Gå til innhold

Spm. ang for liten rulleomkrets, hvorfor er det ulovlig?

Ranger emnet

Terjeth

Anbefalte innlegg

Har funnet rimelige dekk i den dimensjonen jeg vil ha, og vil gjerne vite om noen har positive eller negative erfaringer med disse dekkene. Evt. om noen har link til andre gode dekk som er å få i 165/55 R13.

Mvh. Terje

Se siste innlegg for spm ang rulleomkrets.

Endret av Terjeth

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjørt med nankang dekk som somemerdekk i 2 år uten noen problemer. synes det er bra dekk jeg. men nankang om vinteren er ikke det beste. da holder jeg meg til hakka 7 ;)

nankang funker bra som sommerdekk :D

mamma pendler 12 mil hver dag til jobb. og hun har kjørt på nankang i ca 6-7 år nå uten problemer eller noen slags ulemper.

så jeg vil si løp og kjøp

interdekk.no har også nankangdekk. men akkurat nå som det er vintersesong har de dårlig utvalg med sommerdekk. så vent til våren med sommerdekk, da har de bedre utvalg.

men er det vinterdek du skal ha så gå for conti eller hakka 5 eller 7

har handlet hos interdekk i noen år nå og er storfornøyd.

Chevrolet Malibu Classic Wagon 1979 V8 410 bhp 383 STROKER

VW caddy 1.9 TDI 2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sommerdekk jeg skal ha ja. Har selv hatt Nankang NS2 på de forrige felgene mine, men fant ikke de i riktig dim, kun XR611. Vil tro det er like god kvalitet på disse, skal kun brukes til normal kjøring likevel, så jeg går nok for disse.

Takk for svar:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1987 VW Golf CL 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål til, har googla, men fant ikke noe fornuftig.

Hvorfor er det ulovlig å ha mindre rulleomkrets? Vet at det blir feil i forhold til speedo og hva som er levert fra fabrikk og alt det der, men er det andre grunner til at det er ulovlig? Har vanskelig for å se for meg at det blir direkte farlig.

Noen som har noe brukbart å komme med?

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1987 VW Golf CL 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart. Tenkte at jeg må vel bytte til 5-trinns kasse så jeg slipper å tyne bilen opp i åtti. Er det mulig å justere speedometeret på noe slags vis? Det viser allerede 12-15% for mye, med originale hjul.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1987 VW Golf CL 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JVHCOSSIE:

Det er ikke krav til kilometerteller i norge.

Det er ikke lov til å endre rullediameteren nevneverdig ettersom det endrer bilens karakter, høyde, og ikke minst at en del hjulvinkler blir feil.(vinklene forblir de samme, men de blir feil i forhold til ny geometri med mindre hjul).

Monter hvilke hjul du vil, men regn med at dun kan risiker å måtte vise bilen emd korrekte hjul.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider