Gå til innhold

Ang å lage toppakning..

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Originally posted by SunnyGTi2.0

Kunne noen forklart det der med pianotråd?

Hvordan og hvorfor brukes det?

 

Har hørt det nevnt flere ganger men aldri forstått helt :(

 

Man freser et (eller fler) spor i blokka rundt sylindrene, og legger pianotråd i sporet så tråden er litt under halvveis over feks. Når pakningen kommer over vil tråden vil det bli ekstra klem, og det gjør pakningen mer stabil hvis det skulle oppstå detonasjon i sylinderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødd kobber egner seg bra.

Det er ingen bestemt tykkelse som er perfekt for alle motorer. Hvor tykk pakningen skal være må nødvendigvis avhenge av ønsket kompforhold, avstand fra stempel til topplokk i ØD osv. Vil da også legge til at å senke kompen med å bruke veldig tykk pakning ikke er en spesielt bra metode. Funker selvfølgelig helt fint på prosjekt motorer med moderat ytelse, men siden du skal ha en sykt skuddsikker pakning så regner jeg med at det er ett seriøst bygge med høye effekter i sikte. Derfor bør ikke pakningen være mye tykkere enn org. (På helt hemisfæriske forbrenningsrom uten squish flater gjelder dette ikke.)

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ender opp med å bruke kobberpakning...husk å kjør den varm på tomgang første gang etter montering...la den bli kald og så etterdra toppen. Hvis ikke blåser du pakningen right away. Strammet toppakningen på GSXR-turboen til 40 Nm,og etter varmkjøring og avkjøling hadde den satt seg så mye at toppen satt med 8 ( ! ) Nm...så den MÅ etterdras. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1: Er det en tommelfinger regel på hvor mye større "borringa" i toppakningen skal være kontra borringa i blokka? Borringa mi er 4.110" (104,394mm) og alle toppakningene til AMC V8ere har borring på ca 4,25" Syntes det virker som for stor borring så jeg tenkte på å få lagd pakning i kobber jeg også.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

Turboed1: Er det en tommelfinger regel på hvor mye større "borringa" i toppakningen skal være kontra borringa i blokka? Borringa mi er 4.110" (104,394mm) og alle toppakningene til AMC V8ere har borring på ca 4,25" Syntes det virker som for stor borring så jeg tenkte på å få lagd pakning i kobber jeg også.

 

Det at toppakningene er noe større, er vel for at det ikke skal være nødvendig med flere typer pakninger etter om man har borret opp eller ikke.

Ellers kan jeg ikke forstå at det skal være noen grunn til å ha større dim på pakn i forhold til boring.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4.25" er jo 107,95mm og borringa mi er 104.394mm er vel litt drøyt dette... Grunnen til at pakninga har så stor borring er at det finnes en AMC åtter med 4.165" borring orginalt så pakninga er mao. One size fits all. Typisk amerikansk.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

Turboed1: Er det en tommelfinger regel på hvor mye større "borringa" i toppakningen skal være kontra borringa i blokka? Borringa mi er 4.110" (104,394mm) og alle toppakningene til AMC V8ere har borring på ca 4,25" Syntes det virker som for stor borring så jeg tenkte på å få lagd pakning i kobber jeg også.

 

Er nok ikke det,bortsett ifra på kobberpakninger (har jeg hørt)...er nok som du sier at "One size fits all". Sies at på kobberpakninger skal pakningen ha en ( 1 ) mm større borring enn sylinderen,men er ikke sikker på hvorfor. Har kanskje noe med deformeringa som skjer når den "setter seg" ved første varmkjøring...?? Utover det er det ingen sånne "regler" jeg har hørt om... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår