Gå til innhold

Spørsmål om høydejusterbare støtdempere

Ranger emnet


whoossh

Anbefalte innlegg

Grandisjohn: Korleis kan du påstå at en bil blir dårligare og kjøyre med 50mm senk? Har du prøvd? Hadde 40mm senk til min bil og den blei mykje bedre og kjøyre. er en grunn til at man får TUV papirer..

 

Er bare å ta en titt under bilen det. Hvordan ser f.eks vinkelen på styrestagene ut?? Helt utrolig hvor naive mange er når det kommer til senking! Åsså hater man så klart "biltrangsynet" fordi det slås ned på idiotiet.

 

Ja, jeg har prøvd. Har så klart vært i den alderen da ingenting var tøffere enn en skamsenket bil. Ikke at kjøreegenskapene ble så mye å skryte av med 40 mm senkefjærer på noen bil (senket i praksis 50 mm på ett par tidligere biler, JIPPI), men den gangen spilte det mindre rolle. Man så jo ingen logikk i slike ting alikevel. Og fjærene var TUV godkjente må vite, men likefullt rein søppel.

Har nå 30 mm senkefjærer bestilt på mål på hobbybilen, i kombinasjon med seriøse dempere med justerbar hardhet (AVO). Og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har vært så fornøyd med et fjære/demper-oppsett noen gang. Bilen kan justeres til pinnestiv hvis nødvendig, og har "riktig" høyde slik styrestagene peker vannrett ut, og alle hjulvinkler forholdsvis greit kunne justeres til riktig geometri.

 

De fleste bilmerker original-senker som kjent en bilmodell med høyere effekt enn standard utgavene, f.eks Ford Focus RS. De har kort og godt fantastiske kjøreegenskaper, og er typisk fabrikk-senket 25 mm med stivere fjærer og hardere dempere. Hvorfor ikke mer? Hovedsaklig på grunn av geometrien på hjulopphenget. Ingen med god greie på virkelig gode kjøreegenskaper gambler med helt avgjørende faktorer. Og slik virker en senking på 50 mm mot sin hensikt hvis formålet er forbedrede egenskaper.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen biler, uansett brukområde, som er stivere og lavere enn de må være.. Og mest sansynelig sitter den komponenten med mest feil i seg bak rattet..

 

 

hva endrer man på og i hvilken rekke følge:

sjafør

dekk

hjulstilling

dempere

fjærer

krengnings stag

foringer

chassi forsterkinger

 

 

I den rekkefølgen.. Serru, fjærer står laaangt ned på lista og det står ikke noe om senk.. Jeg tør faktisk påstå at for den jevne bilintreserte sjafør så er fjærer det siste på lista.. Mange med nyere biler hadde antageligvis fått seg en liten aha opplevelse med BRA dekk og noe annet enn orginale hjulvinkler med tanke på hvordan bilen oppfører seg etter veien.. eller rett og slett bare lekt seg med dekktrykk..

 

her er det noe hjerne føde

http://www.performanceforums.com/forums/showthread.php?t=67203917

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig god lesning!

 

Forøvrig, om noen er villige til å sponse foreslår jeg følgende; jeg kjører en original Mercedes 123 på lettere hjul og gate-slicks, mens Merce 123 kjører en tilsvarende bil på de dekkene han pleier å ha på bilen sin, og med skamklipte fjærer han skryter sånn av.. Vi kjører noen runder rundt Vålerbanen eller Rudskogen og ser hvem som klokker de beste tidene og hvilken bil som oppfører seg best :)

Kunne blitt interessante utfall for alle :) hehe

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ha en ting klart for dere når det gjelder bilen min,jeg har ikke tenkt til og kjøre gatebil xtreme,24 timers løp,trackdays,nürburgring eller noe i den nærhet..

Problemet mitt er at bilen er 3 cm lavere i rompa en den er foran,og det problemet vil jeg gjærne løse..

Ikke kjører jeg idiot på veien osv..

 

Det eneste spørsmålet jeg hadde det var om det gikk ann og fjærne de hjelpefjørene for og få bilen litt lenger ned foran..

Driver og sjekker opp nå,så om ikke så lenge så har jeg vel greid og få tak i kortere fjører...

Cosworthpower!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint an å fjerne de hjelpefjærene.. :)

Husk at samtidig som du risikerer å miste forspennet i hovedfjærene ved å fjerne hjelpefjærene, vil en coiloverfjær alltid sprette på plass ettersom den er flat i endene, i motsetning til en vanlig fjær eller senkefjær som er kappa, og må treffe sporet den skal i hvis den mister forspennet :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vi konluderer med at fjærer er en unødvendig ting å ha på en bil.. Og støtdempere er i hvertfall noe drit! De sørger jo ikke for annet enn at dekket har kontakt med veien.. Slike bagateller trenger jo ikke en god sjåfør å tenke på...

Veldig morsomt! Særlig når bilkjommien med harrystuket blir litt presset, og ikke klarer å holde seg i skinnet.. Så klart en stygg ting å gjøre mot en naiv tullebukk som ikke burde ha førerkort!

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår