Gå til innhold

Trenger jeg større dynamo?

Ranger emnet

MnaitS

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal begynne og sette opp bilstereo nå, og i bilen står det original dynamo på 70 A.

Da lurer jeg på hvor mye forsterkerkraft jeg kan ha i bilen før denne begynner å slite..

Det jeg har tenkt på er å ha en monoblokk på 1200W og en 2 x 220W.

Blir det da så enkelt som 1640W / 12V = 136,6A + bilens strømtrekk... men forsterkerne trekker vell ikke maks hele tiden?

Så regner med jeg må oppgradere, men hvor mye forsterkereffekt kan jeg ha på en dynamo på 210 A?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel regel er.

Legg sammen størrelsen på alle sikringene som er på forsterkerene dine ( dette er teoretisk maks trekk i fra bilens batteri og dynamo )

Gang dette med 1.5 og du har en bra pekepinne på hva du trenger om du skal spille høyt veldig lenge.

OG glem ikke at du må ha skikkelig jording til alt som har med strøm og gjøre, bytt gjerne, eller legg opp en ekstra jording til motor\dynamo mot chassie, da dette ofte er en slags "flaskehals".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel regel er.

Legg sammen størrelsen på alle sikringene som er på forsterkerene dine ( dette er teoretisk maks trekk i fra bilens batteri og dynamo )

Gang dette med 1.5 og du har en bra pekepinne på hva du trenger om du skal spille høyt veldig lenge.

OG glem ikke at du må ha skikkelig jording til alt som har med strøm og gjøre, bytt gjerne, eller legg opp en ekstra jording til motor\dynamo mot chassie, da dette ofte er en slags "flaskehals".

Ser ut som at du har litt peiling :)

Jeg har akkurat kjøpt meg en forsterker med 3x 40A sikringer.

Vil det da si at jeg bør ha en dynamo som klarer (40 * 3 * 1.5 = 180) 180A ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men en ting som mange bommer på, ikke legg 2 jordinger fra batt til karros... funker kleint....bytt kabler fra dynamo til batt, få et ekstra batt bak, og sørg for SKIKKELIGE jordinger til batt bak og til forsterkeren!! bolten til beltelåsfeste under baksetet er den beste anbefalte plassen!=)

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider