Gå til innhold

El vindu sitter fast!

Ranger emnet

brann370

Anbefalte innlegg

Hei.

Vil bare starte med å si at jeg er helt ny her, så beklager om jeg har postet i feil underforum?!

Har et problem med fører-el.vinduet på min audi a3 2001.

Har lest endel rundt på nettet og har fått intrykk av at loddingene på releet til vinduene pleier å gå duken, men etter hva som er blitt forklart rundt dette, tviler jeg på at det er noe med mitt relee, da alle andre vinduer funker tip topp!

Som sagt alle andre vinduer fungerer, er bare det på fører siden som ikke vil ned.

Dette skjedde for noen uker siden også, da ble jeg tipset av en på jobben at vindus listene på disse bilene kunne tørke etter regnvær og dermed "klistre" seg til vinduet så det ikke går ned.

Jeg står i varm garasje på jobben og det regnet den dagen, så jeg tok med en flaske vann og helte det på vinduslisten (på utsiden selvsagt) og vips fungerte vinduet igjen.

Men denne uken skjedde det samme igjen (etter regnvær og en arbeidsdag i garasje) Jeg har prøvd å gjøre det samme som forrige gang, prøvd å ha på litt silikon spray på den utvendige listen, men vinduet rikker seg ikke!

NB: bilen står i varm garasje hjemme også.

Jeg er relativt grønn på bil, men tror ikke det er noe galt med "motoren" til vinduet, da lysene i døren blir litt svakere når man trykker på bryteren. (som når lyset hjemme blir litt svakere i det sekundet du skrur på en svær forsterker, TV eller annet som trekker mye strøm)

Er det noen som vet hva jeg bør gjøre, har ikke økonomisk mulighet til å levere den hos møller, mistenker også at det er noe jeg kan løse selv, tror jeg bare trenger noen ledetråder!

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg meldte meg inn her i dag, så jeg er også ny her:). Har akkuratt det samme problemet på min audi (har en audi a3 2000 mod).

Jeg fikk plutselig ikke vinduet foran ned, på venstre side. Det skjedde for 3 dager siden. Har prøvd å lukke det opp siden, men det rikker seg ikke. Har også varm garasje, men har hatt bilen ute i nesten hele forrige uke, kanskje det har noe med kulda å gjøre?

Kan kjenne meg litt igjen i det du sier med at listene kan bli tørre. Hadde bilen min stående ute i sterk sol i sommer. Da jeg skulle sette meg i bilen og åpne vinduet, pep det, akkuratt som at det var kjempe tørt. Itilegg gikk det opp og ned uten at jeg gjorde noe:S Så fikk jeg det til slutt igjen. Opplevde det samme her om dagen, da skulle jeg åpne vinduet, da gikk det opp og ned uten at jeg gjorde noe, og tilslutt gikk det igjen. Men nå får jeg det ikke opp i det hele tatt. Er kun det ene vinduet på venstre side foran. Alle andre virker..

Håper noen har peiling på dette. Og hva det kan være/koste og evnt reparere på verksted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre det ikke bare er jeg som har problemer med dette!

det kan jo hende det er en slitedel som er gått, er jo fører vinduet som blir mest brukt.

Min teori når det kommer til listene er: når det regner ute, og du lukker opp vinduet for å f.eks åpne garasje (kortleser) snakke til noen etc, så blir listen våt på insiden (den utvendige). Dette blir litt som teip i regn, meget klissete og litt lim aktig, og når dette tørker i garasje er helvete løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er høyst sannsynlig slitt vindusheis, det er VELDIG vanlig på Audi og VW. Det er noe wiregreier med skjøre plastdeler, dette går istykker etter noen år. Førervinduet ryker først, da det er det som er mest i bruk naturlig nok.

Hele mekanismen må byttes, aner ikke hva det koster.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Audi er det kun vinduet til høyre i forsetet som er vrient. Ellers har jeg kun hatt problem med førervinduet på venstre side en gang i sommer som jeg nevnte over. Da det var veldig varmt ute og bilen hadde stått i solen i mange timer, da var bilen skitten og tørr, virka som det var så tørt at motoren i vinduet kjempet for å få det ned, i tilegg klikket elektronikken og vinduet gikk opp og ned før jeg fikk det igjen, og det pep fordi det var så tørt. Da dro jeg og vasket bilen, da gikk vinduet opp uten problemer og ingen pipelyd:P Så det må være noe med listene, helt klart. Får prøve å vaske ruta i morgen. Bare litt rart at denne gangen fungerer vinduet på førersiden helt perfekt, dette åpner jeg hver dag inn og ut av garasjen. Det er sjelden man lukker opp vinduet på høyre side, er kun hvis noen sitter på som regel. Så er litt rart at ikke vinduet på venstre side er det som har hengt seg opp denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om du har kjøpt bilen ny, eller om noen har hatt den før deg. Men svært ofte er disse vindusheisene byttet en eller flere ganger på biler som er noen år gamle. En kollega har byttet alle 4 vindusheisene på sin '02 audi a6, de har gått fløyten en og en i løpet av det siste året.

Når vindusheisen begynner å bli slitt, løftes ofte vinduet litt skjevt opp slik at glasset gnisser veldig inntil lista. Da går vinduet tregere og tregere helt til motoren brenner opp eller mekanismen ryker. Listene lager ikke problemer så lenge heisemekanismen er i orden. Smøring av lista kan funke som en høyst midlertidig løsning, men det varer bare til smøringa er slitt bort.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider