Gå til innhold

Oljetrykkslampe som lyser/piper (delvis løst)

Ranger emnet

KooPa TropA

Anbefalte innlegg

Jeg har nå omgått problemet ved å koble en kabel mellom kabelen til den hvite føleren og til jord.

Jeg har søkt gjennom forumet og funnet en del tråder som omhandler dette, men ingen med løsning.

Jeg har akkurat kjøpt en 1994 Golf III STV 1.8 GL.

"Med på kjøpet" lyser og piper oljetrykkslampa.

Jeg har byttet begge oljetrykksbryterene.

Lampa lyser/piper kun når motoren er varm (80°c) og mellom 2.000 og 2.800 RPM på turtelleren. Øker jeg turtall, forsvinner den, samme gjør den som regel hvis jeg slipper gassen (men ikke alltid).

Oljen ble byttet i juli av forrige eier, så det er Castrol GTX Magnatec 5w40 olje på den.

Jeg mener å huske jeg brukte 15w50 på gamle 2'er golfen min. Kan det være nok å skifte olje?

Ellers er vel siste mulighet å bytte oljepumpe? Er det noen som har ca pris på denne? Må vel kjøpes originalt?

Endret av KooPa TropA
delvis løst

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en billig oljetrykksmåler på f.eks biltema, koble den til og les av trykket under kjøring. Du må selvfølgelig også finne ut hva trykket skal ligge på normalt.

Er trykket ok, er det nok instrumentpanelet ditt som er kaputt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert også svippe innom ett bilverksted å få de til å kjøre en diagnose også.. en vurdering bør ikke koste noen ting.. hvertfall ikke mye! Har man vært innom før så er jo det bare litt god service fra verkstedet.. skadet ikke å spørre hvertfall.

Da vet man fort om dette er noe man fint tar selv uten for store kostnader. Blir jo en del om man skal forsøke alt som eventuellt kan være feil. Noen ganger er man heldig og andre ganger ikke... snakker av erfaring. hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, greit med diagnose på enkelte ting. Men på en så gammel bil er det ikke mye de får lest ut på diagnose, det begrenses stort sett til tenning/innsprøytning/airbag/abs. Oljetrykket må nok leses av manuelt...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da har jeg hatt oppe bunnpanne og sjekket silen til oljepumpe. Den var helt fin, men tørket av den og blåste den ren med trykkluft alikevel når jeg først hadde den oppe.

Det hjalp ingen ting. Fikk et tips at det kan være oljefilterhuset som er tett i noen kanaler, noen som har vært borti dette?

Har også kjøpt oljetrykksmåler på biltema, men ser ikke ut til at giveren passer rett på uten overgang. Noen som vet gjengestørrelsen?

EDIT: Hvor sitter den piperen til varsellampa, er det mulig å ta den ut?

Endret av KooPa TropA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har skiftet olje og filter, glemte oljerens, får ta det neste gang.

For nå har jeg delvis løst problemet ved å lage en kabel som går fra kabelen til den hvite føleren og til jord. Så får vi se neste gang jeg skifter olje om det hjelper med oljerens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også kjøpt oljetrykksmåler på biltema, men ser ikke ut til at giveren passer rett på uten overgang. Noen som vet gjengestørrelsen?

Oljetrykksgiveren har sikkert 1/8-27 NPT gjenger og original giver har M10x1 gjenger. De selger overgang på Bilxtra og Biltema ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Brian93

Var den jeg trodde ja, men turte ikke lodde den av før jeg var sikker.

@Quattro73

Takk. Tenkte ikke på BilXtra. Biltema har ikke riktig overgang, de har bare M12 og M14 etter hva jeg kunne finne.

Da blir det tur til BilXtra i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet olje og filter, glemte oljerens, får ta det neste gang.

For nå har jeg delvis løst problemet ved å lage en kabel som går fra kabelen til den hvite føleren og til jord. Så får vi se neste gang jeg skifter olje om det hjelper med oljerens.

Kan du forklare dette nærmere? hvor sitter den "hvite" føleren?

og va mener du med delvis? ble pipingen borte? Min mor har akkurat samme problem med sin golf,og har målt oljetrykk og hatt innvendig motorrens på den,og alt er i orden med motor. Men like forbannet piper å blinker denne dritten konstant..

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge følerne (hvit og blå) sitter på oljefilterhuset. På eldre motorer sitter den ene i toppen (på motsatt side av registerreim).

Pipingen ble borte ja.

Jeg skal få montert oljetrykksmåler i morgen hvis været tillater det (har blåst rimelig bra i dag), så får jeg sett om det er noe problem med oljetrykket.

Kan se om jeg husker å ta noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider