Gå til innhold

Ny, treg bil vs. gammel, rask bil vs. pris

Ranger emnet

Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke med min beste evne å fatte og forstå hvorfor en ung gutt går hen og kjøper seg en ny(ere) bil med FWD og 1,4-liters motor, istedenfor den eldre, bakhjulsdrevne turbobilen, som attpåtil koster det halve og går dobbelt så bra? Tenk at noen vil seg selv så vondt... Selv får jeg hjerneblødning av bare å *tenke* på å bruke 200K på en nyere FWD-slede, istedenfor å kjøpe en S13/AE86/325i etc. Kan noen forklare meg i hvilke tankebaner "slike folk" tenker? De kan ikke være mye opptatte av å ha det gøy mens man kjører? Er de redde for å måtte skru bittelitt? Tenner de på de grusomt lave service-utgiftene? Verditapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

pass på hva du sier. det er ikke alle som er bilmekanikere. jeg skjønner at jeg har tabba meg ut når jeg kjøpte en gammel ford med stor motor og 4wd. skulle gått for e36 316i'en el. carina e 1.6i'en. jeg har hatt et utlegg på 20000 kroner på drøye ett år, på den bilen jeg har nå. det er en grunn til at slike 'fancy' biler er så billige (og gamle ikke minst) som de er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Jeg klarer ikke med min beste evne å fatte og forstå hvorfor en ung gutt går hen og kjøper seg en ny(ere) bil med FWD og 1,4-liters motor, istedenfor den eldre, bakhjulsdrevne turbobilen, som attpåtil koster det halve og går dobbelt så bra? Tenk at noen vil seg selv så vondt... Selv får jeg hjerneblødning av bare å *tenke* på å bruke 200K på en nyere FWD-slede, istedenfor å kjøpe en S13/AE86/325i etc. Kan noen forklare meg i hvilke tankebaner "slike folk" tenker? De kan ikke være mye opptatte av å ha det gøy mens man kjører? Er de redde for å måtte skru bittelitt? Tenner de på de grusomt lave service-utgiftene? Verditapet?

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Det skal du bare være glad for, for da blir presset på RWD biler mindre =)

Du trekker det veldig langt hvertfall !

Men personligt så ville jeg heller brukt f.eks 200.000 på en bil som har god sikkerhet, ser bra ut (interiørmessigt og generelt) og har gode kjøregenskaper og går "ganske greit" (RWD, AWD el FWD) isteden for og brukt 100.000 på en bil som går så ei kula, gode å sladde med og "kjøre hardt" med, men er også 10 år eldre. Der også faktorer som generell sikkerhet i bilene kommer inn.

Jeg ville gjerne hatt en av de bilene som du nevner, men den måtte eventuelt kommet i tillegg til den jeg skal ha, noe jeg har planer om..

For det om noen ikke har samme meningen som deg så trenger det så absolutt ikke bety de er despor mindre bilentusiast en deg, ikke at du har påstått det heller da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

kjørte sierra sedan cosw som familiebil i 2.5 år jeg.. gikk helt fint.. hadde standard eksos så det ikke bråka.. null problem med den bilen.. gjelder bare å bruke bil med fornuft..

hvis du tenker på de økonomiske utgiftene iform av forsikring og andre påløpende kostnader så er vell det litt mer gunnstig med en tradisjonell familie bil.. ;) men med all respekt det er ikke alle som kommer kjørende med en sierra cosw. med unger og kone i.

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MaDDoG

hvis du tenker på de økonomiske utgiftene iform av forsikring og andre påløpende kostnader så er vell det litt mer gunnstig med en tradisjonell familie bil.. ;) men med all respekt det er ikke alle som kommer kjørende med en sierra cosw. med unger og kone i.

he he.. sant det.. men kostet ikke meg mye på de åra.. mye av årsaken er pent bruk, men hadde gr dyser osv... sånn drivstoff økonomisk var det ikke bra.:) forsikrings prisen var helt grei da jeg har 70%bonus..:)

men nå skal det bli ekte familie bil( golf 4 tdi) hvis noen kjøper audi`n da..:cool:

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange føler seg tryggere i en ny Golf framfor i en eldre Corolla superturbo med revehale og løse dørlister. :rolleyes: For min del er tenker jeg stikk motsatt av hva du skriver her. Når uhellet først er ute vil jeg heller være i en nyere bil med airbag og alt det der framfor å få et momoratt oppi nesa.

EDIT: Ja jeg er faktisk litt redd for å skru. Derfor er det fint å ha en bil hvor jeg vet nøyaktig hva som kommer til å skje når jeg vrir om nøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tommy_erwin

Mange føler seg tryggere i en ny Golf framfor i en eldre Corolla superturbo med revehale og løse dørlister. :rolleyes: For min del er tenker jeg stikk motsatt av hva du skriver her. Når uhellet først er ute vil jeg heller være i en nyere bil med airbag og alt det der framfor å få et momoratt oppi nesa.

så sant så sant.. tryggere en nyere bil.. det er udiskutabelt.. men hvis en tenker på underholdningsverdien så er ikke den alltid like høy..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider