Gå til innhold

Motstand i eksosanlegg

Ranger emnet


KingCamel

Anbefalte innlegg

Turboer arbeider etter trykkforskjells prinsippet, altså til større forskjell det er på trykket mellom innløp og utløp på turbinen, til større effektivitet har turboen.

Så som Boxer sier, ingen eksos er best.

Dette gjelder alle motorer med turbo.

Også sugemotorer med korrekt utregnet grenrør har høyest effekt uten eksosanlegg.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KingCamel

Hvor kan jeg finne ut hvor mye motstand motoren min trenger for å yte mest med tanke på rakarör?

Moteren er en 1.9tdk

 

mvh

 

Skal du mekke deg nytt anlegg på bilen din kanskje?

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KingCamel

 

Har litt lyst til å prøve ja.. Fått litt annen lyd en dieselkaklinga :p

 

Mee too, jeg har fjernet katn, ble ikke mye forskjell der nei, men skal fjerne de 2 siste pottene også, og kjøpe en eller annen slags universal potte og hive på bakkerst....

 

Hold meg/oss oppdatert da, visst du begynner å eksprimentere litt..

 

Har du justert noe på t-trykket eller gjort noe annet med motoren?

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Golf 3 GTD Special

 

Mee too, jeg har fjernet katn, ble ikke mye forskjell der nei, men skal fjerne de 2 siste pottene også, og kjøpe en eller annen slags universal potte og hive på bakkerst....

 

Hold meg/oss oppdatert da, visst du begynner å eksprimentere litt..

 

Har du justert noe på t-trykket eller gjort noe annet med motoren?

 

mvh

 

Har ikke gjort noe sånt enda.. Det som stopper meg er at jeg må kjøpe meg en turbotrykksmåler, noe som jeg ikke har gidda å gjort enda.. Forhåpentligvis så får jeg ut fingern snart, men det er ikke sikkert heller :p

 

Husker at du hadde en tråd om at du skulle justere den opp, men fikk ikke med meg slutten på den.. Ble det så du fikk opp noe ytelse på motoren ?

 

mvh

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KingCamel

 

Har ikke gjort noe sånt enda.. Det som stopper meg er at jeg må kjøpe meg en turbotrykksmåler, noe som jeg ikke har gidda å gjort enda.. Forhåpentligvis så får jeg ut fingern snart, men det er ikke sikkert heller :p

 

Husker at du hadde en tråd om at du skulle justere den opp, men fikk ikke med meg slutten på den.. Ble det så du fikk opp noe ytelse på motoren ?

 

mvh

 

Sku ha justert ja, men har ikke kommet så langt enda, tenkte jeg sku montere IC'en først, selv om det ikke er så kritisk for en diesel motor.......

Men kan gi deg en lyd når dette evnt. er gjort.

Men ja, en kommer til å merke forandringer på motoren, i hvertfall visst en skal tro på de som jeg har snakket med...

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Golf 3 GTD Special

 

Sku ha justert ja, men har ikke kommet så langt enda, tenkte jeg sku montere IC'en først, selv om det ikke er så kritisk for en diesel motor.......

Men kan gi deg en lyd når dette evnt. er gjort.

Men ja, en kommer til å merke forandringer på motoren, i hvertfall visst en skal tro på de som jeg har snakket med...

 

mvh

 

Leste på ett eller annet VWforum at det ikke var noe problem å få en GTI-killer ut av denne motoren.. Akkurat det tar jeg med en klype salt før jeg tror på det, men morro kunne det vært :)

 

Hvor fikk du tak i IC og pris ?

 

mvh

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KingCamel

 

Leste på ett eller annet VWforum at det ikke var noe problem å få en GTI-killer ut av denne motoren.. Akkurat det tar jeg med en klype salt før jeg tror på det, men morro kunne det vært :)

 

Hvor fikk du tak i IC og pris ?

 

mvh

 

Fikk IC'en min i fra en som driver med oppretting, som hadde "kassert" den i fra en nyere diesel bil (Mondeo tror jeg) :D så jeg fikk den for 150,- :d Den passer akk, i det midterste hullet i RS-fangeren...........

 

Og de du leste om på vwforumet mener jeg var de fleste 1,6 motorer, men tror ikke 1,9 skal være noen sinke av den grunn etter justering, men å bli GTi killer tror jeg vi skal ta med en stor klype salt ja:rolleyes:

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Golf 3 GTD Special

 

Sku ha justert ja, men har ikke kommet så langt enda, tenkte jeg sku montere IC'en først, selv om det ikke er så kritisk for en diesel motor.......

mvh

 

Vil gjerne ha en forklaring på hvorfor det ikke er så nøye med I/C på diesel motoren, da jeg har den oppfatning at det er like viktig på diesel som på bensin...

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Vil gjerne ha en forklaring på hvorfor det ikke er så nøye med I/C på diesel motoren, da jeg har den oppfatning at det er like viktig på diesel som på bensin...

 

Får en Bensin bil mere luft uten å f åmere bensin vil en da svi hull i stempelene fortere, da bensinen kjøler ned stempelene. En bensiner tenner ved hjelp av en gnist.

En diesel motor vil gå kaldere visst den får mere luft, og er ikke like mye avhengig som en bensiner er, til at drivstoffet kjøler ned stempelene, da denne tenner på trykk, men får du på montert IC vil en få kaldere luft noe som resultere til at den går bedre... høyere trykk vil den da gå bedre, men får den for mye luft og for lite diesel vil det da ike hjelpe så mye...

 

Mener at TDK diesel pumpa klarer å levere nok diesel til ca 1,3 bar trykk.

 

så i prinsippet grovt sett er en Diesel motor omtrent motsatt av en bensin motor......

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Golf 3 GTD Special

 

Får en Bensin bil mere luft uten å f åmere bensin vil en da svi hull i stempelene fortere, da bensinen kjøler ned stempelene. En bensiner tenner ved hjelp av en gnist.

En diesel motor vil gå kaldere visst den får mere luft, og er ikke like mye avhengig som en bensiner er, til at drivstoffet kjøler ned stempelene, da denne tenner på trykk, men får du på montert IC vil en få kaldere luft noe som resultere til at den går bedre... høyere trykk vil den da gå bedre, men får den for mye luft og for lite diesel vil det da ike hjelpe så mye...

 

Mener at TDK diesel pumpa klarer å levere nok diesel til ca 1,3 bar trykk.

 

så i prinsippet grovt sett er en Diesel motor omtrent motsatt av en bensin motor......

 

Øøh. Var ikke helt lett å forstå sammenhengen i alt du skrev der, men slike ting som at bensin kjøler, bensinmotoren antenner blandingen med gnist, I/C kjøler lufta osv er jo barnelærdom.

Jeg regner med at grunnen til at du holder på med det du gjør er for å få mere effekt, og da er det like viktig for en diesel som en bensinmotor å få inn mest mulig oksygen i sylinderen. Poenget mitt er da at hvis du greier å få inn like mye oksygen på 0,5bar som på 1bar, så vil bilen gå bedre på 0,5bar.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår