Gå til innhold

Ny, treg bil vs. gammel, rask bil vs. pris

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne diskusjonen har jeg hatt med div kompiser. Heldighvis er jeg stort sett i fler tall, ellers hadde jeg begynt og lure.

Jeg fatter ikke hvordan man får seg til og betale så mye for så lite!

Og ha en eldre bil er ikke side stilt med daglig mekking,

dette er et argument skapt av de som ikke hvet bedre.

Unoen starter hver dag uansett hvor kaldt det er,

og det eneste jeg gjør under panseret er og fundere på hvor jeg skal ta hestene fra neste gang:D

 

Og det var noen som nevnte at han heller skulle ha kjøpt E 36 316i enn ford med litt hester???? Mulig forden var dårlig, men og kjøpe BMW med 1,6 liters motor?:roll:

Og den eneste BMWèn uten sekser som jeg hadde betalt for måtte ha vært E-30 M3, men der går grensa!

 

Neste bil skal være RWD og være drevet på Atom kraft:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser mange her og som kjører opp, tar opp lån, kjøper seg en '97 eller nyere bil, kruser stille rundt.

 

jeg har ikke tatt opp noen form for lån, og skal ikke det heller.

her er det ikke bil før jeg har mekka.

 

 

La oss heller ikke glemme at den første bilen du har er den som har størst sjangse til å gå i grøfta først!

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

ser mange her og som kjører opp, tar opp lån, kjøper seg en '97 eller nyere bil, kruser stille rundt.

 

jeg har ikke tatt opp noen form for lån, og skal ikke det heller.

her er det ikke bil før jeg har mekka.

 

 

La oss heller ikke glemme at den første bilen du har er den som har størst sjangse til å gå i grøfta først!

 

Desto større sjanse for at ting går bra i en nyere bil, som sagt dette er opp til hver enkelt og vurdere selv, men som sagt ingen her nekter for at "jo nyere jo tryggere" og "underholdningsverdien" i den form av aktiv kjøring er jo bedre med en monsterbil, men som sagt det er rett og slett opp til hver enkelt kraft VS trygghet. Eller en fin balanse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

La oss heller ikke glemme at den første bilen du har er den som har størst sjangse til å gå i grøfta først!

 

 

Nettopp. Den første bilen min var en 97-modell som jeg stupte kråke med ut på et jorde i 70 km/t, hadde belte og airbag så jeg kunne gå ut av bilen sekunder senere for å ringe etter hjelp.

 

Hadde dette skjedd i en gammel Golf 2 så er det ikke umulig at jeg hadde måttet skrive her med en pinne i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer litt på at jeg kjøpte en såpass gammel bil som min da jeg er litt perfeksjonist. Klarer ikke å ha rust på bilen. Er forsåvidt bare teknisk da, jeg driter i om lakken ser jævlig ut så lenge den beskytter for rusta.

 

Bilen har kostet meg mye slit og svette, men det nærmer seg nå. Men jeg må si jeg skjønner hvorfor folk kjøper seg nye biler uten rust, og som er i tipp topp stand uten at man må legge 100-talls timer i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Fridjow

Denne diskusjonen har jeg hatt med div kompiser. Heldighvis er jeg stort sett i fler tall, ellers hadde jeg begynt og lure.

Jeg fatter ikke hvordan man får seg til og betale så mye for så lite!

Og ha en eldre bil er ikke side stilt med daglig mekking,

dette er et argument skapt av de som ikke hvet bedre.

Unoen starter hver dag uansett hvor kaldt det er,

og det eneste jeg gjør under panseret er og fundere på hvor jeg skal ta hestene fra neste gang:D

 

Og det var noen som nevnte at han heller skulle ha kjøpt E 36 316i enn ford med litt hester???? Mulig forden var dårlig, men og kjøpe BMW med 1,6 liters motor?:roll:

Og den eneste BMWèn uten sekser som jeg hadde betalt for måtte ha vært E-30 M3, men der går grensa!

 

Neste bil skal være RWD og være drevet på Atom kraft:D

 

Hehe. Hører deg. Tenkte slik jeg og da jeg kjøpte rakkeren. Den er faktisk 'as we speak' ute tilsalgs nå... Kom med bud folkens. Den skal bort! 29000 tenkte jeg meg, forutsatt hurtig avgjørelse. PM meg...

 

Tilbake til topic'en; jeg mente ikke hvilken som helst e36, men en som starter og går uansett. Samme om det er 318i el. 316i... Helst kunne jeg tenkt meg en Toyota, L0L...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det siste året har jeg hatt 7 biler, og kun èn av dem har gått uten problemer, og den hadde ikke skilt :D

Men så liker jeg å mekke litt da.. begynner å bli litt lei av å ikke ha biler som går til enhver tid, men jeg gir ikke opp hobbyen for det.. mulig at jeg seinere engang jeg har bedre råd kjøper meg en mer stabil og driftsikker bil, men da må jeg ha noe å stuke med ved siden av.. er man frelst, så er man frelst ;)

 

Noen ganger blir jeg seff dritlei, og bilen står en mnd i garajsen uten å bli rørt, og da skjønner jeg godt at noen velger å ha en bil de ikke behøver å uroe seg over om starter eller ikke.

Har man en nyere bil, er det som regel ikke så mange uforutsette utgifter, og det kan være billigere å sitte med det, enn en gammel turbobil, for tro meg... det kan koste en hel del ;)

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn:

 

En bil fra 1992 til 200.000

 

Kontra en bil fra 2000 til 200.000

 

....man får ikke ta opp lån med pant i bil hvis den er eldre enn 12 år gammel.. er vel årsaken til at eldre dyre biler er vanskelig å omsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg valgt det beste fra to verdener :)

 

-en gammel, billig bil jeg slipper å binde opp masse kapital i som går relativt bra og som er meget underholdende å kjøre.

 

-selv om kjerra er 17 år og i daglig bruk har jeg opplevd problemer såpass sjelden at jeg stoler 100% på at den starter og oppfører seg som den skal. Ikkeno' mekking her utenom vanlige servicer. (eneste problem var at jeg klarte å rive av bremserørene i vinter).

 

Det eneste problemet med bilen er den passive sikkerheten (aktiv sikkerhet synes jeg virker tilfredsstillende). Dette forsøker jeg å kompensere for ved å alltid følge servicer etc og alltid kjøpe de beste dekkene jeg kan få. I tillegg bruker jeg litt tid og penger på førerkurs på bane som jeg håper og tror hjelper meg de gangene ting blir litt kritisk ute i trafikken.

 

Har kjørt i 7 år/90.000 km uten å ha fått en ripe i bilen. Hadde bilen vært litt sikrere hadde dette vært det beste sett med hjul jeg kunne få.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt nok egenkapital hadde jeg kjøpt som hadde størst underholdnings faktor, trygghet? Jeg lever kun en gang, og det er ikke såååååå mye tryggere i en golf fra 2000 enn en cossie fra 80 90 tallet.

 

 

Sjansen er jo klart størst at du overlever i en ny bil, men jeg må innrømme at jeg er ganske bil entusiast, og det er jo biler med råe specs som gjelder, og MC så klart!

Og da risikerer jeg jo livet fra enkeltes ståsted ganske ofte

når man prøver ut dette på veier og/eller bane.

og da argumentere for en trygg bil blir jo som og spise økologisk mat for helsas skyld og deretter ta en røyk etter maten!;)

Kjipt og våkne 40 år gammel og angre på det jeg ikke har gjort!

 

for det sjefeste jeg vet er og ta ut sykkelen på gamle mosse vei en sen sommer kveld...

Og det blir ikke det samme i en 2000 golf 1,6 med 19 airbager

med den salige visshet om at nå sitter jeg jammen trygt!

Heia "tunnel synet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Fridjow

Hadde jeg hatt nok egenkapital hadde jeg kjøpt som hadde størst underholdnings faktor, trygghet? Jeg lever kun en gang, og det er ikke såååååå mye tryggere i en golf fra 2000 enn en cossie fra 80 90 tallet.

 

 

Sjansen er jo klart størst at du overlever i en ny bil, men jeg må innrømme at jeg er ganske bil entusiast, og det er jo biler med råe specs som gjelder, og MC så klart!

Og da risikerer jeg jo livet fra enkeltes ståsted ganske ofte

når man prøver ut dette på veier og/eller bane.

og da argumentere for en trygg bil blir jo som og spise økologisk mat for helsas skyld og deretter ta en røyk etter maten!;)

Kjipt og våkne 40 år gammel og angre på det jeg ikke har gjort!

 

for det sjefeste jeg vet er og ta ut sykkelen på gamle mosse vei en sen sommer kveld...

Og det blir ikke det samme i en 2000 golf 1,6 med 19 airbager

med den salige visshet om at nå sitter jeg jammen trygt!

Heia "tunnel synet"

 

er i aller høyeste grad med på tankegangen din :) .. men kan ikke si jeg føler meg helt uenig med de som velger sikkerhet heller..

 

Man bør sikkert kjøpe trygt, og drite i motorprestasjoner..

Men hvem gjør ikke en gang noe man ikke bør gjøre?

 

Det er og forblir en evig diskusjon, hovedsaklig mellom to parter, de som liker fart og spenning og driter i sikkerhet, og de som setter sikkerhet fremfor fart og spenning. (Joda man kan kjøre fort med en Golf 1.6 også)

 

Jeg liker fart og spenning.. ingen av mine biler er så utrolig sikre, men det betyr ikke at jeg kjører som en idiot for det..

Jeg liker å vite at jeg har krefter nok, dersom jeg kommer opp i en situasjon som krever det.. f.eks ved en forbikjøring.

 

Det er iallefall tryggere å kjøre i 200km/t med en bil som er bygget for fart, enn å prøve å presse en original-bil det den er god for. Det tar for det første lang tid å komme opp i fart, og for det andre lang tid å komme ned igjen (Originale bremser er ikke alltid best..)

 

Regner med det er flere en meg som liker Flåklypa.. beste delen av filmen er jo når Reodor trår pedalen gjennom gulvet ;)

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ser det så må man ha to biler, man kan ikke få både i pose å sekk.

Så jeg vil ha gammel bil (les escort mk1) som morro bil, så får jeg finne meg noe annet litt nyere til daglig bruksbil.

Når det gjelder sikkerhet osv så skal jeg begynne å tenke på det når jeg nærmer meg 30, det viktigste er å kjøre ansvarsfult når andre sitter på.

Man kan ikke gå gjennom livet og være bil interresert uten noengang å ha vært farlig nær grensene¨

 

Og grunnen til at jeg bygger meg escort er pga den er gammel, dermed blir forsikringen billigere, delene er billigere, bilen er veeeldig lett å skru på, du får den sånn du vil, den er lett, osv osv osv, prøv å si dette om en e-46.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg folk som bekymrer seg om en bils sikkerhet er typen til å havne i en kollisjon/dra av veien ---> underbevvist tenker de "jaja, jeg overlever sikkert et kræsj - bilen er jo sikker!", og har dermed mindre krav til sin egen kjøreevne. Selv kjører jeg en gammel slede som beskytter meg i en kollisjon like bra som en hermetikkboks beskytter et ukokt egg. Jeg er 100% klar over at *om* jeg kræsjer dauer jeg mest sannsynlig, og har derfor svært store krav til min egen evne til å kontrollere bilen i en hver situasjon.

 

Litt mere ontopic; er det bare for driftsikkerhetens, kollisjonssikkerhetens skyld og muligheten til å ha pant i bilen at folk kjører Torild-Skogholm-biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det jammen mange dårlige poeng....:rolleyes:

 

hvorfor kan dere ikke bare akseptere at folk har forskjellige behov og vurderingsgrunnlag?

 

jeg ville valgt en nyere bil framfor en gammel om jeg gadd å betale på et lån. når man tenker bilsikkerhet kan man ikke bare vurdere seg selv som sjåfør, det trengs som regel 2 biler og 2 sjåfører for å kollidere (med mindre man kjører ut da)

men jeg har også full forståelse for de som vil ha en bil som går litt bedre, kanskje på bekostning av utseende og sikkerhet, for det er uten tvil morro med en bil som går :D

 

denne diskusjonen er like dum som sleeper Vs. styling diskusjoner...

-endorfun- www.smartforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår