Gå til innhold

Er jeg HEELT på jorde her eller?

Ranger emnet

marjusen

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Jeg skal bygge meg stereo.

Dette er hva jeg har og hvordan oppsett jeg skal ha.

Vil bare ha noen innspill på hva dere synes?

Det er ikke spilt inn så jeg er fullt klar over at det må finjusteres til slutt!!

Oppsett:

Pioneer DEH-P9400MP (3linje-utganger (hig-mid-low))

DLS Ca-20 (2kanaler) (1signalkabel)

DLS Ref-200 (4kanaler) (2signalkabler)

DLS Ca-10 (monoblokk) (1signalkabel)

DLS ULTIMATE PRO 5" UP - 35

5,25" midbass - 2,5" mellomtone - 1,1" diskant

DLS MW112 - 12" sub

Koblingsoppsett:

Ca-20 --> diskant --> hig på spilleren

Ref-200 --> mellomtone og midbass --> mid på spilleren (y-led)

Ca-10 --> sub --> low på spilleren

Freqvensoppsett:

Diskant: 3150hz og oppover

Mellomtone: 400hz -> 3150hz

Midbass: 70hz --> 3150hz

Bass: 70hz og nedover

Det med y-leddet må jeg da jeg har 3utganger på spilleren. Men jeg kan spalte ene utgangen slik at jeg kan dele opp med delefilteret som er på forsterkeren. Da vil jeg kunne kjøre mellomtone og midbass forskjellig nedover.

Jeg har tidsforsinking på spilleren så jeg kan flytte midbassera oppover, subben framover og få ett centerlydbilde!

Jeg håper det er noen her som virkelig har litt peiling som kan hjelpe meg!!

Håper på MANGE svar.

Noe som var uklart? Spør med en gang:)

mvh

Marius

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by marjusen

Heisann folkens.

Freqvensoppsett:

Diskant: 3150hz og oppover

Mellomtone: 400hz -> 3150hz

Midbass: 70hz --> 3150hz

Bass: 70hz og nedover

mvh

Marius

Hvordan filtere har du på forsterkeren som skal drive midbass elementene ?? Liker ikke den midbass frekvensen der.. Hvor skal du plassere elementene ??

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.. ikke dra mibassen høyere enn 400Hz men hvor skal du plassere høyttalerene dine ??

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville latt midbassen gå opp til rundt 180 - 200 Hz om det er 8" som skal plasseres bak el.l.

Alt under ca 200 Hz klarer ikke det menneskelige øret å retningsbestemme, så om lyden skal bli god må mellomtonen dra fra rundt 180-200 Hz og oppover om ikke midbassene skal sitte i dørene.

Retningsbestemmingen er selvsagt glidende og en smule individuell, men rundt 180Hz burdte det gå fint iallefall.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rockford Seat

nei.. ikke dra mibassen høyere enn 400Hz men hvor skal du plassere høyttalerene dine ??

Okej,okej...dette skal jeg prøve ut og teste mange ganger.

Men da har jeg ett utgangspunkt:)

Jeg har plasser dem slik:

Subben baki oppovervendt

Midbass i kickpanel ved beina

Mellomtonene oppå dashen

og diskanta i speilhuset

marius

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jalla

Ville latt midbassen gå opp til rundt 180 - 200 Hz om det er 8" som skal plasseres bak el.l.

Alt under ca 200 Hz klarer ikke det menneskelige øret å retningsbestemme, så om lyden skal bli god må mellomtonen dra fra rundt 180-200 Hz og oppover om ikke midbassene skal sitte i dørene.

Retningsbestemmingen er selvsagt glidende og en smule individuell, men rundt 180Hz burdte det gå fint iallefall.

Hmm , har noenlunde samme oppsett. men lar mellombassen går til 300 hz. Bør jeg trekke den ned til 200 (6,5" utopia) hz og la mellomtonen (5" focal utopia) gå fra 200 hz ?

Da må jeg inn å lodde i delefilteret mitt :) Men forøvrig , når jeg deler på 24 dB @ 200 hz på spilleren , og skrur delingen av (setter til 0 dB) så hører jeg betraktelig forskjell! Rart i og med det passive delefilteret på 5" er oppgitt til 24 dB @ 300 hz.. ?

Har forsåvidt en ulyd i mellombassene mine , synes de går litt for langt opp i frekvens , så detter er kansje en god ide ? Men som sagt origialfilteret til 165w3 settet som jeg har , deles på 300 hz. Jeg bruker ikke filteret til mellombassene de er aktivt delt ektsternt delefilter (tubedriver linedriver).. noen ideer ?

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CoaSlip

Hmm , har noenlunde samme oppsett. men lar mellombassen går til 300 hz. Bør jeg trekke den ned til 200 (6,5" utopia) hz og la mellomtonen (5" focal utopia) gå fra 200 hz ?

Da må jeg inn å lodde i delefilteret mitt :) Men forøvrig , når jeg deler på 24 dB @ 200 hz på spilleren , og skrur delingen av (setter til 0 dB) så hører jeg betraktelig forskjell! Rart i og med det passive delefilteret på 5" er oppgitt til 24 dB @ 300 hz.. ?

Har forsåvidt en ulyd i mellombassene mine , synes de går litt for langt opp i frekvens , så detter er kansje en god ide ? Men som sagt origialfilteret til 165w3 settet som jeg har , deles på 300 hz. Jeg bruker ikke filteret til mellombassene de er aktivt delt ektsternt delefilter (tubedriver linedriver).. noen ideer ?

Sender deg en PM på denne

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone