tor-hole Skrevet Oktober 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2010 Saab 9-3 2007 modell med Bi-Xenon fra fabrikk (3 1/2år gammel). Det ene lyset gir nå et oransje/rosa lys som er svakere enn det andre(hvit/blå). Er det et tegn på at pæren er i ferd med å gå og må skiftes? Ingen melding i SID display. Det ser greit ut å følge Haynes her for å bytte dette selv - noen som har erfaring og vet hvor mye man sparer på å gjøre dette selv i forhold til verksted? Og hvor kan jeg få tak i ny pære (er det Saab-handler som er best å bruke til dette)? Torstein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elgen- Skrevet Oktober 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2010 Saab 9-3 2007 modell med Bi-Xenon fra fabrikk (3 1/2år gammel). Det ene lyset gir nå et oransje/rosa lys som er svakere enn det andre(hvit/blå). Er det et tegn på at pæren er i ferd med å gå og må skiftes? Ingen melding i SID display. Det ser greit ut å følge Haynes her for å bytte dette selv - noen som har erfaring og vet hvor mye man sparer på å gjøre dette selv i forhold til verksted? Og hvor kan jeg få tak i ny pære (er det Saab-handler som er best å bruke til dette)? Torstein Da er det på tide å bytte ja.. Får ikke opp i SID så lenge den ikkeh ar gått helt.. Jeg kjøpte løse pærer og byttet selv.. kostet langt under tusen lappen.. Om du ikke vil gjøre selv så kan du ringe Speedparts på kjeller.. De hjelper deg mer enn gjerne.. morten Siter Du skal ikke stjele! Staten liker ikke konkurranse... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor-hole Skrevet Oktober 20, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2010 Da er det på tide å bytte ja.. Får ikke opp i SID så lenge den ikkeh ar gått helt.. Jeg kjøpte løse pærer og byttet selv.. kostet langt under tusen lappen.. Om du ikke vil gjøre selv så kan du ringe Speedparts på kjeller.. De hjelper deg mer enn gjerne.. morten Takk - jeg prøver å kjøpe en ny pære. Torstein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor-hole Skrevet Oktober 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2010 Takk - jeg prøver å kjøpe en ny pære. Torstein sjekket litt rundt: Hos Saab-forhandler: 2400 (da skulle han sette den inn gratis). Mekonomen.no: 1330 Mekonomen.se: 645 SEK Han på Saab sa jeg skulle ha D1S, men når jeg taster modell og bilnummer på enten Mekonomen eller på http://www.pal-guide.com får jeg D2S som svar. Noen som vet om D1S eller D2S er riktig her, og om det er noen grunn til ikke å kjøpe på Mekonomen? Nå skal jeg til Sverige om 1uke, så det spørs vel om kanskje jeg drøyer til det. Torstein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Oktober 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2010 Du bør bytte begge pærene samtidig for at de skal slites mest mulig likt. Det er sikkert ikke lenge før den andre pæra begynner å lyse rosa uansett... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bærumsmann Skrevet Oktober 24, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2010 Hvor langt har bilen din gått? Jeg fikk skiftet begge mine på reklamasjon på en Passat jeg hadde. Da var bilen 4 år gammel og gått 80'-90' km, mener jeg. Siter 2006 Audi A6 Avant 3,0 TDI Quattro (http://www.bilforumet.no/galleriet/member.php?uid=45438&protype=1) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JvhCossie Skrevet Oktober 24, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2010 Fattern fikk bytta pærer på Octavian på begge sider på garanti. Bilen var 3 år gammel. Siter "Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greger1987 Skrevet November 1, 2010 Rapporter Share Skrevet November 1, 2010 1330 på mekonomen? Det kan ikke stemme engang. For er ikke den prisen vi hadde da jeg jobbet der, og det var i år. Ser du er fra Oslo, Torshov Bilrekvisita tar 990 per pære(osram) men er d2s du skal ha om jeg husker riktig. Eller så har meknomen en 2pk med xenon for 8-900kr. husker ikke merke, og tørr ikke si noe på kvalitet når jeg ikke har prøvd dem. Er like greit og bytte dem selv. Ikke så vanskelig at det gjør noe. Siter Saab 93 2008, Vw golf cabriolet 1989, (x)Vw golf gt 1994, (x)Bmw e36, (x)Vw golf 1992, (x)Vw golf 1989, (x)Opel Kadett C City. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor-hole Skrevet November 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2010 Greger 1987: Artikkelnummer hos Mekonomen: 22-D2S-66240 kr1336,-, men jeg ser ingen grunn til å kjøpe der. Til dere andre som vurdere å gjøre dette selv: - Det er svært enkelt å bytte pærer. - Pæren til 9-3 1,9TiD 2007 modell var D2S. - Jeg kjøpte Philips pærer fra xenonkungen.se (har svensk adresse som jeg kunne sende til). Betalte totalt 1050 SEK for to stykk pærer. Veldig rask levering (2 dager). De sender til Norge også, men da råker du trolig på litt moms og toll... (sjekk). - For å bytte selv tar man bort gummidekselet bak, vrir transformatoren litt veien der det står 'open' og drar bort transformatoren. Ledningen kan enten stå i eller du kan sette den tilbake etterpå. Selve pæren tas bort ved å klipse bort de to metall-pinnene (som vanlige pærer i andre biler). - På venstre side må man fjerne spylerveske 'tuten' for å komme til. Denne kan dras opp - kanskje bøye den litt utover først. - Merk at Haynes sier at disse pærene har 7bars trykk og man må derfor bruke hansker og briller ved bytte. Selvsagt aldri ta på selve pæren. - Jeg hadde litt problemer med å feste ledningen i trafoen. Den satt liksom ikke helt fast. Men man skulle bare trykke den litt lengre inn. Kan være smart å se hvordan det ser ut før man starter, evt. bruke andre siden som mal for hvor langt den skal inn. - For å finne ut om det er pære eller trafo eller kontakt kan man kryssbytte og teste. Torstein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg