SazanD Skrevet November 2, 2010 Rapporter Share Skrevet November 2, 2010 Dette er min første post på dette forumet, så jeg beklager på forhånd hvis jeg har gjort noe feil. Jeg har en Opel rekord C 1969 1900L som jeg vil bytte motor på. Den lekker en del olje og har gått 260-360k så denne motoren er veldig sliten og har så lite kompresjon at jeg klarer snu motoren ved å dra i radiator vifta. Jeg har funnet en splitter ny 2.4l CIH motor som koster 18k. Denne skal vel ha noe rundt 150 hester som er 60 enn det bilen hadde når den var ny. Nå har bilen sikkert bare 50 hester eller no. Merkelig nok, så klarte jeg å knekke diffen med den slitne motoren som sitter i nå, og den diffen som jeg bytta til er helt identisk den forrige. Denne vil jeg helst bytte ut slik at jeg slipper å bekymre meg om at den skal knekke igjen. Jeg vil også bytte girkassa. Den som sitter nå er original og jeg tror det skal være en Getrag 232 4trins kasse. Når det gjelder clutch, så aner jeg ikke hva som sitter i, men når jeg først skal ha inn ny kasse så er det vel greit med ny clutch og. Jeg har heller ikke peil på hva slags forgassere som passer til denne motoren, men det håper jeg at dere vet noe om. Jeg setter stor pris på om noen som har drevet mye med opel og som har vært borti dette har noen meninger eller anbefalinger om hva som passer til denne bilen uten å måtte sveis og gjøre masse unødvendig arbeid hvis det finnes girkasser og differ der ute som er en enkel byttejobb. Og den største utfordringen blir å få den godkjent :S jeg må sikkert bytte bremser osv, men skal prøve å lure den gjennom godkjenning først. Sluttproduktet jeg er ute etter er ikke en bil jeg kan råne med, men en klassikker jeg kan kruse rundt i uten å måtte kjøre gasse i bånn hver gang det kommer en bratt bakke. Jeg skal spare frem til sommeren før jeg setter i gang prosjektet og håper på å spare minst 60k slik at jeg slipper å sitte med en halvferdig bil uten å få noe glede ut av de pengene som blir brukt. For å oppsummere litt: Motor koster 18k enkelt og greit. Girkasse, aner ikke pris eller hva slags modell som tåler 150+ Hk. Vil helst ha en som har 5 gir i stedet for 4 gir uten å måtte gjøre store modifikasjoner til bilens interiør. Clutch, følger det med kassa så er det greit, hvis ikke, hva gjør jeg da? DIFF, Veldig grønn på dette området. Forgassere, åpen for forslag sikkert noen webere der ute som passer. Prøve å holde det hele under 60K Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AR racing Skrevet November 16, 2010 Rapporter Share Skrevet November 16, 2010 det du gjør er å bruke forgasser fra den orginale motoren.. mener den passer på.. berre ta heila innsuge, girkasse tar du fra ein omega a.. så får du 5trinns kasse.. bytt ut ventildekselet med det orginale til bilen så er det INGEN som ser att du har i ein 2.4 :P Siter Opel kadett b Fastback 1968 prosjekt, corrado g60, kadett c 75, escort mk1++ OPEL 4EVER!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad_Maxx Skrevet November 16, 2010 Rapporter Share Skrevet November 16, 2010 (endret) Vil gjerne vite hva som er gjort med den 2.4 motorn for at den skal være verdt 18000 :) 150 hester drar du fort utav en 2.4 ser du.... Og jeg tror jeg ga 2000kr for min originale 2.4, med 5 trinnskasse. Men hvis motorn er fullstendig overhalt, så kan det godt hende at 18k ikke er så verst pris, spes. ikke hvis den er trimma. 2.4 har 124 hester originalt, så den får du godkjent uten å bytte noe på en Rekord C, mener jeg på. Grensen er 125 hest på originale bremser, hehe :D Det man må huske på et at maks dreiemoment som godkjennes på Rekord C understell, er 200nm, skal du ha mer, så må du ha Commodore A understell, da godkjennes 300nm :) Rimelig girkasse til en ca 150 hesters 2.4 er Getrag 240, som kom i manta GSI og Rekord E 2.2i :) Skal være mulig å få tak i til ca tusenlappen. Men da må mellomaksling modifiseres, vet ikke om mellomaksling til Rek. C automat er rett lengde. Vet at Ascona A automat mellomaksling brukes ved ombygging til getrag 240 i Ascona A, kan jo hende det er samme opplegget på Rekord C (har forsåvidt en Rekord C coupe ute på tunet med 2.2i og Getrag 240, skal se om jeg orker å krype under den og titte på mellomaksling) Endret November 16, 2010 av Mad_Maxx Siter Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow. James Dean Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SazanD Skrevet November 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2010 Takk for nyttige tips så langt. Motoren skal være helt splitter ny og urørt på 147 hester med Bosh innsprøytning, men aner ikke hvordan dette blir med forgasser. Jeg tenkte faktisk å bytte ventildekselet slik som AR racing sier også smøre motoren med masse fett og dritt for å få den til å se litt slitt ut før godkjenning. Når det gjelder mellomaksling, så går det vel ann å sveise den til? Getrag 240 får jeg jakte på, men vil helst erstatte min solex forgasser med noe som faktisk funker som det skal. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad_Maxx Skrevet November 16, 2010 Rapporter Share Skrevet November 16, 2010 Takk for nyttige tips så langt.Motoren skal være helt splitter ny og urørt på 147 hester med Bosh innsprøytning, men aner ikke hvordan dette blir med forgasser. Jeg tenkte faktisk å bytte ventildekselet slik som AR racing sier også smøre motoren med masse fett og dritt for å få den til å se litt slitt ut før godkjenning. Når det gjelder mellomaksling, så går det vel ann å sveise den til? Getrag 240 får jeg jakte på, men vil helst erstatte min solex forgasser med noe som faktisk funker som det skal. Hmm, hvis dette er en standard 2.4i, som kommer fra omega a, så er den på 124 hest originalt... Så ville vært VELDIG skeptisk til en som påstår den har nesten 150 hest, og skal selge den for 18000, personlig. Er det derimot en Ecotec 2.4i fra f.eks Pontiac Solstice (Ja folkens, de er såpass billige om du er heldig :) ) så stiller saken seg annerledes :) Ser motorn slik ut? Hvor kommer motorn fra? Fins det noen kvittering? Ville vært usedvanlig skeptisk til en 2.4i til 18000, høres ut som lureri for meg altså... Burde greie å få tak i en komplett en som funker bra for en 5-6 tusen med R25 5 trinns girkasse :) Kassen i seg selv er ikke så attraktiv da, bedre med en Getrag 240 :) Er det kanskje en byttemotor fra Opel? Dvs, har du noen form for "garanti" på at den er ny? Har selv kvittering på 30000 for en helt ubrukt 2.0s (ikke jeg som kjøpte) kjøpt ny og ubrukt fra opel :) Siter Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow. James Dean Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.