Gå til innhold

trenger fort hjelp til kobling av xtralys

Ranger emnet

oz_Racing

Anbefalte innlegg

skal koble xtra lys,altså 1000 metere foran å¨bilen min,kobling går greit men har noen spm under som jeg trenger svar på fort da jeg skal sette dette på i morgen :)

spm-1 skal jeg bruke 2 rele på 2 stk xtra lys eller bare ett,pærene er 55w 12V,noen sier att 1 relle holder? dette er 12V 30 amper relle.

Spm-2 vis jeg skal bruke 2 stk reller må jeg da bruke 2 sikkringer,altås en sikkringholder pr relle? eller holder det og dytte begge røde pluss ledningene inn i en sikkringholder og eventuel gå opp på amper sikkring?

02 Toyota hiace kort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x55w= 110W. Ved 12 V blir strømtrekket 110W/12V=9,1667 A, så det holder lenge med ett rele. Ved 14,4V (ladespenning) blir strømtrekket enda lavere.

Sikring er for å beskytte ledningene og releet, så det holder med 10 eller 15A sikring. Greit å ha litt å gå på, så det gjør ikke noe med større sikring, alt opp til 30A er helt ok. Bruk minimum 2,5 kv.mm ledning til fra batteri til rele og fra rele til lykter. Og samme med jording til lykter.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett siste spm.jeg har den tredje tusen meter også men den lyser veldig svakt,så trode jeg kanskje att det var dårlig jording i lykta,så jeg tok ut pæra fra lykta og koblet direkte på strøm og jord men pæra lyste dårlig da også,men jeg la merke til att rundt pære og holderen til pære på lykta var sotete,altså svart,litt brent kanskje,men kan det være lykta og noe med ledningene inni der som har gjort pæra slik eller bare kjøpe ny pære og koble til den tredje lykta uten fare kortslutning?

02 Toyota hiace kort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge pæra har god kontakt og sitter godt fast, så kjør på.

da kjøper jeg ny h3 eller h1 pære og setter inn og setter alle 3 på bilen :D men da kjører jeg 1 relle ¨på 2stk 1000 metre og siste relle på den siste lykta :) da skal jeg nok være klar sikt :) og klar for mørke og veier ;)

02 Toyota hiace kort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge tverrsnittet på ledningen er stort nok, så går det helt fint. Bruk 4 kvadrat ledning, så er du sikker. Releet tåler jo 30 ampere, så det går bra. Du kan selvfølgelig bruke to releer hvis du heller vil det, da bare parallellkobler du releene. Holder med en sikringsholder og en ledning fra pluss på batteri, så forgreiner du ut til neste rele.

Hvis du har planer om å bruke 100W pærer etterhvert, bør du ha to releer. Det er ikke lovlig med 100w, men det er få som bryr seg så lenge det er fjernlys.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 stykk på 1 relè holder fint, bare bruk skikkelige kabelsko og dimensjoner kabler bra så er det ingenting å lure på, 2,5mm2 eller 4mm2 fra batteri til relè, og 1,5 mm2 eller2.5mm2 til hver lykt, bruk gode jordingspunkter.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider