marjusen Skrevet Februar 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2004 Heisann folkens. Jeg skal bygge meg stereo. Dette er hva jeg har og hvordan oppsett jeg skal ha. Vil bare ha noen innspill på hva dere synes? Det er ikke spilt inn så jeg er fullt klar over at det må finjusteres til slutt!! Oppsett: Pioneer DEH-P9400MP (3linje-utganger (hig-mid-low)) DLS Ca-20 (2kanaler) (1signalkabel) DLS Ref-200 (4kanaler) (2signalkabler) DLS Ca-10 (monoblokk) (1signalkabel) DLS ULTIMATE PRO 5" UP - 35 5,25" midbass - 2,5" mellomtone - 1,1" diskant DLS MW112 - 12" sub Koblingsoppsett: Ca-20 --> diskant --> hig på spilleren Ref-200 --> mellomtone og midbass --> mid på spilleren (y-led) Ca-10 --> sub --> low på spilleren Freqvensoppsett: Diskant: 3150hz og oppover Mellomtone: 400hz -> 3150hz Midbass: 70hz --> 3150hz Bass: 70hz og nedover Det med y-leddet må jeg da jeg har 3utganger på spilleren. Men jeg kan spalte ene utgangen slik at jeg kan dele opp med delefilteret som er på forsterkeren. Da vil jeg kunne kjøre mellomtone og midbass forskjellig nedover. Jeg har tidsforsinking på spilleren så jeg kan flytte midbassera oppover, subben framover og få ett centerlydbilde! Jeg håper det er noen her som virkelig har litt peiling som kan hjelpe meg!! Håper på MANGE svar. Noe som var uklart? Spør med en gang:) mvh Marius Siter Mvh Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marjusen Skrevet Februar 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2004 bump Siter Mvh Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rockford Seat Skrevet Februar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2004 Originally posted by marjusen Heisann folkens. Freqvensoppsett: Diskant: 3150hz og oppover Mellomtone: 400hz -> 3150hz Midbass: 70hz --> 3150hz Bass: 70hz og nedover mvh Marius Hvordan filtere har du på forsterkeren som skal drive midbass elementene ?? Liker ikke den midbass frekvensen der.. Hvor skal du plassere elementene ?? Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hillmeister Skrevet Februar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2004 du mener vell å dele midbassen opptil 400hz. Må nok nesten ha et eget delefilter til å dele mellomtone og midbass. eller..?? Siter Tja.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marjusen Skrevet Februar 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2004 skal dele opp midbassen og mellomtona med det innebygde aktive delefilteret som er i forsterkeren. Mellomtona skal lixom bare starte der den klarer og bli med opp til 3150, mens midbassen starter på 70 og er med opp til 3150. Går ikke det greit da? Marius Siter Mvh Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rockford Seat Skrevet Februar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2004 nei.. ikke dra mibassen høyere enn 400Hz men hvor skal du plassere høyttalerene dine ?? Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hillmeister Skrevet Februar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2004 mid bass--> 70hz - 400hz (max) mellomtone--> 400hz - 3150hz Er ingen vits i å la midbassen gå høyere, der jobber mellomtonen. Siter Tja.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet Februar 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2004 Ville latt midbassen gå opp til rundt 180 - 200 Hz om det er 8" som skal plasseres bak el.l. Alt under ca 200 Hz klarer ikke det menneskelige øret å retningsbestemme, så om lyden skal bli god må mellomtonen dra fra rundt 180-200 Hz og oppover om ikke midbassene skal sitte i dørene. Retningsbestemmingen er selvsagt glidende og en smule individuell, men rundt 180Hz burdte det gå fint iallefall. Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marjusen Skrevet Februar 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2004 Originally posted by Rockford Seat nei.. ikke dra mibassen høyere enn 400Hz men hvor skal du plassere høyttalerene dine ?? Okej,okej...dette skal jeg prøve ut og teste mange ganger. Men da har jeg ett utgangspunkt:) Jeg har plasser dem slik: Subben baki oppovervendt Midbass i kickpanel ved beina Mellomtonene oppå dashen og diskanta i speilhuset marius Siter Mvh Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marjusen Skrevet Februar 19, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2004 bump Siter Mvh Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marjusen Skrevet Februar 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 bump Siter Mvh Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CoaSlip Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Originally posted by jalla Ville latt midbassen gå opp til rundt 180 - 200 Hz om det er 8" som skal plasseres bak el.l. Alt under ca 200 Hz klarer ikke det menneskelige øret å retningsbestemme, så om lyden skal bli god må mellomtonen dra fra rundt 180-200 Hz og oppover om ikke midbassene skal sitte i dørene. Retningsbestemmingen er selvsagt glidende og en smule individuell, men rundt 180Hz burdte det gå fint iallefall. Hmm , har noenlunde samme oppsett. men lar mellombassen går til 300 hz. Bør jeg trekke den ned til 200 (6,5" utopia) hz og la mellomtonen (5" focal utopia) gå fra 200 hz ? Da må jeg inn å lodde i delefilteret mitt :) Men forøvrig , når jeg deler på 24 dB @ 200 hz på spilleren , og skrur delingen av (setter til 0 dB) så hører jeg betraktelig forskjell! Rart i og med det passive delefilteret på 5" er oppgitt til 24 dB @ 300 hz.. ? Har forsåvidt en ulyd i mellombassene mine , synes de går litt for langt opp i frekvens , så detter er kansje en god ide ? Men som sagt origialfilteret til 165w3 settet som jeg har , deles på 300 hz. Jeg bruker ikke filteret til mellombassene de er aktivt delt ektsternt delefilter (tubedriver linedriver).. noen ideer ? Siter (o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød (x) 92' BMW 525ia (x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer (x) 86' Ford Fiesta 1.1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rockford Seat Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Originally posted by CoaSlip Hmm , har noenlunde samme oppsett. men lar mellombassen går til 300 hz. Bør jeg trekke den ned til 200 (6,5" utopia) hz og la mellomtonen (5" focal utopia) gå fra 200 hz ? Da må jeg inn å lodde i delefilteret mitt :) Men forøvrig , når jeg deler på 24 dB @ 200 hz på spilleren , og skrur delingen av (setter til 0 dB) så hører jeg betraktelig forskjell! Rart i og med det passive delefilteret på 5" er oppgitt til 24 dB @ 300 hz.. ? Har forsåvidt en ulyd i mellombassene mine , synes de går litt for langt opp i frekvens , så detter er kansje en god ide ? Men som sagt origialfilteret til 165w3 settet som jeg har , deles på 300 hz. Jeg bruker ikke filteret til mellombassene de er aktivt delt ektsternt delefilter (tubedriver linedriver).. noen ideer ? Sender deg en PM på denne Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg