake min kjære atv?

Ja.

De kan ikke destruere bevis i en sak.De må også bevise at det er du som har kjørt og hvilket kjøretøy som har blitt brukt i denne saken.

Dette kan ikke avgjøres før en dom har blitt satt. (Usikker i denne)

For meg ser det ut som om "konfiskereren" har noe personlig mot deg etc og bruker alt den kan for å oppnå sitt mål.

Kontakt ansvarshavende i ditt politidistrikt og forhør deg.

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

For meg ser det ut som om "konfiskereren" har noe personlig mot deg etc og bruker alt den kan for å oppnå sitt mål..

han har vært etter meg og gjengen min lenge! han hater ALT som har motor.. for en mnd siden så tok han skiltet på mopeden min for at han mistenke at jeg hadde trim, pga en noe ulovlig forbikjøring. (jeg var stresset og skulle rekke bussen fordi jeg skulle til skolen.) Da var han alene i bilen. Han tok mange bilder av bakdekket mitt og oppi bakskjermen. Når jeg snakket med han på onsdag, så sa han at når han hentet atv'en at jeg hadde brukt den avskiltede mopeden på veien fordi dekket var mere slitt enn når han tok skiltet :O han hadde vist tatt flere bilder og greier..

Enten så er kjerringa hass gnien på godtet sitt, eller så er han EKSTREMT syk i hodet!

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger vel egentlig en advokat?

vet ikke om http://www.frirettshjelp.no/ har noen som vil ta saken?

Mulig jeg er på jordet her, men jeg synes det er verdt et forsøk.

Hvis du skal ha noe håp om å få hjelp av disse tror jeg det lønner seg å forfatte et godt brev og legge en del arbeid ned i rettskriving osv. Sørg for å få frem alle sidene av saken og at du føler deg forfulgt av en enkelt politimann.

Evt. kan du jo prøve å kontakte en lokal advokat som kan hjelpe deg... men dette blir fort fryktelig dyrt.

mvh Movikong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik, at han må ta deg for å kunne straffe deg, mistenkes det at kjøretøyet er brukt i noen straffbare handlinger, kan det bli noe annet.

Om du har stått i gata å burna ut dekka på mopden kan ikke han si noe om de ikke har sett deg elelr har bevis på det, at dekket er mere slitt har ikke noe å si.

Men har du noe skyld i dette?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider